Matadori matkustaa metrovarikolla

Tankotanssia_metrossa

Olavi Uusivirran musiikkivideon kuvauksissa pääsi tankotanssimaan metrossa.

Joukkoliikenne on suosittu musiikkivideoiden kulissi. Maailman metroissa on kuvattu monen pophitin kuvitus, tv-sarjojen ja elokuvien kohtauksista puhumattakaan. Se vaatii lähes aina poikkeusjärjestelyjä. Niin oli myös tammikuussa, kun Olavi Uusivirran Tanssit vaikka et osaa -musiikkivideota kuvattiin Helsingissä.

Helmikuussa julkaistulla videolla Olavi Uusivirta esiintyy paidattomana matadorina metrovaunussa, jonka sisätilat on vuorattu foliolla. Tanssiin yhtyy hyvin kirjava joukko ihmisiä. Vaunu näyttää lopulta olevan yhtä täynnä kuin Kulosaaren sillalla kahdeksan aikaan arkiaamuna. Silloin Helsingin metron matkustajamäärät ovat suurimmillaan.

Mutta kuinka moni on aamun ruuhkatunnin aikana nähnyt poptähden etenevän matkustajien käsien päällä maaten rokkikeikoilta tuttuun stagediving-tyyliin? Harva.

Vaikka Uusivirran video vaikuttaa liikkuvassa metrojunassa kuvatulta, todellisuudessa metro ei liiku minnekään. Se ei ole edes asemalla.

Jos metrossa halutaan kuvata mitään läheskään näin suurta ja lavastettua, vaaditaan usein massiivisia poikkeusjärjestelyjä.

”Kuvauskyselyitä tulee liikaa siihen nähden, mihin meillä on kapasiteettia”, myöntää Esa Leskinen, Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) työnjohtaja metroliikenteessä.

Nyt video kuvattiin Roihupellon metrovarikon huoltohallissa. Matkustajaliikenteessä liikkuvat metrojunat kulkevat muutaman sadan metrin päässä matkallaan Siilitien ja Itäkeskuksen välillä.

”Juna piti tietysti varata etukäteen, ja lisäksi kuvausta edeltävänä päivänä asennettiin valaistusta”, Leskinen sanoo.

Lisäksi junia piti siirtää, jotta kulku kuvauspaikalle onnistuu niin, etteivät varikon normaalit työt häiriinny. Videon avustajajoukko taas oli niin suuri, 50–60 ihmistä, että oli varmistettava kaikkien turvallinen liikkuminen.

”Meiltä oli yksi ihminen ylitöissä tunneissa laskettuna kaksi täyttä työpäivää. Videon tekijöiden puolesta kaikki oli kyllä organisoitu todella hyvin, joten sikäli tässä ei ollut ongelmaa”, Leskinen kertoo.

Uusivirran videon kuvaukset alkavat tiistaina 19. tammikuuta aamukuudelta. On kireä pakkanen, rutkasti alle kymmenen miinusasteen. Kuvausta varten metrovarikon huoltohallin raiteilla on metrojunaa kahden vaunuparin verran. Toinen vaunuista toimii kuvauksen foliolla vuorattuna lavasteena, toinen muun muassa vapaaehtoisten odotustilana.

Lisäksi huoltoraiteen viereisillä kapeilla laitureilla on tarjolla salaattia, pitsaa, munkkeja, vettä, virvokkeita ja kahvia. Sisäänkäyntiaulan vieressä sijaitseva kabinetti taas toimii puku- ja maskeeraushuoneena esiintyjille.
Vapaaehtoiset avustajat on arvottu paikalle Olavi Uusivirran Facebook-sivujen kautta. Mukana on muun muassa rovaniemeläinen Risto Ukkonen.

”Bongasin tämän, kun kaveri vinkkasi. Satuin olemaan tällä perällä, niin jatkoin sitten reissua vähän pidempään, enkä palannut vielä Rovaniemelle viikonlopun jälkeen”, Ukkonen kertoo.
Toiset taas ovat tulleet hankkimaan näyttelijän kokemusta, toiset ovat paikalla silkasta faniudestaan. Jossain kohtaa vastaan harhailee Lucia-neidoksi pukeutunut muotisuunnittelija Antti Asplund. Myös diskopastori osuu silmiin. Häntä esittää Uusivirran yhtyeen basisti Jaakko Kämäräinen.

”Halusimme tuoda videoon absurdeja ulottuvuuksia ja päästä sillä tavoin realismista irti”, Uusivirta kertoo.
Kuvauspäivä on edennyt iltapäivään, kun on aika kuvata muutama villi tanssikohtaus. Ohjaaja Jenni Tuli haluaa saada esiintyjien suista muutamia huudahduksia videon eri kohtia varten. ”Ou jee!” Uusivirta huudahtaa kameralle. ”Auu!”

