Pyöräkäärme puree

Moottoriteitä on iät ja ajat rakennettu betonipilarien varaan, mutta Kööpenhaminassa muun liikenteen yläpuolella kiemurtelee pyörätie. Cykelslangen-pyöräsilta yhdistää läntisen Vesterbron kaupunginosan ja itäisen Islands Bryggen. Jalankulkijat, autot ja veneet kulkevat omilla väylillään 6 - 7 metriä alempana.

Viime kesänä valmistunut, 230 metriä pitkä Cykelslangen eli pyöräkäärme avasi nopean oikoreitin alueelle, jolla ennen piti käyttää kiertoteitä ja välillä kantaa fillaria ylös ja alas rappuja. Neljä metriä leveälle baanalle mahtuvat hyvin myös kööpenhaminalaisten suosimat tavarakopalla varustetut pyörät.

Samanlaisia, keskustan kanavat ylittäviä pyöräsiltoja ollaan toteuttamassa lisääkin. Yhdessä ympäryskuntien kanssa kaupunki on alkanut rakentaa myös pyöräilyn ”superväyliä” asuinalueilta työpaikka- ja opiskelukeskittymiin ja joukkoliikenneterminaaleihin. Niillä pyöräilyä priorisoidaan muun muassa liikennevaloilla niin, että pysähdykset minimoidaan.

Ensimmäinen, parinkymmenen kilometrin pituinen lännestä keskustaan kulkeva superväylä valmistui 2012. Kaikkiaan niitä aiotaan toteuttaa peräti 26.

Kööpenhaminassa seurataan pyöräliikennettä systemaattisesti ja joka toinen vuosi julkaistaan raportti. Uusimman, vuoden 2012 raportin mukaan pyöräilyn kulkumuoto-osuus työ- ja opiskelumatkoilla oli 36 prosenttia. Kaupungin pyöräilystrategiassa tavoitteena on nostaa se 50 prosenttiin jo ensi vuoden loppuun mennessä.

Kaupungissa on fillareita viisi kertaa enemmän kuin autoja. Yhtä asukasta kohti on 1,2 polkupyörää.

Vakavia onnettomuuksia pyöräilijöille sattui 2012 reilut sata, kun vuonna 1996 niitä oli noin 250. Samana ajanjaksona pyöräliikenne on kuitenkin lisääntynyt yli kolmanneksella.

Seurannassa on myös pyöräilijöiden kokema turvallisuuden tunne. Uusimmassa mittauksessa kolme neljästä kokee pyöräilyn turvalliseksi. Heidän osuutensa halutaan nostaa 90 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.

Kööpenhaminalaiset ovat pääosin tyytyväisiä pyöräilyoloihinsa. Poikkeuksena ovat pyörien pysäköintimahdollisuudet, joista kaksi kolmasosaa löytää moitittavaa.

KUVA DISSING+WEITLING architecture

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.