Auto alle ja menoksi

Autojen yhteiskäytön suosio on kasvanut vauhdikkaasti viime vuosina. Yhteiskäyttöautoilla ajaa koko maailmassa viitisen miljoonaa ihmistä ja autoja on lähes sata tuhatta. Näin arvioi yhteiskäyttöautoilusta väitöskirjaa tekevä Taneli Vaskelainen Jyväskylän yliopistosta.

”Euroopassa eturivin maihin kuuluu Sveitsi, jossa yhteiskäyttöautoilijoita on väkilukuun suhteutettuna eniten, noin kaksi prosenttia. Voi sanoa, että yhteiskäyttöautoilu on siellä jo yksi kulkumuoto muiden joukossa.”

Lähes koko Sveitsin yhteiskäyttöautobisnestä hallitsee yksi osuuskunta, jolla on kaikkiaan noin 1 400 autojen noutopaikkaa eri puolilla maata, pikkukyliä myöten.

”Myös Saksassa yhteiskäyttöautoilu on vahvassa nousussa, siellä käyttäjiä on noin miljoona”, Vaskelainen kertoo. Sveitsin mallista poiketen Saksassa toimii yli 150 yhteiskäyttöpalvelujen tarjoajaa.

Suomessa yhteiskäyttöautoilu elää ja kehittyy ensisijaisesti suurimmilla kaupunkiseuduilla. ”Pääkaupunkiseudulla City Car Club oli pitkään ainoa varsinainen yhteiskäyttöautopalvelun tarjoaja. Nyt toimijoita on useita”, HSL:n liikkumisen ohjauksen päällikkö Tarja Jääskeläinen sanoo.
HSL:llä on markkinointiyhteistyösopimus City Car Clubin lisäksi 24Rentin ja EkoRentin kanssa. Ne tarjoavat erilaisia etuja HSL:n matkakortin käyttäjille. ”Uusin kumppani EkoRent on ensimmäinen yhteiskäyttöpalvelu, jonka kaikki ajokit ovat täyssähköautoja.”

Yhteiskäyttöpalvelun asiakkaaksi rekisteröitynyt saa auton käyttöönsä vaikka vain pariksi tunniksi ja mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Tarjolla on erikokoisia autoja pikkuautoista pakettiautoihin ja auton noutopaikkoja on eri puolilla pääkaupunkiseutua.  

Yhteiskäyttöauton on laskettu tulevan omaa autoa edullisemmaksi, jos ajokilometrejä kertyy alle 10 000 vuodessa. Joukkoliikenne, kävely ja pyöräily täydennettynä yhteiskäyttöautoilulla tekevät liikkumisesta joustavaa ja sujuvaa ilman omaa autoa.

Laajamittaisella autojen yhteiskäytöllä olisi huomattavia vaikutuksia kaupunkitilaan, kun parkkipaikkojen tarve vähenee. ”Eri tutkimuksissa on mitattu, että yksi yhteiskäyttöauto korvaa 9–13 yksityisautoa”, Taneli Vaskelainen toteaa.
 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.