Toimitusjohtajalta

Asiakkaiden kuunteleminen on taitolaji. Joukkoliikennettä suunnitellaan asiakkaille niin, että mahdollisimman moni voisi Helsingin seudulla valita yksityisauton sijaan bussin, junan, metron tai ratikan. Tämä periaate tuntuu itsestään selvältä. Silti isojen liikennemuutosten yhteydessä HSL saa moitteita siitä, että me virkamiehet suunnittelemme linjoja omavaltaisesti ja ylimielisesti omasta näkökulmastamme käsin.

Jos tavoitteemme on suunnitella mahdollisimman suosittuja linjoja, niin miksi asiakkaille jää tunne, ettei heidän tarpeitaan oteta huomioon?

Osan tästä kokemuksesta selittää se, että aika suunnittelusta toteutukseen on tavattoman pitkä. Esimerkiksi Länsimetron rakentamisesta tehtiin päätöksiä eri elimissä vuosina 2006-2008. Kun HSL sitten kysyi espoolaisten näkemyksiä Länsimetron liityntälinjoista vuosina 2013-2014, suurin osa palautteista oli sisällöltään sitä, että ”emme halua metroa vaan suorat bussiyhteydet”. Sinänsä tärkeä palaute tuli kymmenen vuotta 
liian myöhään; tässä kohtaa 
olisi järkevää keskustella enää siitä, miten liityntälinjat järjestetään.

Asukasvuorovaikutuksessa käy hyvin esiin se, että joukkoliikenne on merkityksellinen arkeen kuuluva 
asia. HSL:n tehtävänä on siis jatkossakin mahdollistaa aito ja vaikuttava keskustelu asukkaiden ja suunnittelijoiden välillä oikeaan aikaan. Tässä meillä riittää kehitettävää. Tärkeät keskustelut pitää käydä hyvissä 
ajoin ennen päätöksiä, ja pitää sitten tehdyt ratkaisut kaikkien mielissä päätösten ja konkreettisen toteutuksen välisen ajan. Siinä kun yleensä tuppaa kulumaan vuosi jos toinenkin.
 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.