Piuhat kiinni - sähköbussit rullaavat pian liikenteeseen

Kyllähän sen bussiksi tunnistaa. Ulkoseinissä on HSL:n sinivalkoiset värit ja ikkunankarmeissa ikkunat. Ohjaamokin on paikoillaan. Bussilla on jo vähän ajeltukin – teollisuushallin pihalla.

Normaali bussi se ei silti ole. Se, että bussissa on vain ulkokuori, moottori, renkaat ja ohjaamo, kuuluu asiaan, sillä bussia vasta rakennetaan. Poikkeuksellista on se, että tämä bussi kulkee sähköllä. Sen on määrä valmistua lokakuussa.

”Tekniikaltaan bussi on jo valmis”, kertoo sähköbusseja valmistavan ja suunnittelevan Linkkerin toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä.

 

Toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä haluaa nostaa Linkkerin yhdeksi maailman johtavista sähköbussijärjestelmien toimittajista.

 

Täällä, Nastolan Villähteellä sijaitsevalla tehtaalla, valmistuvat kaikkien aikojen ensimmäiset kotimaiset sähköbussit.

Olemme suomalaisen linja-autoteollisuuden kehdossa. Tällä samalla paikalla toimi lähes 70 vuoden ajan Lahden Autokori ennen lopettamistaan vuonna 2013. Suurin osa sähköbusseja Linkkerillä valmistavista ihmisistä onkin tehnyt pitkän uran nimenomaan Autokorin palveluksessa.

Vanhojen Autokorilla työskennelleiden joukkoon kuuluu esimerkiksi Vesa Winter, joka tekee parhaillaan bussin koriin sähköasennuksia. Myös bussin etupaneelia asentavat Rchaiki Abdullah ja Jorma Romo ovat vanhoja autokorilaisia jo vuosien takaa.

”Korisähköissä ei ole käytännössä mitään eroa muihin busseihin. Isoimmat erot ovat voimalinjassa”, Winter kertoo.

”Täällä on paljon perinteitä ja sitä kautta osaamista. Tämä on ideaalinen ympäristö”, toimitusjohtaja Erkkilä sanoo.

 

Rchaiki Abdullah ja Jorma Romo asentavat bussiin etupaneelia.

 

Linkker perustettiin vasta viime vuonna, mutta ideaa oli pohjustettu jo miltei kymmenen vuoden ajan erilaisissa tutkimusprojekteissa Teknologian tutkimuskeskuksessa VTT:ssä Espoon Otaniemessä. Siellä Erkkilä työskenteli ennen Linkkerin perustamista, ja tässäkin sähköbussiprojektissa VTT on vahvasti mukana.

”Kimmo luki signaaleja ja teki rohkean vedon. Tässä on kansainvälistä liiketoimintapotentiaalia”, kertoo VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund.

Linkkerin valmistamat ja HSL:n tilaamat kaksi ensimmäistä sähköbussia ovat niin sanottuja konversiobusseja: kun ne ajettiin tehtaalle sisään keväällä, ne kulkivat vielä dieselillä. Kun ne ajetaan tehtaasta ulos syksyllä, ne kulkevat sähköllä.

Siinä välissä bussien sisältä on purettu kaikki mahdollinen: matkustamo, istuimet, lattia, verhoilu ja lopulta myös vanha koneisto.

Polttomoottori on korvattu sähkömoottorilla ja polttoainetankit akuilla. Lopuksi bussin sisätilat verhoillaan uudestaan.

Bussit on alkujaan valmistanut lahtelaisen Koiviston Auton tytäryhtiö Kabus.

Kahden konversiobussin jälkeen valmistettavat kymmenen bussia on suunniteltu Linkkerillä alusta loppuun asti itse. Syksyn kuluessa niiden tuotanto siirtyy Fortaco Oy:n tehtaalle Sastamalaan.

 

Alan asiantuntijat uskovat, että sähköbussien suuri tuleminen on lähellä. Vielä toistaiseksi sähköbusseja ei ole laajamittaisessa käytössä, mutta merkkejä on ilmassa ympäri Eurooppaa.

Amsterdam ja Pariisi ovat aikeissa tehdä ensi vuosikymmenen aikana kaikesta bussiliikenteestään sähköllä kulkevaa. Yksi Lontoon bussiliikennettä hoitavista suurista liikennöitsijöistä, Go-Ahead London, tilasi juuri kiinalaiselta BYD:ltä 51 sähköbussia.

Tämän kaiken vuoksi Linkkerinkin tavoitteet ovat kunnianhimoisia.

”Tulevaisuudessa tarkoituksenamme on olla yksi merkittävimmistä sähköbussijärjestelmien kehittäjistä maailmassa”, Erkkilä sanoo.

Myös Helsingin seudun liikenne tavoittelee sähköbussien määrän merkittävää kasvattamista: kymmenen vuoden kuluttua HSL-alueen bussiliikenteestä kulkisi sähköllä noin 30 prosenttia.

