Turvallinen joukkoliikenne syntyy kimpassa

Kampissa turvallisuutta valvotaan kauppakeskuksen turvavalvomosta. Kuva: Tim maher / HSL

Joukkoliikenteen turvallisuus on korkealla tasolla, näin kertovat tutkimuksetkin.

”Suurin osa matkoista sujuu ongelmitta”, HSL:n turvallisuusasiantuntija Jaakko Heinilä sanoo.

Osa matkustajista kuitenkin kokee liikenteen turvattomammaksi kuin mitä se todellisuudessa on.

Turvattomuuden tunne voi syntyä monesta syystä.

”Pelkästään hämärä nurkka terminaalissa saattaa herättää matkustajassa pelkoja. Tällaisten paikkojen valaistusta pitää silloin parantaa.”
Mitä myöhäisempien tuntien liikenteestä on kysymys, sitä suuremmaksi turvattomuuden tunne kasvaa.

”Liikennealan toimijoiden tavoite on se, että matkustaminen tuntuisi miellyttävältä kaikkina vuorokaudenaikoina”, Heinilä sanoo.

Kuljettajien pahoinpitelyt ja muu häiriköinti joukkoliikenteessä nousivat 2010-luvun ensimmäisinä vuosina useasti otsikoihin. HSL ja sen yhteistyökumppanit ryhtyivät silloin toimiin tilanteen kohentamiseksi.

Järjestyksenvalvojat alkoivat kiertää terminaaleissa entistä useammin ja busseihin asennettiin kamerat. Myös metro, raitiovaunut ja lähijunat ovat kameravalvonnassa.

Viime vuonna toimintansa aloitti liikenneviraston turvavalvomo, joka pystyy luomaan lähes reaaliaikaisen turvallisuuden tilannekuvan lähijunista ja busseista. Bussinkuljettaja saa tätä nykyä valvomoon yhteyden puhelimella. Kun HSL:n uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä tulee lähikuukausina käyttöön, ohjaamoihin tulevat turvanapit, joilla kuljettajat saavat hätätilanteessa yhteyden ympäri vuorokauden päivystävään turvavalvomoon.

Heinilä korostaa turvallisuuden syntyvän verkostossa, jossa ovat mukana niin HSL:n henkilöstö, viranomaiset, liikenteenharjoittajat, turvallisuusalan työntekijät, nuorisotyötä tekevät järjestöt kuin matkustajatkin. Mitä paremmin yhteistyö eri tahojen välillä sujuu, sitä miellyttävämpää kulkeminen on.

”Matkustajan kannattaa aina ilmoittaa, kun hän huomaa liikenteessä jotain poikkeavaa. Liikenteen toimijoilla pitää olla valmius korjata poikkeamat ripeästi.”

Heinilä on myös miettinyt, kuinka digitaalisuus voisi olla avuksi turvallisuuden kehittämisessä. ”Vaikkapa niin, että älypuhelimiin luotaisiin palvelu, jonka avulla matkustajien havainnot ohjautuisivat nopeasti oikealle taholle.”

Tutustu myös HSL:n turvallisuusohjeisiin verkossa: https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/nain-kaytat-joukkoliikennetta/turvallisuusohjeita

 

Kunnioittava käytös luo turvallisuutta

Sosiaalialan opiskelija Mumba Chimpuku ja hänen vaimonsa ohjelmasuunnittelija Senja Väätäinen-Chimpuku kulkevat lähijunilla päivittäin Keravalta Helsinkiin. Matkustaminen on heidän mielestään turvallista, puhutaanpa sitten liikenneturvallisuudesta tai siitä että häiriköinti haittaisi matkantekoa.

Mumba Chimpuku tosin kertoo, että hänelle on joskus ulkomaalaistaustan vuoksi huudeltu perään. Järjestyksenvalvojia voisi hänen mielestään liikkua junissa nykyistä enemmän.

