Nopeat väylät, viihtyisät parkit − pyöräilijöille halutaan toimiva pääpyöräilyverkko

Tuuli vislaa korvissa, aurinko polttaa selässä: nyt on pyöräilyn ja erityisesti työmatkapyöräilyn sesonki. Pyöräilyn asemaa koetetaan Helsingin seudulla vahvistaa seuraavien vuosien ja vuosikymmenten aikana, jotta sesonki voisi jatkua vuoden ympäri.

HSL:n hallituksen maaliskuun alussa hyväksymän Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman (HLJ 2015) yksi päätavoite on laadukkaan seudullisen pääpyöräilyverkon toteuttaminen.

”Laadukas pyöräväylä ei voi päättyä kuntarajalle. Seudun kuntia kannustetaan lisäämään yhteistyötä niin, että pyöräilyverkosta tulee jatkuva”, sanoo HSL:n liikennesuunnittelija Tapani Touru.

Laadukkailla reiteillä voi pyöräillä myös vauhdikkaasti. Kun yhteys on houkutteleva, sen varrelle voi alkaa rakentaa hyviä pyöräpalveluja.
HLJ:n mukaan paikallisesti pitää kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen, yhteyksiin pääpyöräilyverkolle sekä asemille johtaviin reitteihin, jotta liityntäpyöräily olisi helppoa.

Touru nimeääkin nousevaksi trendiksi juuri matkaketjun solmupisteet. Tavoitteena on rakentaa seuraavien kymmenen vuoden aikana 8 200 liityntäpysäköintipaikkaa pyörille seudullisesti merkittävissä joukkoliikenteen solmukohdissa.

”Yhä useammalla pitää olla mahdollisuus valita HSL:n alueella kestäviin kulkutapoihin perustuva matkaketju auton sijaan. Solmukohtiin kaivataan viihtyisyyttä, palveluita ja turvallista pyöräpysäköintiä”, Touru sanoo.

Kun liityntäpysäköinti on miellyttävää, kalliinkin pyörän uskaltaa jättää parkkiin päiväksi, ja ihminen tulee helposti joukkoliikenteen kyytiin.
Pyöräilyllä on paljon mahdollisuuksia vaikuttaa seudun liikennejärjestelmään, koska lyhyitä automatkoja tehdään nykyisin paljon.

”Pyörä on autolle kilpailukykyinen kulkutapa 
erityisesti keskuksissa. Siellä haasteetkin ovat suurimmat. Autosta pyörään siirtyvä antaa aika paljon uutta tilaa muille liikkujille”, Touru muistuttaa.

Pyöräilyyn panostaminen parantaa sujuvuutta, lisää viihtyisyyttä ja vähentää liikenteen päästöjä. ”Pyöräilyn kehittäminen on kustannustehokkuutensa puolesta helposti perusteltavissa”, 
Touru sanoo.

 

Keskustaan ostovoimaa

Pyöräilyn edistämiseen on nyt poliittista tahtoa. Asukkaat ovat yhä innostuneempia, ja kaupunki antaa resursseja pyöräilyn edistämiseen ja väylien rakentamiseen. Siinä asioita, joista Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori Reetta Keisanen iloitsee.

”Mitä enemmän ihmiset valitsevat kävelyn, pyöräilyn tai joukkoliikenteen, sitä enemmän saamme kuljetettua väkeä sekä seudulla että Helsingissä, sitä enemmän tulee ostovoimaa kaupoille ja kahviloille ja sitä elävämmäksi kaupunki muuttuu”, Keisanen luettelee.

Ensi keväänä pyöräilijöille on luvassa paljon hyvää Helsinkiin. 2016 aukeaa Malmille uusi pyöräkeskus ja kaupunkipyörien on määrä saapua kaikkien käyttöön.
Nyt Keisasen suosikki Helsingissä on Kiasmalta Ruoholahteen kulkeva Baana.

”Kannattaa aina miettiä, miten vapautuva tila saadaan parhaimmin käyttöön. Baana on osoittanut, että kun rakennetaan laadukkaita, matkaa nopeuttavia pyöräteitä, pyöräilijöiden määrä nousee selvästi.”

Helsingissä on nyt 1200 kilometriä vanhaa verkkoa, jossa jalankulkijat ja pyöräilijät kulkevat yhdessä. Pyöräkaistoja on yhdeksän kilometriä ja yksisuuntaisia pyöräteitä kaksi kilometriä.