”HSL on tässä osoittanut poikkeuksellista rohkeutta ja muuttanut toimintamallejaan, jotta sähköbusseja saataisiin käyttöön nopeasti”, VTT:n Nylund sanoo.

 

Sähköbussihankinta on erityislaatuinen myös HSL:lle. Normaalisti HSL tilaa suunnittelemansa joukkoliikenteen eri liikennöitsijöiltä eikä itse omista kalustoa. Linkkeriltä tilattavat sähköbussit tekevät totuttuun kaavaan poikkeuksen.

Kun on kyse teknologiasta, jota vasta testataan, vastuun sälyttäminen liikennöitsijöille olisi liian suuri. Siksi HSL sen sijaan vuokraa pitkäksi ajaksi – eli ”liisaa” – omistamansa 12 sähköbussia viidelle suurimmalle liikennöitsijälle.

Lokakuussa valmistuvat kaksi konversiobussia tulevat loppuvuodesta Espooseen, jossa ulkomaisia sähköbusseja on jo yli kahden vuoden ajan testattu linjalla 11. Ensi vuonna valmistuvat Linkkerin alusta asti suunnittelemat sähköbussit kulkevat Helsingin sisäisillä linjoilla.

Niillä on tarkoitus ajaa reiteillä, joilla sähköllä kulkemisesta ja päästöttömyydestä on eniten hyötyä: tiiviillä kaupunkialueella, jossa bussi joutuu pysähtelemään keskimääräistä useammin muun liikenteen vuoksi. Kyseeseen voisivat tulla vaikkapa linjat 23 tai 55.

”Bussiliikenteen sähköistäminen on tulossa. Kyse ei ole pelkästään autoteknisestä asiasta, vaan bussiliikenteen sähköisyyteen liittyy myös reitteihin ja ajoneuvojen lataamiseen liittyviä kysymyksiä”, VTT:n Nylund sanoo.

Sähköbusseilla tulee olemaan myös kaupunkikuvaan liittyviä vaikutuksia: esimerkiksi Rautatientorille rakennetaan ensi vuonna sähköbussien latausasema.
 

Aki Lehtovuori on tehnyt pitkän bussitehdasuransa aikana "vähän kaikkee, mitä osaa". Tällä kertaa työpiste on siinä, mihin myöhemmin tulee konversiobussin oikea takarengas.

 

Myös Linkkerin alusta asti suunnittelemat, kokonaan uudet sähköbussit konkretisoituvat kovaa vauhtia. Bussin alumiininen runko on jo valmis, ja vieressä bussin seinät nojaavat ”jigeihin”, telineisiin, joiden avulla bussien seinät ja katot saavat suunnitellun muotonsa.

Bussin kotimaisuusaste on Erkkilän mukaan ”erittäin korkea”, sillä komponenteista merkittävä osa on Suomesta.

Erkkilä ylistää etenkin bussin alumiinista runkoa, jonka vuoksi bussi painaa 3000 kiloa tavanomaista vähemmän.

”Kun painoa on vähemmän, bussi kulkee pidemmän matkan vähemmillä akuilla, ja kun akkuja on vähemmän, bussin latausaika päätepysäkillä on lyhyempi”, Erkkilä sanoo.

Se, mitä nyt valmistetaan yksittäiskappaleina ja testikäyttöön, saattaa olla sarjatuotannossa ja arkipäivää nopeammin kuin arvaammekaan – ainakin, mikäli Linkkerin visiot käyvät toteen.

”Muutos on jo nähtävissä, ja tämä on nopeasti kehittyvä ala”, Erkkilä sanoo.

Toki myös sähköllä kulkevista yksityisautoista on puhuttu paljon, mutta VTT:n Nylund näkee sähköbusseissa niitäkin enemmän tulevaisuutta: bussia ei tarvitsisi ladata erikseen, kun lataus hoituu päätepysäkillä odotusaikana, ja sähköbussien käyttöaste on suurempi.

”Eikä maailma pelastu sillä, että kaikki kadut täyttyvät sähköautoista. Hiljaiset ja värinättömät sähköbussit tekevät joukkoliikenteestä muutenkin houkuttelevampaa”, Nylund sanoo.

Kari Laitamäki työpisteellään sähköbussin alla. "Ei tämä bussien sähköisyys oikeastaan minun työhöni vaikuta muuten kuin niin, että pääsee ihmettelemään akkujen kokoa."

Kommentit

Ihmettelen syntynyttä tilannetta.
Tampere ja Turku myös siirtyvät voimalla sähköbussikantaan
Eikö Helsingin kaupunkisuunniteluvirasto tiedä tai välitä
mitä on tapahtumassa kun se ajaa ratikkaa Laajasalon puistoihin

Eikös ole mitään luonnosta ym. Linkkerin bussista tai konversiobussista?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.