Metroaseman ilmeellä on väliä

Toimistomme sai suunniteltavakseen Matinkylän, Niittykummun ja Urheilupuiston asemat. Pyrimme antamaan kaikille erilaisen ilmeen, joka poikkeaisi lisäksi muista Länsimetron asemista. Mielessäni tavoittelin sitä, että metrojunassa vaikkapa kirjaa lukeva matkustaja jotenkin syrjäsilmällä aistisi asemien erot ja tietäisi, missä mennään. Tämän toteuttaminen ei ole helppoa, koska asemilla on niin paljon yhteisiä rakennusosia ja vaatimuksia.

Metroaseman suunnittelussa turvallinen ja sujuva liikenne ovat itsestään selviä lähtökohtia. Tärkeää on myös metron houkuttelevuus ja aseman liittyminen lähiympäristöönsä. Maanalaisuuden tuntua ja pitkiä käytäviä täytyy välttää, ja luonnollisesti maanalaisissa tiloissa oikeanlaisella valaistuksella on suuri merkitys.

Matinkylässä metroasema, bussiterminaali ja liikekeskus palveluineen on sovitettu saumattomaksi kokonaisuudeksi. Eri rakennushankkeiden yhteensovittamisessa on paljon työtä. Esimerkiksi paloturvallisuuden ja esteettömyyden huomioiminen on tällaisessa ympäristössä erityisen tärkeää.

Niittykummun aseman laiturialueen seinät verhotaan taiteilija Mari Rantasen suunnittelemalla taideteoksella, jonka voimakkaat, raikkaat värit ovat saaneet innoituksensa kukkaniitystä. Muuten asemasta tulee väreiltään hillitty ja arkkitehtuuri jää taustalle. Monet varmasti pitävät väreistä, mutta epäilemättä ne herättävät myös kritiikkiä harmaan ja beigen ystävissä.

Matinkylän ja Niittykummun asemat on yhdistetty liikekeskuksiin, eivätkä ne näy juurikaan kaupunkikuvassa, mutta Urheilupuistossa lippuhalli on itsenäinen rakennus. Se muodostaa pienen maamerkin vinoine kattoikkunoineen, joiden kautta johdetaan luonnonvaloa alas laiturille asti.

Tukholman metro on ensimmäinen metro, jolla olen matkustanut, ja se on edelleen yksi suosikeistani. Asemat ovat usein luolamaisia mutta väljiä, ja niistä on tehty persoonallisia taiteen keinoin. Kaikki taideviritelmät eivät ole onnistuneita, mutta kokonaisuus toimii, ja siinä on jotain hyvin ruotsalaista. Uusista metroista Kööpenhaminan automaattimetro on erittäin toimiva ja sympaattisen pienikokoinen. Junasta voi nähdä suoraan eteenpäin, ja etupaikat ovatkin suosituimpia. Pienenä miinuksena Kööpenhaminassa on asemien identiteetin puute.


Pekka Leskelä työskentelee Arkkitehtitoimisto HKP Oy:ssä, joka on suunnitellut Länsimetron 
kolmen aseman lisäksi koko Matinkylän metrokeskuksen liike- ja palvelutiloineen.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.