Saisinko yhden kriisin, kiitos!

”Kiitos hyvistä järjestelyistä!” ”Mukava antaa positiivistakin palautetta, oikein sutjakkaasti toimi liikenne tänään.” ”Kiitos HSL tiedotuksesta ja niistä toimista, joita on tehty. Kiitos myös kuskeille!”

Joukkoliikenneduuneissa törmää harvoin kiittävään palautteeseen. HSL saa vuosittain lähes 40 000 palautetta, joista suurin osa on moitteita. Yleisin narinan syy on bussi tai juna, joka ei saavu ajoissa. Toinen hermoja kiristävä asia on kuljettaja, jonka toiminta ei nyt vaan miellytä.

Yllä olevat kiitokset HSL sai 23. syyskuuta. Tuolloin metro ja ratikat eivät kulkeneet kuljettajien työnseisauksen takia.  Kyseisenä päivänä ei tullut yhtään kritiikkiä siitä, että matkustajat joutuivat käyttämään ylimääräistä aikaa korvaavan reitin löytymiseen tai odottamaan liian pitkään bussia.

Heinäkuussa 2012 metroliikenne oli poikki viikon ajan, mikä on metron historian pisin katkos. Se oli myös liikennehäiriö, josta tuli ehkä historian eniten positiivista palautetta. Monet kiittivät sitä, kuinka hienosti korvaava bussiliikenne oli järjestetty ja miten kaikki sujui poikkeustilanteesta huolimatta.

Mikä siinä on, että ihminen on normaaliarjessa äreä ja tyytymätön? Kun kriisi iskee, meistä tuleekin joustavia ja joviaaleja. Jopa sosiaalisia. Selkäytimestä nousee esi-isiemme, katajaisen kansan geeniperimä. Pettuleipä ja sotakorvaukset. Suomalainen taitaa olla parhaimmillaan joukkoliikenteen talvisodassa.
 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.