Hyvän tuurin kippari

”Hyvä työjuhta tämä on. Kannelle mahtuu vaikka täysperävaunullinen rekka”, huoltolautta Ehrensvärdin päällikkö Jaakko Mäkinen kehuu alustaan. Katajanokalta Suomenlinnaan liikennöivä lautta kuljettaa saareen jakeluautot, jäteautot, kuormaajat sun muut työkoneet.

Mutta Ehrensvärd on myös osa HSL:n liikennettä, joten kuka tahansa pääsee kyytiin joukkoliikennelipulla. Lähtöjä on arkisin päiväsaikaan kahdeksan suuntaansa.
”Alus on rekisteröity 200 matkustajalle eli tässä on hyvä vaihtoehto vaikka isommalle porukalle kesällä, kun Kauppatorilla voi joutua jonottamaan”, Mäkinen mainostaa.

Mäkinen seilasi nuorena rahtilaivoissa Euroopan merillä, kunnes perheen kasvaessa rupesi katselemaan töitä maista. Tuttavalta tuli vinkki Ehrensvärdin kipparin sijaisuudesta, josta sitten kehkeytyi vakituinen pesti. ”Tuurilla ne laivat seilaa ja työpaikat saadaan”, Mäkinen veistelee.

”Alussa työ jännitti aika lailla, sillä tämän ohjaaminen on ihan omanlaistaan. Nyt homma on kyllä jo selkäytimessä.” Hyvä niin: ohjaushytin kojepöytä on täynnä jos jonkinlaista kahvaa, luuria ja mittaria. Konehuoneita on kaksi, yksi aluksen molemmissa päissä.

Lautalla työskentelee kolmen hengen miehistö, kipparin lisäksi konepäällikkö ja kansimies. ”Täällä viihdytään pitkään töissä, itse olen kymmenen vuoden työkokemuksella virkaiältäni nuorimmasta päästä”, Mäkinen sanoo ja viihtyy itsekin. ”Työ on itsenäistä ja tärkeää, ja saa olla paljon ulkoilmassa veden äärellä.”
 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.