Vanha Reittiopas kouluttaa poikasestaan 
itseään ketterämmän

Raitiovaunu kolistelee kotipysäkkiäsi kohti kuuden korttelin päässä. Et vielä näe etkä kuule sitä, mutta puhelimesi ruudulta näet sen tarkan sijainnin. Huomaat, että ehdit mainiosti vielä livahtaa kioskille hakemaan kahvia ennen kuin kyyti saapuu.
HSL:ssä kehitetään nyt uutta Reittiopasta, joka alkaa tarjota matkalaiselle reaaliaikaista kulkutietoa kaikista HSL-alueen busseista, ratikoista, lähijunista ja metroista.

”Uudesta Reittioppaasta tulee asiakkaillemme kaupungin avain, joka räätälöidään erityisesti mobiilikäyttäjien tarpeisiin. Se paikantaa käyttäjän, vastaa aina juuri käyttöhetken tiedontarpeeseen ja kertoo, mitä ympärillä tapahtuu. Matkaaja ei myöhästy yhdestäkään kulkuvälineestä sen takia, ettei ehtinyt saada tietoa sen liikkeistä ajoissa”, HSL:n informaatiojärjestelmät-ryhmän päällikkö Kerkko Vanhanen kuvailee.

Vanha, rakastettu Reittiopas uudistetaan, koska se ei pystyisi ilman mittavaa remonttia sulattamaan valtavaa joukkoliikennevälineistä saatavaa reaaliaikaisen tiedon määrää. Reaaliaikaisen kulkutiedon keräämisen taas tekee mahdolliseksi HSL:n uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä, joka alkaa ensi vuonna välittää tietoja pysäkkien ja terminaalien näytöille sekä uuteen Reittioppaaseen. Tarkoituksena on, että vanha ja uusi Reittiopas vaihtavat läpsystä vuoroa ensi syksynä.
Uuteen Reittioppaaseen on tulossa reaaliaikaisuuden kyljessä myös paljon muuta.

”Tavoitteenamme on säilyttää kaikki se, mitä vanha Reittiopas osaa ja opettaa uusi palvelemaan ihmisiä reaaliaikaisuuden lisäksi ketterästi ja tyylikkäästi. Käyttäjä pystyy esimerkiksi paremmin vaikuttamaan siihen, mitä linjoja haluaa suosia. Reitteihin saa halutessaan räätälöityä mukaan pyörällä ja autolla kuljettavia osuuksia”, luettelee projektipäällikkö Petro Tamminen. Hän vetää HSL:ssä uuden Reittioppaan kehitystyötä.


Uusi Reittiopas tarjoaa valmistuttuaan tietoja myös liityntäparkkien paikkatilanteesta, jolloin oman auton ja julkisen liikenteen käytön yhdistäminen tulee helpoksi. Kulkija saa myös räätälöidyn tiedon juuri hänen reittiinsä vaikuttavista liikennehäiriöistä – turha tieto suodatetaan pois.

Uutta on myös se, että uuden Reittioppaan kautta ihminen voi tehdä reittihakuja koko Suomeen, sillä sitä kehitetään tiiviissä yhteistyössä Liikenneviraston kanssa. HSL:n Reittioppaan lisäksi myös Liikenneviraston Matka.fi-palvelu uudistuu. Liikenneviraston keräämien joukkoliikennetietojen yhdistäminen Reittioppaaseen tuo ruudun näpäytyksen päähän valtakunnalliset reitit ja yhteydet.

Kehitystyössä johtotähtenä on avoimuus. Avointen tietorajapintojen lisäksi Uusi Reittiopas perustuu avoimeen lähdekoodiin. Uuden Reittiopaan käyttämä Open Street Map -karttajärjestelmä pohjautuu vapaaehtoisten tekemän karttaan. Samoin uuden Reittioppaan reitityksiä tekevä algoritmi on syntynyt kansainvälisillä talkoilla. Uuden Reittioppaan koodi julkaistaan aina, kun jotain uutta on syntynyt, ja esimerkiksi kaikki Suomen kunnat voivat halutessaan tulla mukaan kehitystyöhön. Norjassa selvitetään nyt, miten he voisivat hyödyntää uuden Reittioppaan kehitystyötä omassa palvelussaan.

”Koodia voi vapaasti hyödyntää ja parantaa, kunhan julkaisee työnsä niin, että se on kaikkien käytettävissä”, Tamminen sanoo.
Myös uuden Reittioppaan varhainen kehitysversio on jo kaikkien käytettävissä.

”Kehitysversion kokeileminen Digitransit.fi-sivulla ja palautteen antaminen on hyvä tapa vaikuttaa lopputulokseen: mitä enemmän saamme palautetta, sitä parempi tästä tulee”, Tamminen sanoo.

Kokeile uuden Reittioppaan varhaista kehitysversiota osoitteessa: Digitransit.fi

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.