Ratikkakaupuni Tampere

Tampereen kaupunginvaltuusto teki lokakuussa historiallisen päätöksen: Tampereelle rakennetaan raitiotie - tamperelaisittain ratikka. Suunnittelua ja joukkoliikenteen vaihtoehtojen vertailua on tehty pitkään. Valmistelun aikana on vahvistunut käsitys raitiotien eduista sekä liikennejärjestelmän että maankäytön näkökulmista. Ratikka on Tampereen suurin kaupunkisuunnitteluhanke.

Tampere kasvaa yli 2000 asukkaalla vuosittain. Yhä useammat haluavat asua keskustassa tai sen tuntumassa kauppojen, puistojen ja kulttuuritapahtumien lähellä. Raitiotie on tärkeä osa Tampereen keskustan kehittämistä vilkkaana ja viihtyisänä kaupunkielämän paikkana. Ydinkeskustassa kuljetaan paljon kävellen. Tiheästi kulkevaan ratikkaan on helppo astua silloin, kun halutaan nopeasti siirtyä keskustassa paikasta toiseen. Tampereen ytimessä kulkevalla Hämeenkadulla melu vähenee ja viihtyisyys paranee, kun katu varataan kävelijöille, pyöräilijöille ja joukkoliikenteelle.

Tampereen vastaus kaupungin kasvuun on täydennysrakentaminen kantakaupungissa. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan kaksi ratikkareittiä kaupungin halki. Reitit on linjattu tiiviin kaupunkirakenteen läpi, mutta kuitenkin siten, että reittien varrella on merkittävästi potentiaalisia paikkoja täydennysrakentamiselle. Alkuvuodesta valmistuva kantakaupungin yleiskaava osoittaa tehokkaimmin rakennettavat alueet raitiotien reittien läheisyyteen. Tavoitteena on, että yhä suuremmassa osassa kasvavaa kaupunkia pystyy asumaan ja toimimaan myös ilman omaa autoa.

Raitiovaunut ovat esteettömiä. Vaunuihin on helppo nousta ja niissä on tilaa pyörätuolia käyttäville ja lastenvaunujen kanssa liikkuville. Raitiotien vuoroväli on tiheä ja bussiin verrattuna mukaan mahtuu kolminkertainen määrä matkustajia. Bussien verkosto liittää joukkoliikenteen toimivaksi verkostoksi. Kun autoja ja pysäköintipaikkoja tarvitaan vähemmän, on mahdollista rakentaa ratikan vaikutusalueet tehokkaammin.

Suurimmat täydennysrakentamisen kohteet sijoittuvat pitemmän ratikkareitin päihin. Etelässä Hervanta täydentyy, ja länteen suunnitellaan entiselle teollisuusalueelle, Näsijärven rantavyöhykkeelle kokonaan uutta Hiedanrannan kaupunginosaa. Tulevaisuudessa on tarkoitus laajentaa raitiotieverkko seudulliseksi. Ratikka on keskeinen osa Tampereen ja kaupunkiseudun kestävää kasvua tulevaisuudessa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.