”Uusi tietojärjestelmä siirtää asiakaspalvelun uuteen aikaan”

Helsingin seudun uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä alkaa pian hahmottua. Järjestelmän eri osia on luovutettu HSL:n vastaanottotestaukseen, ja uusia laitteita sekä myyntiohjelmistoja päästään vaiheittain ottamaan käyttöön ensi kesän korvalla.

Valtaisa tietojärjestelmä tuo tullessaan myös uusia palveluja. Asiakkaille ja liikenteen parissa työskenteleville muutos näkyy myös uusina laitteina. Matkakortinlukijat vaihtuvat kosketusnäytöllisiksi ja kaikkiin ajoneuvoihin tulee seuraavan pysäkin nimen kertova näyttö. Pysäkkikuulutukset otetaan käyttöön, kun kaikki ajoneuvoasennukset on saatu valmiiksi, ja ajoneuvot alkavat lähettää sijainti- ja linjatietoaan lukuisten lisäarvopalveluiden tarpeisiin. Uudistuksen myötä myös uusi vyöhykelippujärjestelmä voidaan ottaa käyttöön – alustavan kaavailun mukaan vuonna 2017.

”Matkustajan arki helpottuu, kun maksaminen sujuu uusilla teknisesti tuoreilla laitteilla, kortinlataus tulee mahdolliseksi myös internetissä ja matkan aikana tarjotaan tietoa matkan kulusta niin ajoneuvossa kuin verkkopalveluissakin”, HSL:n Matkalippujärjestelmän ryhmäpäällikkö Risto Vaattovaara kuvailee.

Kaikkiin palvelupisteisiin asennettava uusi myyntiohjelma tuo mukanaan uusia toimintoja ja helppokäyttöisen liittymän. Myös tällä saralla asiakaspalvelun laatu ja asiakastietojen seuranta paranevat.

”Jatkossa kaikista busseista, ratikoista, junista ja metrosta saadaan reaaliaikaiset kulkutiedot ja lähtöaikaennusteet”, kertoo HSL:n Informaatiojärjestelmien ryhmäpäällikkö Kerkko Vanhanen.

Lähtöaikaennusteita näytetään pysäkkien, terminaalien ja asemien näytöillä. Hiljattain alkaneen Reittioppaan kokonaisuudistuksen myötä reaaliaikaiset kulkutiedot ja lähtöaikaennusteet saadaan myös reitityspalveluun loppuvuodesta 2016. Lähtöaikatietoja voi kuitenkin seurata esimerkiksi nykyisestä Omat pysäkit -palvelusta reaaliaikaisesti heti, kun laiteasennukset ajoneuvoihin alkavat.

Uudessa järjestelmässä kuljettaja kirjautuu ajamalleen lähdölle kuljettajapäätteellä, joka tarjoaa reittiopastusta, liikennehäiriöihin liittyviä tiedotteita ja mahdollisia poikkeusreittejä. Päätteen kautta välittyvät myös puhelut ja viestit työnjohdon ja kuljettajan välillä. Turvanappi on odotettu uutuus. Nappia painamalla bussinkuljettaja saa yhteyden turvavalvomoon. Tätä varten HSL on yhdessä Liikenneviraston ja VR:n kanssa perustamassa turvavalvomon, joka päivystää ympäri liikennöintivuorokauden.

Liikennevaloetuuksilla varustettuja risteyksiä voidaan uudistuksen myötä ottaa käyttöön koko HSL-alueella. Näin bussit pääsevät aiempaa nopeammin risteyksistä läpi ja pysyvät paremmin aikataulussaan. Uusi Liikenteen seuranta ja hallinta -sovellus tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet ohjata ja seurata liikennettä. Näiden työkalujen avulla tuotetaan entistä parempaa asiakaspalvelua.

Lippu - ja informaatiojärjestelmä numeroina
•    3 800 matkakortin lukijaa
•    1 500 kuljettajan myyntilaitetta ja kuljettajapäätettä
•    100 automaattia asemille
•    12 tilitysautomaattia varikoille
•    120 lipunmyyntiautomaattia ratikoihin
•    4 000 yksittäistä kuulutusta busseihin ja ratikoihin
•    8 000 pysäkille lähtöaikaennusteet
•    500 000 metriä kaapelia
•    250 käyttäjätestaukseen osallistunutta asiakasta
•    satoja koulutuspäiviä
•    tuhansia testauspäiviä

Yhteispelillä onnistumme

”HSL:n lippu- ja informaatiojärjestelmä on Tiedolle valtavan hieno ja mielenkiintoinen projekti. Reaaliaikainen tilannetieto ja avoimet rajapinnat mahdollistavat monia uusia palveluita”, toteaa Jukka Pirttilahti Tiedolta. Hän vastaa älyliikenteen liiketoiminnasta Tiedon julkishallinnon asiakkaille Suomessa.