”Helsingissä kaivataan kipeästi lisää laadukkaita pyöräväyliä. Etusijalla on suunniteltu 130 kilometrin nykyaikainen baanaverkko ja Helsingin kantakaupungin tavoiteverkko. Verkkoa pyritään laajentamaan yhä nopeammin.”

 

Johtaja polkee joka paikkaan

Töihin, kauppaan ja harrastuksiin: viestintäjohtaja Laura Häkli pyöräilee kaikkialle säästä ja vuodenajasta riippumatta. Aiemmin pyöräkuormassa kulkivat myös lapset: kaksi istui peräkärryssä ja yksi tarakalla. Nyt myös nuorimmaiset Elsa ja Iida pyöräilevät usein itse. 

”Helsingissä pääsee pyörällä todella nopeasti paikasta toiseen. Kilpailemme autoilevan mieheni kanssa usein, kumpi on ensimmäisenä perillä. Kantakaupungissa voitan aina”, Häkli sanoo voitonriemuisena.

Hän on tyytyväinen siitä, että Helsingissä pyörille tehdään kaupunkisuunnittelulla tilaa. Hän toivoo, että pyöräteitä aletaan myös kunnioittaa.

”Nyt pyörätie on jonkinlainen joustokaista, jota käytetään pysäköintiin ja lastaukseen. Keskelle pyöräkaistaa saatetaan kaivaa tietyökuoppa ilman, että opastetaan kiertoreittiä.” Lisäksi Häkli toivoo hyviä pyörätelineitä erityisesti asemien läheisyyteen: pyörä pitää saada rungostaan kiinni.

Entä miten autoilijat saadaan satulaan? Häkli uskoo, että se onnistuu helposti oikeilla välineillä.

”Futuristinen sähköpyörä on pehmeä lasku autosta pyörämaailmaan. Sen jälkeen on helppo vaihtaa nopeaan maantiepyörään.”

Kesällä Häkli aikoo pyöräillä koko perheen voimin ainakin Espanjan Menorcalla. Helsingin seudun lapsiperheille hän suosittelee Vantaanjoen vartta.
”Matkalla voi poiketa Tuomarinkylän kartanoon tai Haltialan kotieläintilalle taputtelemaan eläimiä.”


Kööpenhaminassa tarvitaan lisätilaa pyöräileville lapsille

Kööpenhaminassa on vaikeaa osoittaa paikkaa, johon tarvittaisiin pyörätie. Lähes joka paikassa sellainen jo on. Kaupungissa on yli 400 kilometriä pyöräilyreittejä, jotka ovat vain pyöräilijöiden käytössä.

”Poliitikoilla on ollut vahva yhteinen tahto edistää pyöräilyä”, kehuu Tanskan pyöräilijöiden toiminnanjohtaja Klaus Bondam.

Bondamin mukaan nyt pitää keskittyä laadun parantamiseen. Aluehallinto suunnittelee Kööpenhaminan ympäristöön pyöräilyvaltateitä, joilla ei tarvitsisi ylittää autoteitä tai odottaa liikennevaloissa. Bondam haluaa myös tilaa pyöräparkeille ja kaikenlaisille pyöräilijöille.

”Tarvitsemme väyliä, jossa voi pyöräillä lujaa ja väyliä, jossa voivat turvallisesti ajaa myös hitaat pyöräilijät. Tarvitsemme myös paikkoja, joissa vanhemmat voivat opettaa lapsiaan turvallisesti pyöräilemään.”

Bondamin mukaan on ehdottoman tärkeää, että poliitikoilla on yhteinen tahto tehdä kaupungista toimiva.

”Helsinkiläisten pitää päättää, haluatteko kaupungin, jossa ilmanlaatu on hyvä, melua vähän, ihmiset liikkuvat sujuvasti ja kadut ovat turvallisia. Vai haluatteko suuren parkkipaikan?”

Nyt Bondam on innostunut sähköpyöräilyn noususta ja toimivasta designista. Yhdeksi helmeksi Bondam nostaa helsinkiläiset Pelago-pyörät.

”Pelago on todella suosittu Kööpenhaminassa. Se on myös oma suosikkini: herrasmiehen pyörä.”
 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.