Mistä syntyy hyvä palvelukokemus?

HSL järjesti asiakkailleen ja sidosryhmilleen muotoiluseminaarin osana Helsinki Design Weekin ohjelmistoa. Puheenvuoroissa asiakasymmärrys nousi HSL:n palvelukehityksen kantavaksi teemaksi.

”Loistavan asiakasarvon ja asiakaskokemuksen tuottaminen edellyttää uudenlaista yhdessä tekemistä ja uuden luomista. Tuloksena syntyy toivottavasti yhtenäinen kaupunkikuva ja selkeä joukkoliikenteen palvelukokemus”, sanoi HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink.

Osa HSL:n asiakaslähtöistä ajattelua on ensi keväänä lanseerattava asiakasohjelma ja erilaiset asiakaskokemuksen kehittämishankkeet. ”Haluamme synnyttää palveluja, jotka tuottavat asiakkaille lisäarvoa ja vastaavat heidän todellisiin tarpeisiinsa”, kertoi HSL:n palvelumuotoilupäällikkö Jarno Ekström.

Kokoro&Moi on ollut kehittämässä HSL:n ilmettä alusta lähtien. Yrityksen luovan johtajan Teemu Suvialan mukaan palvelumuotoilu on olennainen osa asiakaskokemuksen parantamista myös joukkoliikenteessä. ”Erilaisten ihmisten ja näkemysten tuominen yhteen on tärkeää ja ainutlaatuista HSL:n muotoilussa, missä lukuisat ammattilaiset yhdessä vievät kokonaisuutta eteenpäin. Asiakas on kuitenkin kaiken keskiössä, ja silloin 1+1=3”, Suviala totesi.

HSL:n lähivuosien haasteita on alueen laajentuminen. ”Muotoilu ja design ovat tärkeässä roolissa, kun puhutaan vaikkapa opasteiden parantamisesta tai erilaisista tilaratkaisuista. Niissäkin asiakaskokemus on lähtökohtana suunnittelulle”, Mari Flink korosti.

”HSL:n laajentuminen ja jatkuva kehitys otettiin huomioon jo HSL:n ilmettä suunniteltaessa. Lisäksi avainsanoja ovat helppous ja pirteys. HSL:n brändiä ja designia viedään eteenpäin positiivisuuden kautta”, Suviala kertoi.

Muotoiluseminaarissa lanseerattu HSL:n Tyyliopas täydentää ja uudistaa HSL:n graafista ohjeistoa. Kaikki voivat nyt katsoa, millaisista palikoista joukkoliikenteen matkustajakokemusta rakennetaan.

”Viestinnän yhtenäisyys on brändin hallinnan ja hyvän asiakaskokemuksen ydin”, Mari Flink tähdentää.
 

Tutustu Tyylioppaaseen

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.