Joukkoliikenteen uutisia

LIPPUJEN HINNAT  HSL:n liput kallistuvat ensi vuoden alussa keskimäärin 3,8 prosenttia. Suurin syy hinnannousuun ovat seudun merkittävät joukkoliikennehankkeet, kuten Kehärata ja uusi runkobussilinja 560. Korotukset kohdistuvat nyt erityisesti kausi- ja arvolippuihin. Kertalippujen hinnat pysyvät pääosin ennallaan.


VERKKOPALVELUJEN AATELIA  Reittiopas pysyy vuodesta toiseen verkkobrändien kärkijoukossa. Tänä vuonna Reittiopas sijoittui kolmanneksi Taloustutkimuksen teettämässä verkkobrändien arvostusta mittaavassa tutkimuksessa. Ykköseksi rankattiin Yle Areena ja kakkoseksi Ilmatieteen laitos. Neljäs oli pääkaupunkiseudun kirjastojen HelMet-palvelu.
 
KORTTI KÄY TISKILLÄ  Matkakorttia voi nyt käyttää kanta-asiakaskorttina kivijalkaliikkeissä, jotka ovat liittyneet Kliento Oy:n kanta-asiakaspalveluun. Siihen kuuluu muun muassa kahviloita, ravintoloita, kauneushoitoloita ja pikkukauppoja. HSL:n ja Kliento Oy:n yhteistyö on osa Forum Virium Helsingin Kaupunkilaisen kanta-asiakaskortti -hanketta.

LIIKKUMINEN LUUPIN ALLA HSL tutkii parhaillaan, miten paljon ja millä välineillä Helsingin seudun asukkaat matkustavat. Jatkossa selvitetään, miten uusien raideyhteyksien, Kehäradan ja Länsimetron avautuminen vaikuttaa liikkumiseen.
Liikkumistutkimuksen noin 40 000 hengen otoksessa on mukana asukkaita Helsingin seudun kaikista 14 kunnasta. Otannassa on painotettu Vantaata ja Etelä-Espoota eli alueita, joille Kehärata ja Länsimetro tuovat lähivuosina merkittäviä muutoksia.

HSL toteutti laajan liikkumistutkimuksen edellisen kerran vuonna 2012. Sen tulokset kertoivat, että ensimmäistä kertaa 50 vuoteen joukkoliikenteen suosio on kasvanut seudulla nopeammin kuin yksityisautoilu. Joukkoliikenteen osuus pääkaupunkiseudulla tehdyistä moottoriajoneuvomatkoista nousi prosenttiyksiköllä vuodesta 2008.

ASIAKAS MENI VERKKOON Maksullisiksi muuttuneita HSL:n aikataulukirjoja myytiin elo-syyskuussa aikana kaikkiaan vajaat 33 000 kappaletta. Vähäinen menekki kertoo siitä, että entistä useampi matkustaja hakee aikataulutiedon verkko- ja mobiilipalveluista.

Tietoa löytyy HSL.fi:stä ja Reittioppaasta, joiden suosio lisääntyy jatkuvasti. Erityisesti palveluiden mobiilikäyttö kasvaa kovaa vauhtia. Paperista aikataulutietoa haluaville on edelleen tarjolla maksuttomia linjakohtaisia aikatauluja, joita saa liikennevälineistä ja palvelupisteistä.

Kolmen euron hintaisia aikataulukirjoja on myynnissä HSL:n palvelupisteiden lisäksi kaikissa HSL-alueen R-kioskeissa, joiden osuus myynnistä on vähän yli puolet. Pienellä maksulla pyritään kattamaan osa monisatasivuisten aikataulukirjojen tuottamisen kustannuksista.

