Matkaketju 4/2015

Matkaketju › Matkaketju 4/2015

Solmut auki! Tässä lehdessä halutaan poistaa stressiä joukkoliikennevälineiden vaihdosta.

Lue Matkaketju 4/2015 näköislehtenä!

Vanha Reittiopas kouluttaa poikasestaan 
itseään ketterämmän

Raitiovaunu kolistelee kotipysäkkiäsi kohti kuuden korttelin päässä. Et vielä näe etkä kuule sitä, mutta puhelimesi ruudulta näet sen tarkan sijainnin. Huomaat, että ehdit mainiosti vielä livahtaa kioskille hakemaan kahvia ennen kuin kyyti saapuu.
HSL:ssä kehitetään nyt uutta Reittiopasta, joka alkaa tarjota matkalaiselle reaaliaikaista kulkutietoa kaikista HSL-alueen busseista, ratikoista, lähijunista ja metroista.

Tieto kulkee pian reaaliajassa

HSL:n uusi, vuonna 2016 käyttöönotettava, Lippu- ja informaatiojärjestelmä parantaa merkittävästi matkustajainformaatiota.

Nykyään reaaliaikaiset tiedot saadaan vain raitiovaunuista ja noin kolmasosasta Helsingin busseja, mutta syksyllä 2016 tämä koskee kaikkia HSL-alueen liikennevälineitä.

Asiakas saa sekä ennen matkaa että matkan aikana ajantasaista tietoa liikennevälineen kulusta niin pysäkkinäytöistä kuin kännykästäkin.

Reaaliaikainen matkustajainformaatio parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa ja tekee joukkoliikenteestä entistä luotettavampaa.

Mobiililippu käy kaikkialla

HSL aloitti uuden HSL Mobiililippu -sovelluksen pilotoinnin marraskuun lopussa. Sovelluksella voi tilata kertalipun kaikille HSL-alueen vyöhykkeille, ja lippu käy kaikissa kulkuvälineissä. Ensimmäisenä julkaistiin sovelluksen Android-versio. Windows Phone- ja iOS-puhelimiin sovellus on tulossa joulukuun aikana.

Sovellusta ladattiin jo ensimmäisten päivien aikana tuhansiin puhelimiin.

Joukkoliikenne kehittyy innovaatioiden kautta

Vuonna 2007 käynnistyi Aalto-yliopistossa joukkoliikenteen kehitysprojekti, jossa rakennettiin täysin automatisoitua kutsuliikennejärjestelmää. Hanke eteni kokeiluvaiheeseen, jossa järjestelmällä hoidettiin aluksi pääkaupunkiseudun korkeakoulukampusten välisiä yhteyksiä. Kaikille avoin liikenne alkoi 3.4.2013, ja palvelu sai nimen Kutsuplus.

Kutsuplus on runsaassa kahdessa vuodessa saavuttanut laajan suosion. Liikenteessä olleet 15 bussia ovat kuljettaneet yritysasiakkaita asiakastapaamisiin, lapsia harrastuksiin ja kiireisiä kulkijoita suoraan perille.

Metroaseman ilmeellä on väliä

Toimistomme sai suunniteltavakseen Matinkylän, Niittykummun ja Urheilupuiston asemat. Pyrimme antamaan kaikille erilaisen ilmeen, joka poikkeaisi lisäksi muista Länsimetron asemista. Mielessäni tavoittelin sitä, että metrojunassa vaikkapa kirjaa lukeva matkustaja jotenkin syrjäsilmällä aistisi asemien erot ja tietäisi, missä mennään. Tämän toteuttaminen ei ole helppoa, koska asemilla on niin paljon yhteisiä rakennusosia ja vaatimuksia.