Matkaketju 2/2015

Matkaketju › Matkaketju 2/2015

Kesä tuo Kehäradan. Vantaan liikenneinsinööri Emmi Koskinen näkee pian työnsä tuloksia.
Lue Matkaketju 2/2015 näköislehtenä

Vantaa kiitää tulevaisuuteen

Tikkurilan uusi matkakeskus on vasta alkusoittoa niille muutoksille, joita Vantaan joukkoliikenteessä tulevana kesänä tapahtuu. Melkein kaikki muuttuu, ja vaikutukset näkyvät niin idässä, lännessä kuin lentoasemallakin.

Liikenneinsinööri Emmi Koskinen istuu työhuoneessaan Vantaan kaupungin virastorakennuksessa Tikkurilassa. Kielotien varressa sijaitseva talo on aikansa tuote: matalahko betonimöhkäle, jonka käytävät on vuorattu jokseenkin pistävin värein. On oranssia, on vihreää.

Pisara on fiksu investointi

Viime elokuussa valtio ja Helsingin seudun kunnat sopivat, että seudun kuntien kaavoitustavoitetta nostetaan 25 prosenttia nykyiseen MAL-aiesopimukseen verrattuna. Vastavuoroisesti valtio lupasi tukea Pisararataa ja Länsimetron jatketta.

Pisaran kustannushyödyistä on keskusteltu paljon, onhan hankkeen hintalappu iso, noin 950 miljoonaa euroa. Pelkästään liikennehyötyihin keskittyvä tarkastelu on herättänyt epäilyksiä hankkeen kannattavuudesta.

Helsingin kesän täyttää 21 000 voimistelijaa

NÄKÖKULMA: Yasmine Adjaoud

Heinäkuussa Helsinkiin Gymnaestrada-suurtapahtumaan saapuu 21 000 voimistelijaa yli 50 maasta. Vapaaehtoistyöntekijöitä on lähes 4000. Itse olen harrastanut rytmistä voimistelua noin 10 vuotta. Koska en ehdi opiskelukiireideni takia osallistua harjoituksiin ja tapahtumaan esiintyjänä, halusin tulla mukaan vapaaehtoisena. Olen kävelevä opas Helsingin keskustassa ja Töölössä koko tapahtuman ajan. Neuvon vierailijoita esimerkiksi joukkoliikenteen käytössä.

Nopeat väylät, viihtyisät parkit − pyöräilijöille halutaan toimiva pääpyöräilyverkko

Tuuli vislaa korvissa, aurinko polttaa selässä: nyt on pyöräilyn ja erityisesti työmatkapyöräilyn sesonki. Pyöräilyn asemaa koetetaan Helsingin seudulla vahvistaa seuraavien vuosien ja vuosikymmenten aikana, jotta sesonki voisi jatkua vuoden ympäri.

HSL:n hallituksen maaliskuun alussa hyväksymän Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman (HLJ 2015) yksi päätavoite on laadukkaan seudullisen pääpyöräilyverkon toteuttaminen.

Hyvän tuurin kippari

”Hyvä työjuhta tämä on. Kannelle mahtuu vaikka täysperävaunullinen rekka”, huoltolautta Ehrensvärdin päällikkö Jaakko Mäkinen kehuu alustaan. Katajanokalta Suomenlinnaan liikennöivä lautta kuljettaa saareen jakeluautot, jäteautot, kuormaajat sun muut työkoneet.

Puolet puolesta, puolet vastaan

Uuden eduskunnan helsinkiläiset ja uusmaalaiset kansanedustajat jakautuvat melko tasaisesti kahteen leiriin liikennekannoissaan. Tämä selviää valittujen kansanedustajien vastauksista Ylen vaalikoneeseen. Ruuhkamaksut jakavat Uudenmaan edustajat selvemmin kuin ratainvestoinnit.

Uusi runkolinja saa oman tunnelin

Paloheinässä, Pakilantien päässä on iso reikä. Siitä sukeltaa Helsingin Keskuspuiston alle Suomen ensimmäinen joukkoliikennetunneli. Elokuun 10. päivä runsaan kilometrin mittaista tunnelia alkaa käyttää yksinoikeudella Rastilasta Myyrmäkeen kulkevan runkolinjan 560 bussit.

