Ensi elokuussa metro vie Matinkylään

Helsingin seudun suurista raidehankkeista on Kehäradan valmistumisen jälkeen vuorossa metroliikenteen laajeneminen länteen. Ensimmäisen vaiheen, Ruoholahti–Matinkylä-osuuden rakentaminen on loppusuoralla.

”Työt etenevät hyvää vauhtia. Lokakuun loppuun mennessä saadaan ykkösvaiheen raiteiden asennukset valmiiksi”, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo.

Kiskoja on asennettu metrolinjalle alkuvuodesta lähtien. Ne kuljetetaan ratatunneliin 120 metrin pituisina ja hitsataan paikan päällä kiinni toisiinsa. Myös virtakiskojen asentaminen on käynnissä, ja ajovirta voidaan kytkeä tammikuussa 2016. ”Koeajot päästään aloittamaan helmikuussa”, Kokkinen sanoo.

”Tunneleissa ja asemilla ovat alkamassa taloteknisten järjestelmien koekäytöt ja yhteiskoekäytöt. Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että aikataulussa pysytään ja metroliikenne Ruoholahdesta Matinkylään pääsee alkamaan 15. elokuuta ensi vuonna.”

Asemien rakennus- ja viimeistelytyöt jatkuvat vielä kevääseen asti. Niitä on 14 kilometrin rataosuudella kahdeksan: Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä.

Metrolla matkustetaan ennen pitkää Kivenlahteen asti, sillä Länsimetron toisen vaiheen rakentaminen Matinkylästä länteen on alkanut. Seitsemän kilometriä pitkän radan varrelle tulee viisi uutta asemaa. Metro Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu aikaisintaan vuonna 2020.

Metro tuo tiheästi liikennöidyn yhteyden Etelä-Espoosta Helsingin keskustaan ja Itä-Helsinkiin asti. Se lyhentää erityisesti asemien lähellä asuvien matka-aikaa.

”Työmatkaliikenteessä kuljetaan paljon Helsingin keskustan poikki, ja metro tekee joukkoliikennematkat esimerkiksi Etelä-Espoosta ja Lauttasaaresta itäiseen kantakaupunkiin entistä houkuttelevammiksi”, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Jonne Virtanen sanoo.

Metron aloittaessa Espoosta ei enää kulje busseja Länsiväylää pitkin. Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussit ajavat jatkossa liityntälinjoina, ja keskeiset liityntäterminaalit ovat Matinkylässä ja Tapiolassa.

Myös nykyiset Kirkkonummelta Helsinkiin ajavat bussilinjat jäävät jatkossa Matinkylään.”Bussilinjoja on nykyistä vähemmän, mutta kävelymatkat pysäkeille pysyvät kohtuullisina.-- Liityntälinjaston suunnittelussa ideana on ollut tuoda keskeisille katuosuuksille tiheä vuorotarjonta, joten matkustaja voi yleisimpinä kulkuaikoina liikkua aikatauluun katsomatta”, Virtanen kertoo.

Metrolla Lauttasaaren mummolaan

Etelä-Espoon Hannuksessa asuvan Janne Aukian suorat bussimatkat Helsinkiin muuttuvat vaihdollisiksi. Jatkossa liityntäbussi vie Matinkylän metroasemalle.

”Fillarillakin pääse näppärästi. Isossa Omenassa tulee varmaan asioitua entistä useammin, sinnehän on tulossa lisää myös kaupungin palveluja”, Aukia sanoo.

Hän pyörittää yhden miehen ohjelmistoalan yritystä. Työpöytä on Helsingin keskustassa, mutta käytännössä konttori kulkee mukana.

”Teen usein töitä kahviloissa ja tapaan asiakkaita eri puolilla kaupunkia. Käytän todella paljon Reittiopasta, joka on erinomainen palvelu.”

Aukian perhe matkustaa julkisilla kulkuvälineillä ja omalla autolla tilanteen ja tarpeiden mukaan, eikä metron tulo tuo liikkumistapoihin suurta mullistusta.