Sitten Tuli pyytää kaikkia metrovaunussa olijoita hyppäämään yhtä aikaa. Kaikki metrovaunussa olevat hyppäävät yhtä aikaa. Vaunu nytkähtää.

Uusivirta ei todellakaan ole ensimmäinen artisti, jonka musiikkivideota kuvataan metrossa – tai ylipäätään joukkoliikenteessä.
Kaikkein eniten Helsingin metro on tainnut saada kansainvälistä julkisuutta vuonna 2000, jolloin koko Euroopan myydyin cd-single oli helsinkiläisen Bomfunk MC’sin Freestyler. Kappaleen videossa rastapäinen poika pysäyttää ihmisiä kannettavan musiikkisoittimensa kaukosäätimellä metrossa, Hakaniemen metroasemalla ja Merihaassa. Silloinkin metrokohtaukset kuvattiin Roihupellon varikolla, joskin säilytyshallin puolella.
”Silloin ennen kuvauksia ihmeteltiin, mitä ihmeen porukkaa tämä oikein on”, HKL:n Esa Leskinen kertoo. Tuolloin hän toimi liikennejärjestelijänä ja videokuvausten yhdyshenkilönä HKL:n päässä.

Se oli pitkä perjantai-ilta kesällä melkein 16 vuotta sitten. Leskinen saapui paikalle kello 18:n aikaan ja lähti kotiin pitkästi puolenyön jälkeen.
”Siinä oli vielä kaikenlaisia ongelmia junan kanssa. Juna zippasi, kun yritettiin ottaa siitä sähköjä. Sehän oli ensimmäisiä suurempia videotuotantoja, mitä täällä tehtiin”, Leskinen sanoo.
”Silloin oli ihan jumalattomat kamerat ja filmisysteemit, ja ne veivät tietysti ihan eri lailla tilaa ja sähköä kuin nykyään. Jouduimme tekemään hirveitä jatkoroikkavirityksiä, jotta saimme valoille ja kameroille tehoa.”
Siihen verrattuna Uusivirran videokuvaukset taisivat sujua kuin tanssi, vaikka päivä venyikin pitkäksi.

Bomfunk MC’sin jättihitin video oli mielessä myös Uusivirran videon tekijäporukalla.

”Sitä kyllä muisteltiin ja mietittiin, pitäisikö videoon viitata jotenkin”, Uusivirta sanoo. Lopulta suora viittaus kuitenkin jäi tekemättä, kun videon ideointi lähti lentoon.

Videon alkuperäisenä ideana oli matkustaa metrolla Vuosaaresta keskustaan niin, että juhlinta yltyisi pikkuhiljaa, kun jokaiselta asemalta tulisi lisää matkustajia kyytiin.

”Sitten ajateltiin myös, että matka jatkuisi Ruoholahdesta vielä länsimetron osuuden puolelle laittomina bileinä”, Uusivirta kertoo. ”Ja että lopulta noustaisiin seuraavana aamuna maan pinnalle, kun oltaisiin biletetty koko yö.”

Videon ohjaaja Jenni Tuli jalosti alkuperäistä ideaa, ja lopulta video päädyttiin sijoittamaan metrovaunun sisälle. Mukaan tuli absurdeja hahmoja: sellaisia kuin diskopastori, kleopatra, geisha ja metron metalliputkissa temppuilevat tankotanssijat.
Idea liikkuvasta metrojunasta vasta olisikin vaatinut poikkeusjärjestelyjä. Jos asemilla halutaan kuvata niin, ettei muita matkustajia ole paikalla, kuvaukset pitää käytännössä hoitaa öisin, metron liikennöintiajan ulkopuolella. Tosin tänä vuonna sekään ei oikein onnistu.

”Nyt kuvaukset öiseen aikaan ovat täysin mahdottomia, koska uusilla M300-junilla ajetaan koko ajan koeajoja. Nyt sinne ei yksinkertaisesti mahdu”, Leskinen kertoo. Kaiken taustalla on länsimetro. Uusia junia on hankittu elokuussa 14 kilometrillä pidentyvän metrolinjan vuoksi, ja ennen liikennekäyttöä niitä on koeajettava ankarasti.

Olavi Uusivirtaa laulaa videossaan ihmiselle, joka ”tanssii vaikka ei osaa”. Mutta osaako Uusivirta itse käyttää joukkoliikennettä?
Meikatun paidattoman matadorin kuoren alta paljastuu fiksujen liikkumistapojen nimiin vannova helsinkiläinen.

”Enimmäkseen liikun polkupyörällä. Mutta raitiovaunulla ja metrolla tulee liikuttua myös paljon.”

 

 

 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.