”Tässä ei pelkästään uusita järjestelmää, vaan rakennetaan julkisen liikenteen teollista internetiä, jossa älykkäät laitteet keskustelevat keskenään ja välittävät reaaliaikaista tietoa joukkoliikenteestä.”  

”Tieto investoi teollisen internetin ja älyliikenteen kehitykseen, sillä näemme niissä yhden lähitulevaisuuden merkittävimmistä muutoksista niin teollisuudessa kuin yksityisen kuluttajankin elämässä. Ne tuovat mukanaan monia arkea helpottavia sovelluksia”, Pirttilahti sanoo. 

Uusien palveluiden toteutukseen tarvitaan uusia ohjelmistoja, laitteita ja niiden asennuksia sekä ohjelmistojen ja laitteiden testauksia ja käyttökoulutuksia.

”Näin suuri hanke on aina monen osapuolen yhteispeliä, sillä erilaiset integraatiot ja aikataulujen yhteensovittaminen on haasteellista. Vahvan Tiedon integraatio-osaamisen lisäksi mukana on omien osa-alueidensa maailman johtavia partnereita toimittamassa viimeisintä teknologiaa”, Jukka Pirttilahti kertoo. -TUIJA RUOHO

Matkustaja toivoo mobiilipalveluita

Katja Laiho on joukkoliikenteen kanta-asiakas. Hän käyttää päivittäin työmatkoihinsa bussia ja metroa. ”Omat reitit osaan vaikka unissani. Lähipysäkkini aikataulut muistan lähes ulkoa, joten pysäkki-informaatiota osaan kaivata oikeasti vasta kun liikun tuntemattomammilla seuduilla”, hän kertoo.

”Arvostaisin mobiilireittioppaassa sellaista ominaisuutta, joka helpottaisi kohdepysäkin löytämistä uudessa paikassa”, Laiho sanoo. ”Nykyisin katson matkan etukäteen Reittioppaan kartasta ja lasken pysäkkien lukumäärän, jotta osaan jäädä oikealla pysäkillä pois. Koko matka menee pysäkkejä vahdaten.”

”Matkakortin nettilataamista tulee varmasti hyödynnettyä. On ikävää aamulla bussiin noustessa huomata että kausi on loppunut, sillä meillä päin ei ole mahdollista ladata matkakorttia lähellä bussipysäkkiä. Harvoin on nykyään kolikoitakaan taskussa. Mobiililippu toisi tietenkin vapautta ja poistaisi tarpeen huolehtia matkakortin sisällöstä.”

Matkakortinlukijoiden uudistus on tervetullut: ”Kosketusnäyttölaitetta on helpompi painaa kuin nykyistä lukijaa.” Laiho kaipaa HSL:ltä selkeää ohjeistusta uuden kortinlukijan käyttöön. ”Yksinkertaiset käyttöohjeet laitteen viereen ja kuljettajille hyvät hermot”, hän toivoo. -SANNA KAVERINEN

Kuljettajien uudet laitteet

Jarno Korpi-Kokko toimii Nobinalla linja-autonkuljettajana sekä Klovin varikolla työnjohdossa ajojärjestelijänä. Hän oli mukana kuljettajalaitteiden uudistusta suunnitelleessa työryhmässä.

”Kuljettajalaitteen on oltava helppokäyttöinen ja selkeä. Lähtökohtana lipunmyyntilaitteen kehitystyössä oli tähdätä ´yhden painalluksen´ tekniikkaan. Oli oleellista saada kosketusnäyttöpäätteen valinnat toimimaan yhdellä napinpainalluksella”, Korpi-Kokko sanoo.

”Lippujen yhteissumma ja ostoskori sisällytettiin lipunmyyntiin virhelippujen karsimiseksi, ja se helpottaa myös ryhmälipun myymistä ja lukemista. Kuljettajat näkevät vihdoin omalta näytöltä, kuinka monta vaihtomatkustajaa tulee kyytiin yhdellä ja samalla matkakortilla.” Korpi-Kokkoa miellyttää sekin, että kuljettajan uudelta infonäytöltä näkee poikkeustilanteet helppolukuisesti kartalta.

Uuden lipputariffin vyöhykkeet esitetään laitteessa samalla tavalla kuin nykytariffin mukaiset. ”Uusien vyöhykkeiden opettelua tukee hyvä koulutus, ja uskon, että kuljettajat oppivat järjestelmän nopeasti”, Jarno Korpi-Kokko vakuuttaa. -SANNA KAVERINEN
 

KUVAT VALTTERI HIRVONEN

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.