Pasilassa liikenne kulkee, vaikka vanhaa puretaan ja uutta rakennetaan

Pasilassa vuosien poikkeustila

Jos on liikkunut Pasilassa viimeisten puolentoista vuoden aikana, muuttuneilta kulkureiteiltä on tuskin voinut välttyä. Se ei ole ihme, sillä Pasilan aseman ympäristössä on tapahtunut paljon. Tulevina vuosina tapahtuu vielä enemmän.

”Pasila on tulevaisuudessa osa Helsingin keskustaa”, visioi Pasilan projektinjohtaja Niina Puumalainen Helsingin kaupunginkansliasta.

”Siellä on elävää ja viihtyisää, siellä on liike-elämää, työpaikkoja ja asuntoja ja myös ihmisten vapaa-aikaan liittyviä palveluita.”

Muutos näkyy jo. Pasilan aseman itäinen ja läntinen siipi on purettu kokonaan. Ensi vuonna loputkin asemasta puretaan, minkä jälkeen tilalle aletaan rakentaa uutta asemaa ja Tripla-kaupunkikeskusta. Asema ja kauppakeskus valmistuvat vuonna 2019 ja koko Triplan asuntoineen, toimistoineen ja hotelleineen on määrä olla valmis vuonna 2022.

Purku- ja rakennustöiden ajan käytössä on väliaikainen asema.

Ensi vuonna avattava tilapäinen asemasilta näkyy jo laiturien päällä.

Myös Pasilan katuverkossa on nähty muutoksia, tänä vuonna muun muassa Ratapihantiellä ja Teollisuuskadulla.

”Toivomme pitkämielisyyttä kaikilta liikennemuodoilta”, Puumalainen sanoo. ”Järjestelyt on tehty niin, että haittavaikutukset pyritään minimoimaan. Kärkenä on junaliikenne, sillä jos Pasilasta aiheutuisi siihen häiriöitä, vaikutukset ulottuisivat helposti koko Suomen rataverkkoon.”

Junaliikenteen lisäksi Pasilassa pyritään turvaamaan ennen muuta kaikki muu joukkoliikenne – asema kun on busseineen ja raitiovaunuineen yksi HSL-alueen ja VR:n kaukoliikenteen suurimmista vaihtopaikoista. Päälle tulevat vielä muut liikennemuodot.

”Pyrimme aina tutkimaan, miten laajalle vaikutus ulottuu. Pasilassa tila on vähissä ja kulkijoita paljon. Vaikutus kohdistuu usein kaikkiin osapuoliin, vaikka yksittäisestä kulkijasta saattaa tuntua, että muutos koskee vain häntä”, Puumalainen kertoo.

Ensi vuonna muutokset jatkuvat, kun loputkin nykyisestä Pasilan asemasta puretaan. Myös uutta joukkoliikenneterminaalia aletaan rakentaa aseman edustalle.
Triplan jälkeen Keski-Pasilan seuraavat rakennettavat alueet ovat entiselle ratapiha-alueelle sijoittuvat Ratapihakorttelit ja tornialue. Myös Ilmalassa, Konepajalla ja pian Pohjois-Pasilassakin rakennetaan. Myös Itä- ja Länsi-Pasila muuttuvat. Koko Pasilan rakentaminen jatkuu 2040-luvulle saakka.

Miltä Pasilassa sitten näyttää esimerkiksi kymmenen vuoden kuluttua? Puumalaisen mukaan alueen identiteetti alkaa silloin hahmottua, kun kaupunkirakenne alkaa näkyä ja alueelle on muuttanut uusia asukkaita ja yrityksiä. Ihmisethän tekevät kaupungin.

Lue lisää Pasilan muutoksesta täältä

 

Kommentit

Voisivatko junat pysähtyä Pasilassa sellaisessa kohtaa laituria missä on enemmän tilaa sen sijaan, että pysähtyvät laiturin "kapeimmassa" kohtaa, vaikka kaikki junaan nousevat matkustajat odottavat pohjoisemmassa laituria?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.