”Mummolaan kylläkin kuljetaan pian metrolla”, Aukia tuumaa. ”Lasten toinen isoäiti asuu Lauttasaaressa. Ja onhan metro siitä kätevä, että sillä pääsee Itä-Helsinkiin asti.”Isompi muutos on luvassa, kun metron jatke Kivenlahteen valmistuu. ”Sitten meillä on Finnoon asema kävelymatkan päässä.”

Piristysruiske kestävälle kaupunkikehitykselle

”Me emme rakenna Länsimetroa vaan sitä, mitä metro mahdollistaa”, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo lainaa kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän lempilausetta.

”Metron luo kehityskäytävän asumiselle, työpaikoille, palveluille ja yrityksille. Se antaa meille mahdollisuuksia tiivistää kaupunkirakennetta hyvien liikenneyhteyksien varrelle ja edistää elinkeinoelämämme kilpailukykyä.”

Kuten muutkin suuret liikenteen infrahankkeet, Länsimetro toimii jo nyt moottorina muulle rakentamiselle, ja metron vaikutusalueella asunto- ja työpaikkarakentaminen jatkuu vilkkaana.

”Tiivistyvän kaupunkirakenteen ansiosta pystymme myös tuottamaan laadukkaita palveluja entistä tehokkaammin”, Isotalo muistuttaa. Esimerkiksi Matinkylään, Ison Omenan laajennusosaan kaupunki avaa ensi vuonna uudenlaisen palvelutorin, joka tarjoaa yhdestä paikasta lukuisia julkisia palveluja ja asiointimahdollisuuksia.

Kirsikkana kakussa ovat kestävästi kehittyvän kaupunkirakenteen suotuisat ilmastovaikutukset.

”Päästöttömän raideliikenteen rinnalle kehitämme liityntäliikennettä, jota tulevina vuosina liikennöidään niin ikään päästöttömillä sähköbusseilla.”

Lelukauppias arvostaa hyviä liikenneyhteyksiä

Tapiolan kauppakeskus Ainoassa toimivan BR-Lelut -liikkeen myymäläpäällikkö Riitta Riihinen iloitsee metron tulosta. ”Haluamme olla lähellä asiakkaita, ja hyvät uudet liikenneyhteydet ja Tapiolan uudistuminen olivat alun alkaen kriteerit, joiden perusteella toimme myymälän tänne. Metro on iso osa kehittyvää Tapiolaa ja erittäin positiivinen asia.”

Asiakaskunta koostuu tätä nykyä pääosin Tapiolassa työskentelevistä ja asuvista, mutta Riihinen uskoo metron tuovan muitakin kulkijoita poikkeamaan liikkeessä.

”Aivan varmasti saamme monia uusia kanta-asiakkaita metron käyttäjistä. Nythän monen mielestä parkkipaikan löytäminen on haastavaa jatkuvien rakentamisesta johtuvien muutosten vuoksi.”

Tapiolassa rakennustyöt jatkuvat pitkään metroliikenteen alkamisen jälkeenkin. Riihinen ymmärtää ihmisiä, joita työmaat ja keskeneräisyys harmittavat. ”Tottahan se on, että ennen kuin kaikki on valmista, moni menee mieluummin muualle asioimaan. Asiakkaat ovat kuitenkin vähitellen löytäneet myös

Tapiolan uuden parkkiluolan, ja Ainoan kauppakeskus alkaa olla jo paikallisille tuttu”, hän sanoo.

 

Kaksi ja puoli 
minuuttia ruuhkassa


• Kaksi metrolinjaa: Matinkylä – Vuosaari ja Tapiola – Mellunmäki.
• Vuoroväli molemmilla linjoilla ruuhka-aikoina 
5 minuuttia, yhteisellä osuudella Tapiola – Itäkeskus 
2,5 minuuttia; päivällä ja lauantaisin 7,5 ja 3,75 minuuttia; iltaisin ja sunnuntaisin 10 ja 5 minuuttia.
• Matka-aikoja: Matinkylästä Rautatientorille 19 minuuttia, Hakaniemeen 21 ja Itäkeskukseen 33 min; Tapiolasta Hakaniemeen 16 minuuttia. ja Itäkeskukseen 28; Lauttasaaresta Rautatientorille 5 minuuttia ja Vuosaareen 25.

 

 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.