”Molemmissa päissä on liikennevalot ja puomit, jotka avautuvat vain busseille”, kehittämispäällikkö Artturi Lähdetie HKL:n infrapalveluista esittelee lähes valmiin tunnelin järjestelmiä.

Junainfojen tuore ilme

Lähijunien linjakarttojen, aikataulujen ja asemien lähialuekarttojen ulkoasu uudistuu tänä kesänä. Seudun junaliikenteen tilaajana HSL vastaa myös alueen matkustajainformaatiosta. ”Haluamme luoda matkustajainformaatiosta johdonmukaisen ja intuitiivisen kokonaisuuden. Tällä hetkellä asemilla on useamman toimijan tuottamaa informaatiota ja vaikutelma on kirjava”, HSL:n palvelumuotoilupäällikkö Jarno Ekström sanoo. HSL-alueella on kaikkiaan 46 lähijuna-asemaa.
 

Pasila uudistuu

Pasilassa on käynnistynyt vuosien rakennustyö. Aseman ympärille Itä- ja Länsi-Pasilan väliin nousee kolmen korttelin kokoinen Tripla-keskus, johon kuuluu paitsi liikkeitä, asuntoja ja toimitiloja, myös merkittävä joukkoliikenteen keskus.

”Pasilansilta saa reilusti lisää leveyttä ja aikanaan uuden aseman valmistuttua sen edustalle tulee joukkoliikenneterminaali, jossa on katetut pysäkit busseille ja ratikoille”, HSL:n liikennesuunnittelija Arto Siitonen kertoo.

Raitiovaunusta on moneksi

Ratikkakeilaus on yksi laji vuosittaisissa TRAM-EM-kisoissa.

Neljännet raitiovaununkuljettajien EM-kisat pidettiin keväällä Wienissä. Kaikkiaan 23 joukkuetta 15 maasta kisasi ratikka-ajotaidoissa, kuten etäisyyden ja ulottuman arvioinnissa sekä peruuttamisessa. Resiinarallissa poljetaan resiinalla mahdollisimman lujaa ja ratikkakeilauksessa tönäistään ratikalla isoa keilapalloa.

Nyt kisan voiton vei Rotterdam. HKL:n joukkue oli mukana ensimmäistä kertaa sijoittuen hienosti sijalle 7. Ensi vuonna kisat pidetään Berliinissä.

Uusi mobiililippu käy kaikkialla

HSL ottaa kesällä käyttöön mobiililipun, joka ladataan älypuhelimeen. Lippu kelpaa kaikissa kulkuvälineissä ja on käytössä koko HSL-alueella. Aluksi käyttöön tulee kertalippu, mutta myöhemmin lippuvalikoimaa on mahdollista laajentaa.

”Mobiililippu on helppo ostaa, se toimii kuin lippuautomaatti taskussa. Lisäksi se on kustannustehokas tapa myydä lippuja, koska se ei vaadi lainkaan rahahuoltoa kuten perinteinen automaatti”, kertoo ryhmäpäällikkö Risto Vaattovaara HSL:n Matkustajapalvelut-osastolta.

Myyrästä metron tunnus!

Vuosi 1971 oli metron tiimoilta kiihkeää aikaa. Radan rakentaminen oli juuri alkanut, mutta kaupungin päättäjät väänsivät edelleen kättä, kuinka linja Helsingin keskustassa kulkisi. Kiihkeimmät metron vastustajat elättelivät yhä toivoa, että rakentaminen keskeytettäisiin.

Ajassa: joukkoliikenneuutisia

KALASATAMASSA on alkanut alueen keskuksen REDIn rakentaminen. Työmaan vuoksi bussireitteihin ja pysäkkeihin on tehty muutoksia metroaseman pohjoispuolella ja Tukkutorin ympäristössä. Lisäksi Itäväylän liikenne kulkee metroaseman kohdalla kiertoreittiä ja myös bussipysäkit sijaitsevat nyt hieman kauempana asemalta kuin ennen. Järjestelyt kestävä arviolta vuoteen 2017 asti.