Matkaketju 4/2014

Matkaketju › Matkaketju 4/2014

Jakobssonin veljekset matkaavat pian Kehärataa mummolaan. Matkaketju tapasi muitakin uutta raideyhteyttä odottavia kulkijoita.

Kiskot vievät kiitotielle

Navigaattorin aina täsmällinen ohjeistaja kehottaa kääntymään vasemmalle, Lehmustien suuntaan, josta on määrä aloittaa pyöräreippailu onnekkaan kirkkaassa lokakuun lopun säässä. Tällä kertaa Tomtom on väärässä, sillä esteenä on teräksinen aita ja liki valmis junarata. Tarkistussoitto valokuvaajalle osoittaa, että lähellä ollaan, mutta kuinka päästä toiselle puolelle rataa? Leinelän asema portaineen on tosin valmiin näköinen, mutta ulkopuolisilta munalukolla visusti suljettu.

Toimitusjohtajalta: Matkalla tulevaisuuteen

Olemme HSL:ssä yhdessä seudun kuntien ja toimijoiden kanssa valmistelleet Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaa (HLJ 2015). Sitä on valmisteltu kiinteässä yhteistyössä maankäytön ja asumisen suunnitelmien kanssa (MASU). Molemmissa katse on tulevaisuudessa, HLJ:ssä vuodessa 2050.

Runkoyhteyksiä ja liityntälinjoja

Junat alkavat kulkea Kehäradalla ensi heinäkuun alussa. Rata avaa tärkeän poikittaisen runkoyhteyden Vantaankoskenradan ja pääradan välille.  Samalla se luo vaivattoman yhteyden lentoasemalle Helsingin keskustasta ja Tikkurilasta, josta tulee Suomen toiseksi vilkkain asema.

Urbaani kaupunki mahdollistaa lyhyet matkat

NÄKÖKULMA / Timo Hämäläinen

Urban Helsinki -ryhmän varjokaavan tavoite on edesauttaa Helsinkiä kasvamaan urbaaniksi kaupungiksi, jonka uusien alueiden perusperiaatteet nousevat kantakaupungin kaupunkisuunnitteluperinteestä. Kantakaupungin laajentaminen ja suurempien kaupunkialueiden rakentaminen vähentää myös autoilun tarvetta.

Bussiliikenne sähköistyy

Raideliikenteessä on totuttu kulkemaan ympäristöystävällisesti sähköllä, mutta nyt tekevät sähköbussit tuloaan.
Veolian hankkimia täyssähköbusseja on jo parin vuoden ajan testattu Espoon linjalla 11.

Testaus on osa eBUS-hanketta, jossa tutkitaan, olisiko sähköbusseista kaupunkiliikenteen ajoneuvoiksi. Suomen ilmasto, varsinkin ankarat talviolosuhteet ja 50 asteen vuotuiset lämpötilan vaihtelut takaavat erinomaisen testiympäristön muun muassa sähköbussien akkujen kestävyydelle.

Vantaa-info Tiksin Dixiin

Vantaan yhteispalvelu, uudelta nimeltään Vantaa-info, palvelee tammikuun puolivälistä lähtien uusissa komeissa tiloissa Tikkurilan aseman liikekeskus Dixissä.

”Tarjoamme entistä asiakaslähtöisempää palvelua entistä pidemmin aukioloajoin. Sisääntulijaa tervehtii heti ensimmäiseksi palveluneuvoja, joka ohjaa oikean ihmisen puheille. Asiakaspäätteillä opastamme sähköisten palvelujen käyttöön vaikka kädestä pitäen, jos tarvitaan”, palveluvastaava Kaisa Sänisalmi-Pajunen kertoo.

Pyöräkäärme puree

Moottoriteitä on iät ja ajat rakennettu betonipilarien varaan, mutta Kööpenhaminassa muun liikenteen yläpuolella kiemurtelee pyörätie. Cykelslangen-pyöräsilta yhdistää läntisen Vesterbron kaupunginosan ja itäisen Islands Bryggen. Jalankulkijat, autot ja veneet kulkevat omilla väylillään 6 - 7 metriä alempana.

Näin kaikki kulkee 2050

Vuonna 2050 Helsingin seudulla on kaksi miljoonaa asukasta ja reilut miljoona työpaikkaa. Jotta liikenteen sujuvuus voidaan varmistaa, maankäyttöä pitää tiivistää ja se täytyy sovittaa yhteen liikenteen kanssa.

Asuminen keskittyy tulevaisuudessa runkoyhteyksien varteen. Joukkoliikenteen perustan muodostaa runkoverkko eli tiheästi liikennöitävä raideliikenne ja sitä täydentävä runkobussiliikenne.

Liityntäbusseilla varmistetaan hyvät yhteydet myös laajemmalta alueelta. Linjaukset löytyvät HSL:n johdolla laaditusta liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta HLJ 2015:stä.

Raivatkaa Rautatientori!

Rautatientorille mahtuu nykyään jopa luistinrata, mutta 1960- ja 1970-luvuilla torilla harrastivat liikuntaa ainoastaan matkustajat, jotka yrittivät väistellä parhaansa mukaan, etteivät olisi jääneet bussien armadan alle.

Joukkoliikenteen uutisia

LIPPUJEN HINNAT  HSL:n liput kallistuvat ensi vuoden alussa keskimäärin 3,8 prosenttia. Suurin syy hinnannousuun ovat seudun merkittävät joukkoliikennehankkeet, kuten Kehärata ja uusi runkobussilinja 560. Korotukset kohdistuvat nyt erityisesti kausi- ja arvolippuihin. Kertalippujen hinnat pysyvät pääosin ennallaan.


Visiitti varikolle

Kukapa ei olisi joskus miettinyt, missä raitiovaunut uinuvat yöajat. Töölön ja Koskelan raitiovaunuhallit keskellä kaupunkia ovat herättäneet kiinnostusta kaupunkilaisissa vuosikymmenten ajan. HKL ja HSL avasivat hallien ovet lokakuussa ja arpoivat neljä opastettua kierrosta noin sadalle Oma HSL:n asiakkaalle.

Maistuisiko HSL-suklaakonvehti?

Tätä herkkua saa, kun ensin matkustaa toiselle puolelle Eurooppaa.

Pussillinen suklaakarkkeja tarttui HSL:n palveluesimies Eija Luodon mukaan Kreetan reissulta. Supermarketista umpimähkään ostetun karkkipussin sisältämä yllätys paljastui vasta koti-Suomessa, kun Eija oli tarjoamassa tuliaisia opiskelutovereilleen.

Tarina ei kerro, kumpi oli ensin – pohjoiseurooppalaisen metropoliseudun joukkoliikennetunnus vai välimerellisen suklaatehtaan kuviosabluuna.

Joka tapauksessa kreetalaiset selvästikin ymmärtävät hyvän päälle.