Matkaketju 1/2015

Matkaketju › Matkaketju 1/2015

Leena Ahonen on yksi monista joukkoliikenteen ammattilaisista, jotka pitävät kaupungin liikkeellä pikkutunneille saakka.
Lue Matkaketju 1/2015 näköislehtenä

Yötä myöten

Laskiaistiistain iltayötuuli on nopea ja tyly, kun reportteri ja kuvaaja aloittavat retkensä Hakaniemen metroaseman sisäänkäynniltä. Kymmenet joukkoliikenteen ammattilaiset tekevät öisin työtä pikkutunneille asti, kaikilla keleillä.

Tuuli unohtuu hetkeksi, kun yhteinen treffattavamme, raitiovaununkuljettaja Leena Ahonen saapuu työkavereineen taukotupakalle.

Toimitusjohtajalta: Ihan kuin ulkomailla

Helsingin seudun joukkoliikenne on eurooppalaisessa vertailussa jo useamman vuoden ajan ollut mantereen kärkeä. Lähes 90 prosenttia Helsingin seudun joukkoliikenteen käyttäjistä on tyytyväisiä palveluihin. Tulos on huima. Myös matkailijat ovat seudun joukkoliikenteen luotettavuuteen selvästi tyytyväisempiä kuin monissa muissa kaupungeissa.

Suunnittelun ytimessä: 
nopeus, luotettavuus, tehokkuus

HSL:ssä suunnitellaan joukkoliikennettä kahdella eri tasolla. ”Perustan joukkoliikennesuunnittelijoiden työlle muodostavat strategiset pitkän aikavälin suunnitelmat, joita tehdään liikennejärjestelmätasolla ja yhteistyössä seudun maankäytön ja asumisen suunnittelutahojen kanssa”, ryhmäpäällikkö Arttu Kuukankorpi selvittää. Strategiassa tavoitteena on luoda linjasto, joka perustuu tiheästi liikennöitävään raideliikenteeseen ja sitä täydentäviin runkobussiyhteyksiin.

Asiakas haluaa 
äänensä kuuluviin

Asukkaita ja joukkoliikenteen käyttäjiä kannattaa kuunnella, jos haluaa saada aikaan toimivaa ja hyvää mieltä tuovaa joukkoliikennettä. Vuorovaikutus lisää ymmärrystä paitsi ihmisten liikkumistarpeista, myös siitä, millaista heidän mielestään on mukava ja turvallinen matkustaminen.

Auto alle ja menoksi

Autojen yhteiskäytön suosio on kasvanut vauhdikkaasti viime vuosina. Yhteiskäyttöautoilla ajaa koko maailmassa viitisen miljoonaa ihmistä ja autoja on lähes sata tuhatta. Näin arvioi yhteiskäyttöautoilusta väitöskirjaa tekevä Taneli Vaskelainen Jyväskylän yliopistosta.

”Euroopassa eturivin maihin kuuluu Sveitsi, jossa yhteiskäyttöautoilijoita on väkilukuun suhteutettuna eniten, noin kaksi prosenttia. Voi sanoa, että yhteiskäyttöautoilu on siellä jo yksi kulkumuoto muiden joukossa.”

Lähijunaliikenne neuvottelupöydällä

HSL neuvottelee VR:n kanssa uudesta lähijunaliikenteen sopimuksesta siirtymäkaudelle 2016–2021. VR on tehnyt HSL:lle tarjouksen, joka toisi huomattavia säästöjä. Jos sopimus syntyy, lähijunaliikenteen kilpailutus siirtyy kolmella vuodella eteenpäin.

Jos neuvottelut eivät johda HSL:n tavoitteiden mukaiseen aiesopimukseen huhtikuun loppuun mennessä, HSL jatkaa kilpailutuksen valmistelua suunnitellulla aikataululla ja kilpailutettu liikenne käynnistyy kesäkuussa 2018.

Länsimetro kiinnostaa

Länsimetro tuo lähivuosina suuria muutoksia liikenteeseen, mutta nyt hanke näkyy mittavina rakennustyömaina. Asukkaiden tiedonnälkä on kova: mitä minun kotikulmillani rakennetaan nyt, milloin on valmista? Metron rakentamisesta vastaavan Länsimetro Oy:n viestintäporukka käyttää monia keinoja tiedonjanon sammuttamiseen.

”Julkaisemme Länsimetro-lehteä, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja jaetaan koteihin ja yrityksiin”, Länsimetro Oy:n viestintäpäällikkö Satu Linkola kertoo.

Kuljettajat 
tankkaavat 
Onnikassa

Ravintolapäällikkö Jarno Lång istahtaa kahvikupposen kanssa pyöreän pöydän ääreen. Kello on vasta yhdeksän aamulla, mutta Ruskeasuon henkilöstöravintolassa lounasaika on jo alkanut. Vuorotyötä tekevien ruokalassa aamiais- ja lounasaika menevät päällekkäin.

Tiukat rouvat ratikassa

Viimeiset raitiovaunurahastajat jättivät aitionsa vappuna 1987, mutta heidän legendansa elää vanhemman sukupolven matkustajien joukossa edelleen. Tomerat tädit kaitsivat matkustajia vuoroin lempeämmin, vuoroin tiukemmin äänenpainoin. Rahastajat takaisin, saattaa joku matkustaja huokaista vielä nykyäänkin, jos vaunuissa ei kuljeta siivosti.

Metrotaidetta naapurin malliin

Tukholmassa taiteen ystävä 
painuu maan alle ja nauttii opastetusta galleriakierroksesta raiteilla.

Tukholman seudun joukkoliikenneorganisaatio SL järjestää viikoittain metron eli tunnelbanan eri linjoilla opastettuja ajeluja, joilla pääsee tutustumaan metroasemien runsaaseen taidetarjontaan. Reilun tunnin kestävät retket ovat maksuttomia, vain joukkoliikennelippu tarvitaan.

Keskusteluja 
liikenteessä

Miten me asumme ja liikumme tulevaisuudessa? Miten älyteknologia muuttaa liikkumista? Miksi parkkipaikka tarvitsee merinäköalan?
HSL:n alkuvuoden kampanja vei Matkalle tulevaisuuteen, sillä tulevaisuuden metropolissa painottuvat vahvasti joukkoliikenne ja erityisesti raideliikenne, mutta myös kävely ja pyöräily. Matkaa tehtiin viidessä talk show -jaksossa, otsikkoina Autoilun tulevaisuus, Kaupunkivisiot, Älyteknologia, Työn tulevaisuus sekä Raiteet ja lentäminen.

Ajassa - joukkoliikenteen uutisia

TUSINA SÄHKÖBUSSIA HSL kokeilee uutta toimintatapaa hankkimalla 12 sähköbussia, joita liikennöitsijät saavat käyttöönsä. Bussit toimittaa suomalainen Linkker-yhtiö. HSL hankkii kaluston itse, koska yksittäiskappaleina tehtyjen sähköbussien teknologiariskien sälyttäminen liikennöitsijöille olisi kohtuutonta. HSL voi omistamissaan sähköbusseissa myös testata ja kehittää uusia matkustajapalveluita ja tehdä niihin erilaisia koeasennuksia. Bussihankinta on osa HSL:n ePELI-hanketta, jossa luodaan infrastruktuuri ja toimijaverkko uusien teknologioiden käyttöönotolle.