MAAILMAN METROVERKKO TIHENEE Metrojärjestelmiä rakennetaan maailmassa kiihtyvään tahtiin. Kansainvälisen joukkoliikenneliiton UITP:n mukaan vuoden 2000 jälkeen on rakennettu 45 uutta metrosysteemiä. Tällä hetkellä 148 maailman kaupungissa on metro, ja ne kuljettavat päivässä 150 miljoonaa matkustajaa. Pisin raideverkosto, yli 500 kilometriä, on Shanghaissa. Eniten matkustajia (3,2 miljardia vuodessa) on Tokion metrossa.

OMISTAMISESTA VANHANAIKAISTA Tuoreen tutkimuksen mukaan vuoteen 2020 mennessä autojen, polkupyörien ja parkkipaikkojen jakaminen tulee lisääntymään maailmanlaajuisesti 35 prosenttia vuodessa. Roland Berger -konsulttiyhtiön mukaan uusien mobiilisovellusten ansiosta kuluttajien on mahdollista keskittyä omistamisen sijaan käyttöön. Konsulttiyhtiön mukaan vuonna 2020 polkupyörien jakamisbisnes voi tuottaa maailmanlaajuisesti jopa 5,3 miljardia euroa, autojen leasing 5,6 mrd. euroa ja autojen jakamisbisnes 5,2 mrd. euroa vuodessa.

YÖLINJALLA LONTOOSSA Ensi vuoden syksystä lähtien Lontoossa voi matkustaa viidellä keskeisellä metrolinjalla viikonloppuisin ympäri vuorokauden. Läpi yön toimiva liikenne aiotaan tulevaisuudessa laajentaa useammalle linjalle. Keskimäärin metrojunia kulkee linjasta riippuen noin 10 minuutin välein.

UUSIA JUNIA KÖÖPENHAMINAAN  Italialainen Ansaldo ATS toimittaa Kööpenhaminan uuteen, vuonna 2019 valmistuvaan maanalaiseen Metro City Ringiin 30 kuljettajatonta junaa. Ensimmäinen 40-metrisen junan prototyyppi toimitetaan piakkoin tilaajille. Esimakua junasta saatiin jo syksyllä Berliinin InnoTrans-tapahtumassa.

BRATISLAVA UUSI RATIKKAKALUSTOAAN  Slovakian pääkaupungin Bratislavan joukkoliikennelaitos DPB on aloittanut kokeilut ensimmäisellä ForCity Plus -raitiovaunulla. Matalalattiaratikkaa tullaan testaamaan 3-4 kuukautta ja koeajokilometrejä kertyy noin 10 000. Vaunu on tarkoitus ottaa käyttöön keväällä 2015. Kaikkiaan DPB on ostanut 60 raitiovaunua Skoda Transportationilta. Yhden viisiosaisen raitiovaunun kokonaiskapasiteetti tulee olemaan 356 matkustajaa, ja sen huippunopeus on 65 kilometriä tunnissa. Liikuntarajoitteisia varten vaunuissa on rampit. Vaunut on varustettu myös valvonta- ja matkustajainformaatiojärjestelmillä.

TAMPEREEN RAITIOTIELLE ALLIANSSIMALLI  Tampereen kaupunginhallitus päätti marraskuussa, että raitiotien maanrakennustyöt, radanrakentaminen ja tekniset järjestelmät hankitaan allianssimallilla. Kaluston hankinta kilpailutetaan erikseen. Allianssimallissa riskit ja hyödyt jaetaan osapuolten eli tilaajan, suunnittelijan, urakoitsijan ja laitetoimittajien kesken. Mallin käyttöönoton tavoitteena on, että hanke pysyy valtuuston asettamassa 250 miljoonan kattohinnassa. Tällä hetkellä hankkeessa ollaan kehitysvaiheessa, ja varsinainen rakentamispäätös tehdään valtuustossa vuonna 2016.

