Toimitusjohtajalta

Tiesitkö, että Helsingin seudun asukas käyttää päivittäin liikkumiseen 73 minuuttia? Tuosta ajasta suuri osa kuluu joukkoliikenteen kyydissä, osa auton ratin takana ja loppu tapahtuu kävellen tai pyöräillen.

Tämä tarkoittaa, että vuodessa ihminen on liikenteessä 425 tuntia erilaisissa liikennevälineissä. Suurin osa ajasta kuluu istumalla, vaikka noin kolmannes matkoista taitetaankin jalan tai pyöräillen. Istumme siis liikenteen kyydissä monta sataa tuntia vuodessa.

Tässä Matkaketjussa voit tutustua joukkoliikenteen istuinten mielenkiintoiseen maailmaan kalustesuunnittelijan avustuksella. Istuinsuunnittelussa pitää ottaa huomioon niin mukavuus, esteettisyys kuin käytännöllisyyskin. Ihanneistuin on sellainen, josta asiakkaat pitävät mutta jota on helppo huoltaa.

Hyvä istuin on mainio esimerkki asiakaslähtöisestä suunnittelusta. Viime kädessä asiakas määrittelee sen, olemmeko onnistuneet hyvän kokemuksen tuottamisessa. Toinen esimerkki asiakaslähtöisestä suunnittelusta löytyy Norjasta, jossa Oslon joukkoliikenneyhtiö Ruter kehitti mobiililipun yhdessä asiakkaidensa kanssa. Palvelusta tuli hitti, suurelta osin varmasti siksi, että asiakkaat saivat olla alusta asti muokkaamassa tuotteesta heille sopivaa.

Myös HSL:n uudessa strategiassa, tavoitteissa ja arvoissa korostuu asiakaslähtöisyys. Asiakkaiden tyytyväisyys toimintaamme on jo erinomaisella tasolla ja saimme viime syksynä kaikkien aikojen parhaan arvosanan asiakastyytyväisyystutkimuksessamme. Haluamme kuitenkin edelleen kehittää toimintaamme ja ottaa asiakkaat entistä enemmän mukaan palveluiden suunnitteluun. Uskomme, että meidän ja kumppaneidemme asiantuntijat onnistuvat työssään parhaiten yhdessä asiakkaiden kanssa.
 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.