Joukkoliikenne kehittyy innovaatioiden kautta

Vuonna 2007 käynnistyi Aalto-yliopistossa joukkoliikenteen kehitysprojekti, jossa rakennettiin täysin automatisoitua kutsuliikennejärjestelmää. Hanke eteni kokeiluvaiheeseen, jossa järjestelmällä hoidettiin aluksi pääkaupunkiseudun korkeakoulukampusten välisiä yhteyksiä. Kaikille avoin liikenne alkoi 3.4.2013, ja palvelu sai nimen Kutsuplus.

Kutsuplus on runsaassa kahdessa vuodessa saavuttanut laajan suosion. Liikenteessä olleet 15 bussia ovat kuljettaneet yritysasiakkaita asiakastapaamisiin, lapsia harrastuksiin ja kiireisiä kulkijoita suoraan perille.

HSL:n hallitus päätti marraskuussa, että Kutsuplus-palvelun laajentamiselle viranomaisen toimesta ei ole edellytyksiä. HSL etsii palvelulle yksityistä palveluntuottajaa, joka voisi ottaa Kutsuplussan vastatakseen vuoden 2017 alusta.

Vaikka palvelu päättyy tämän vuoden lopussa HSL:n tarjoamana, kehitystyötä ei ole tehty turhaan. Maailmalla tällaisen liikennepalvelun uskotaan olevan yksi avain ruuhkautumisen hillitsemisessä. Suomessa kehitetty Kutsuplus-ohjelmisto onkin yksi maailman pisimmälle viedyistä matkojenyhdistelyohjelmistoista ja hankkeessa tehdylle kehitystyölle löytyy varmasti hyödyntämiskohteita niin ulkomailta kuin kotimaastakin. Ilman julkisen toimijan vahvaa roolia kutsujoukkoliikenteen kehittäminen olisi jäänyt ideatasolle.

HSL on ottanut vahvan roolin myös ympäristöystävällisen, päästöttömän bussiliikenteen kehittämisessä. Tavoitteenamme on, että kymmenen vuoden kuluttua HSL-alueen bussiliikenteestä kulkisi sähköllä noin 30 prosenttia.

Jotta sähköbusseja saataisiin käyttöön nopeasti, HSL on hankkinut itse 12 sähköbussia suoraan suomalaiselta Linkker-yhtiöltä.  Hankinta on erityislaatuinen, koska normaalisti HSL tilaa suunnittelemansa joukkoliikenteen eri liikennöitsijöiltä eikä itse omista kalustoa.

Koska teknologiaa vasta testataan, vastuun sälyttäminen liikennöitsijöille olisi liian suuri riski heille. Siksi HSL sen sijaan vuokraa pitkäksi ajaksi omistamansa 12 sähköbussia viidelle suurimmalle liikennöitsijälle. Ensi vuonna valmistuvat, Linkkerin alusta asti suunnittelemat sähköbussit kulkevat Espoon ja Helsingin sisäisillä linjoilla.

Myös julkisella toimijalla täytyy olla uskallusta kokeilla uudenlaisia toimintatapoja. Vaikka kaikki innovaatiot eivät muutu menestystarinoiksi, niin kokeiluista jää myös oppia seuraaviin hankkeisiin. Teorian mukaan yksi kymmenestä kokeilusta lähtee lentoon.

Jonkin sellaisen kautta syntyvät myös tulevaisuuden uudet joukkoliikennepalvelut.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.