OULUUN VYÖHYKEHINNOITTELU   Oulun seudun joukkoliikenteessä otetaan käyttöön vyöhykehinnoittelu. Vyöhykkeitä on A:sta D:hen, ja uudet hinnat otetaan käyttöön vaiheittain talven aikana. Linja-autot ja myyntipisteet saavat uudet laitteet ja järjestelmät. Uutuutena Oulussa otetaan käyttöön arvolippu. Lasten lipun ikäraja nousee 16 vuoteen.

TYÖRYHMÄ: PISARARADALLE RAHOITUSYHTIÖ Liikenne- ja viestintäministeriö ja Liikennevirasto ovat selvittäneet Pisararadan rahoitusmalleja. Alustava kokonaiskustannus olisi noin 1,9 mrd. euroa. Selvityksen mukaan perinteinen budjettirahoitus on nykyarvoltaan selkeästi edullisin, muttei nykyisessä taloudellisessa tilanteessa realistinen vaihtoehto. Jos rata toteutetaan jaksottamalla maksut pidemmälle ajalle, työryhmä suosittaa rahoitusyhtiömallia.
Pisararadan toteuttamisesta ei ole vielä päätöstä.

JOUKKOLIIKENTEELLE PALKINTOJA HSL:n Kutsuplus-palvelu palkittiin lokakuussa Suomen parhaana asiakastekona. Palkinnon jakoi asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisö CXPA Finland. Palkintoraadin mukaan Kutsuplus mullistaa joukkoliikennepalveluiden kulutustottumukset. Sillä on suuri  vaikutus ympäristöön ja asumisviihtyvyyteen. Parhaimmillaan se kannustaa satunnaisia asiakkaita joukkoliikenteen vakiasiakkaiksi.

HSL:n Joukkoliikenteen kasvot -kampanja palkittiin Golden Drumissa, joka on yksi Euroopan tunnetuimmista mainosfestivaaleista. Kampanja sai hopeisen mitalin ulkomainonnan sarjassa. Kisaan osallistui tänä vuonna yli tuhat työtä yli 20:sta eri maasta. Kampanjan suunnitteli mainostoimisto 358 ja kuvat otti valokuvaaja Lauri Eriksson.

HKL-Raitioliikenne puolestaan on voittanut vuoden 2014 Kaupunginjohtajan laatupalkinnon virastot ja liikelaitokset -sarjassa. Samalla yksikkö sai oikeuden kansainvälisen Recognized for Excellence -tunnustuksen käyttöön. Kaupunginjohtajan laatupalkinto jaetaan Helsingissä tunnustuksena toiminnan ja tulosten laadun jatkuvasta parantamisesta. Laatua arvioidaan Suomen Laatukeskuksen EFQM-arviointijärjestelmän avulla.

BUSSI ILMAN KULJETTAJAA  
Miltä tuntuu istua pikkubussiin, jossa ei ole kuljettajaa? Sitä pääsee kokeilemaan ensi vuonna Kivistössä, kun automaattiset, ilman kuljettajaa huristelevat pikkubussit vievät matkustajia uudelta Kehäradan Kivistön asemalta asuntomessualueelle. Kokeilu alkaa heinäkuussa Kehäradan ja Asuntomessujen avautuessa ja kestää messujen ajan. Noin kilometrin pituinen kokeilureitti kulkee Kivistön asemalta asuntomessualueen lähelle aidattua, muulta liikenteeltä suljettua väylää pitkin.

Ilman kuljettajaa liikkuvia pikkubusseja on jo nyt käytössä muun muassa Rotterdamissa, jossa ne liikennöivät metroaseman ja toimistoalueen välillä.

LASKE MITEN LIIKUT  HSL:n uudessa Kulkutapalaskurissa käyttäjä voi määritellä kulkutapojensa perusteella, millainen liikkujatyyppi hän on esimerkiksi työ- tai koulumatkoillaan. Muutaman taustakysymyksen avulla laskuri myös vertaa vastauksia HSL:n liikkumistutkimuksessa saatuihin tuloksiin. Laskuri löytyy osoitteesta www.hsl.fi/kulkutapalaskuri.
 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.