Matkaketju 3/2016

Matkaketju › Matkaketju 3/2016

Miten hyvästä joukkoliikennematkasta tulee vielä parempi? Tässä lehdessä etsitään erinomaista matkaa, sukelletaan joukkoliikenteen historiaan ja uuden Reittioppaan kehitykseen.

Lue Matkaketju 3/2016 näköislehtenä.

Seppo ja Terttu Uro

Erinomaisen matkan jäljillä

Matkustajia kulkee tavallisena tiistaina Kampin lähiliikenteen bussiterminaalissa tasaiseen tahtiin. Laituri 56 edessä odottaa HSL:n asiakkuussuunnittelija Heli Rautio: tarkoituksena on selvittää, millaista kyytiä ja kokemuksia pääkaupunkiseudun julkiset kulkuvälineet tarjoavat asiakkailleen.

Pasilassa liikenne kulkee, vaikka vanhaa puretaan ja uutta rakennetaan

Jos on liikkunut Pasilassa viimeisten puolentoista vuoden aikana, muuttuneilta kulkureiteiltä on tuskin voinut välttyä. Se ei ole ihme, sillä Pasilan aseman ympäristössä on tapahtunut paljon. Tulevina vuosina tapahtuu vielä enemmän.

”Pasila on tulevaisuudessa osa Helsingin keskustaa”, visioi Pasilan projektinjohtaja Niina Puumalainen Helsingin kaupunginkansliasta.

”Siellä on elävää ja viihtyisää, siellä on liike-elämää, työpaikkoja ja asuntoja ja myös ihmisten vapaa-aikaan liittyviä palveluita.”

Hyppäisitkö pikaratikan kyytiin?

Vapaus liikkua helposti ja sujuvasti on hyvän arjen peruselementti. Liikkuminen helpottuu entisestään tulevaisuudessa, kun Helsingin seudun ydinalueita yhdistää metro- ja junalinjojen lisäksi kattava pikaratikkaverkko.

Pikaratikka on kaupunkiliikenteen palapelistä pitkään puuttunut palanen. 

Huvin vuoksi 
uutta Reittiopasta

Hetkinen aikaa käytettäväksi, sopiva tehtävä, uusia teknologioita: nämä kolme asiaa vetivät Ari-Pekka Koposen mukaan HSL:n uuden Reittioppaan kehitykseen.

HSL:n rakastettu Reittiopas uudistuu tänä vuonna. Uutta Reittiopasta tehdään avoimesti, avoimen lähdekoodin periaatteilla ja avoimissa rajapinnoissa. Se tarkoittaa, että kuka tahansa voi ottaa lähdekoodin ja rajapinnat käyttöönsä, auttaa Reittioppaan uudistuksessa tai hyödyntää niitä muissa liikkumispalveluissa.

Liikennekaari tuo digimahdollisuuksia

Hallituksen esitys liikennelakien kokonaisuudistuksesta eli liikennekaaresta annettiin eduskunnalle syyskuun lopussa. Lakiehdotukseen on HSL:n toimitusjohtajan Suvi Rihtniemen mukaan tullut useita selvennyksiä kevään lausuntokierroksella olleeseen esitysluonnokseen verrattuna.

”Tärkein muutos on EU:n palvelusopimusasetuksen eli PSA-suojan säilyttäminen. Olemme tyytyväisiä, että HSL:n lausunnossa esitetyt korjaukset on otettu huomioon uudessa lakitekstissä”, Rihtniemi sanoo.