Urbaani kaupunki mahdollistaa lyhyet matkat

NÄKÖKULMA / Timo Hämäläinen

Urban Helsinki -ryhmän varjokaavan tavoite on edesauttaa Helsinkiä kasvamaan urbaaniksi kaupungiksi, jonka uusien alueiden perusperiaatteet nousevat kantakaupungin kaupunkisuunnitteluperinteestä. Kantakaupungin laajentaminen ja suurempien kaupunkialueiden rakentaminen vähentää myös autoilun tarvetta.

Liikenteen kasvu on ohjattava liikennemuotoihin, jotka eivät vaadi lisätilaa. Pro Helsinki 2.0 -visiomme liikkumismuodoista kävely on kaikessa suunnittelussa aina etusijalla, sen jälkeen tulevat pyöräily, joukkoliikenne, tavara- ja jakeluliikenne ja viimeisenä henkilöautoliikenne. Helsingin viuhkamainen joukkoliikenneverkosto on jo nykyisellään aikansa elänyt, sillä ihmisten matkat suuntautuvat yhä enemmän muihinkin suuntiin kuin keskustaan.

Visiossamme joukkoliikenne järjestetään seittimäiseksi pikaraitiotieverkoston sekä metro-, lähijuna- ja raitiovaunuyhteyksien verkostoksi. Asemat sijoitetaan paikkoihin, jotka ovat helposti saavutettavissa jalan tai polkupyörällä. Moottoriteiden bulevardisointi hyödyttää tätä ajattelua merkittävästi.

Autoistumisen myötä liikkumisnopeudet ovat kasvaneet merkittävästi, mikä on johtanut autojen eristämiseen yhä selkeämmin moottoritieympäristöihin. Kehitys on osaltaan myös vaikuttanut kaupunkirakenteen hajautumiseen, sillä liikkumisen nopeutuessa sitä palvelevan infrastruktuurin ympärille hahmottuvan kaupunkirakenteen käyttämä maa-ala kasvaa eksponentiaalisesti.

Vuonna 2050 autoilu on muuttunut yhä useammalle vaihtoehdoksi välttämättömyyden sijaan. Myös kehyskunnissa rakennetaan asumista 
asemanseuduille ja tiivistetään olemassa olevaa yhdyskuntarakennetta. Tällöin joukkoliikenne on lähellä useammalle, ja käyttäjäpoolin kasvaessa myös yhteydet paranevat.

Kaupungin virallisen yleiskaavan kantakaupungin laajennuspyrkimykset ovat tervetulleita. Yleiskaavassa jatketaan kuitenkin monin paikoin toimintoja erottelevan ja esikaupunkisaarekkeisiin perustuvan suunnittelun perinnettä. Varjokaavassa pyrimme siirtymään erittelevästä kulttuurista sekoittamisen kulttuuriin.

Timo Hämäläinen on kaupunkikehityksen kysymyksiin erikoistunut maantieteilijä, konsultti, kaupunkisuunnitteluaktivisti ja bloggari. Hän kirjoittaa suomalaisesta kaupunkikehittämisestä From Rurban to Urban -blogissaan ja laatii varjokaavoja Urban Helsinki -kollektiivissa. Hämäläisen blogin osoite on urbanfinland.com ja Urban Helsinki -kollektiivin varjokaavavisio Pro Helsinki 2.0 löytyy osoitteesta www.urbanhelsinki.fi.
 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.