Pintaan kannattaa panostaa

HSL päätti muuttaa lähijunien värin ja matkustajainformaation violetiksi. Näkyvä muutos herätti odotetusti vilkasta keskustelua. Miksi violetti? Miksei oranssi? Miksi ylipäätään mitään muutetaan?

Joukkoliikenteen mainonta herättää usein saman keskustelun. Miksi laittaa rahaa mainontaan, kun sen voisi käyttää itse palveluun? Heitto kertoo, ettei kommentoija ymmärrä pinnan merkitystä. Se miltä palvelu näyttää ja tuntuu käyttäjälle tai miten siitä viestitään, on oleellinen osa palvelua. Ei ole sama minkä näköisellä tai värisellä bussilla, pyörällä tai junalla kuljemme. Kukaan ei halua, että oma auto näyttää romulta. Yhtä lailla joukkoliikenteessä ihmiset haluavat matkustaa laadukkaalta tuntuvan kulkuneuvon kyydissä. Jos pinta houkuttelee, palvelua on helpompi käyttää.

Liikenteen todelliset kustannukset syntyvät raideinvestoinneista, kuljettajien palkoista, liikennevälineiden hankinnoista ja polttoaineista. Vuodessa näihin käytetään satoja miljoonia euroja. HSL:n markkinointibudjetti on noin 0,5 % koko talon budjetista. Summalla voisi kustantaa ehkä yhden bussilinjan vuoden liikennöinnin. Ehkä meidän pitäisikin investoida nykyistä enemmän joukkoliikenteen markkinointiin, jotta saamme kyytiin myös Audi-kuskit. Se olisi huomattavasti edullisempaa kuin tunnelien kaivaminen.
 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.