Pisara on fiksu investointi

Viime elokuussa valtio ja Helsingin seudun kunnat sopivat, että seudun kuntien kaavoitustavoitetta nostetaan 25 prosenttia nykyiseen MAL-aiesopimukseen verrattuna. Vastavuoroisesti valtio lupasi tukea Pisararataa ja Länsimetron jatketta.

Pisaran kustannushyödyistä on keskusteltu paljon, onhan hankkeen hintalappu iso, noin 950 miljoonaa euroa. Pelkästään liikennehyötyihin keskittyvä tarkastelu on herättänyt epäilyksiä hankkeen kannattavuudesta.

HSL teetti keväällä 
selvityksen Pisaran kaikista 
vaikutuksista. Tulokset olivat hämmästyttävät. Pisara toisi merkittäviä työllisyysvaikutuksia, saavutettavuuden paranemista, mahdollisuuksia rakentaa uusia asuntoja ja maan arvon nousua laajasti koko Suomessa.

Pisaran talous- ja työllisyysvaikutukset ovat merkittävät rakentamisen aikana mutta erityisesti radan valmistuttua. Pelkkä rakentaminen synnyttää yli 10 000 työvuotta, joista yli puolet suuntautuu Helsingin seudun ulkopuolelle muualle Suomeen. Huomattavasti suurempi on Pisaran lisäämän asuntorakentamisen kokonaistuotos: se on arvoltaan 6,5 miljardia euroa ja sen työllisyysvaikutus yli 
48 000 henkilötyövuotta.

Toki Pisaralla on myös merkittäviä liikennehyötyjä. Kaukojunaliikenne hyötyy, kun raidekapasiteettia vapautuu Helsingin päärautatieasemalta, ja lähijunat kulkevat entistä luotettavammin. Pisara luo myös edellytyksiä monille tulevaisuuden hankkeille kuten nopealle ja suoralle yhteydelle Helsingin keskustasta lentoasemalle.

Helsingin seudun toive tulevalle hallitukselle onkin, että valtio pitäytyy jo tehdyissä sopimuksissa ja jatkaa Pisaran valmistelua suunnitelmien mukaisesti. Tästä hyötyisi koko Suomi.
 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.