”Toista kunnioittava ja kohtelias käytös luo joukkoliikenteeseen miellyttävää ilmapiiriä, mikä puolestaan lisää turvallisuutta”, Senja Väätäinen-Chimpuku toteaa.

Järjestyksenvalvoja on asiakaspalvelija

Kaisa Rahikka opiskelee Helsingin yliopistossa historiaa, mutta on myös töissä Securitas Oy:ssä järjestyksenvalvojana. Rahikka aloitti Securitaksessa vuonna 2011 ja työskenteli aluksi metrossa. Nykyään hän kulkee HSL:n matkalippujen tarkastajien mukana ja turvaa heidän työrauhaansa.

”Ihmiset tapaavat ajatella, että meno joukkoliikenteessä muuttuisi jatkuvasti levottomammaksi.  Niiden viiden vuoden aikana, jolloin minä olen hommissa ollut, näin ei ole käynyt”, Rahikka sanoo.

Jo pelkkä järjestyksenvalvojien mukanaolo lipuntarkastajien kierroksilla on omiaan rauhoittamaan tilanteita. Useimmat hankalatkin paikat laukeavat puhumalla.

”Järjestyksenvalvojan oma asenne ja lähestymistapa vaikuttavat paljon siihen, millaista vastakaikua hän matkustajilta saa. Koetan aina muistaa, että olemme asiakaspalvelijoita.”
Rahikan mukaan mukavat asiakaskokemukset kentällä palkitsevat.

”Kampin keskuksessa pääsee viikonloppuöisin laiturialueelle ainoastaan matkalipulla. Securitaksen väki on joka viikko valvomassa, ettei terminaalissa synny häiriöitä. Jos pystyn jotakuta yön kulkijaa neuvomaan, saan siitä hyvän mielen myös itselleni.”

Rahikka korostaa hyvää yhteishenkeä liikenteen turvallisuuden takaajana. ”Homma toimii, kun kuljettajat, lipuntarkastajat, vartijat ja matkustajat vetävät yhtä köyttä. Tuollaista henkeä mielestäni löytyy.”

”Liikenteessä löytyy aina ihmisiä, joilta voi kysyä ja pyytää apua. Sillä pääsee jo pitkälle”, Rahikka neuvoo matkustajia.
Järjestyksenvalvoja myös lähettää terveiset pikkujoulujen viettäjille:

”Juhlikaa ja iloitkaa, mutta pitäkää järki matkassa!”

Puhejudo auttaa vaikeissa tilanteissa

 

Järjestyshäiriöitä ei ole liikenteessä kovin paljon. Jos niitä on, niihin pystytään puuttumaan nopeasti. Näin arvioi Helsingin Bussiliikenne Oy:n työsuojeluvaltuutettu Tom Nöjd.

”Toimet, joita HSL ja liikennöitsijät ovat viime vuosina tehneet turvallisuuden hyväksi, ovat parantaneet tilannetta selvästi. Vaikka järjestyksenvalvojia ei voida jokaiseen bussiin istuttaa, kuljettajat luottavat nykyään entistä enemmän siihen, että he saavat apua tarpeen tullen.”

Bussinkuljettajien koulutuksessa – niin HSL:n järjestämässä kuin liikennöitsijän omassa – opetetaan aggressiivisen matkustajan kohtaamista.

”Kuljettajan tärkein työväline tällaisissa tilanteissa on suu eli niin kutsuttu puhejudo. Periaatteena on rauhoittaa kiihtynyt ihminen myötäilemällä hänen tuntemuksiaan sen sijaan, että laitettaisiin kova kovaa vastaan. Kuljettajan rauhallinen käytös ja muiden matkustajien synnyttämä ryhmäpaine riittävät useimmiten siihen, että ikävä tilanne purkautuu.”

Nöjdillä on vinkkejä myös siihen, kuinka matkustajat voivat edullisella ja yksinkertaisella konstilla kohentaa liikenneturvallisuuttaan, kun kerran vuoden pimeintä aikaa eletään.

”Käyttäkää ihmeessä heijastimia, jotta kuljettajat näkevät teidät ajoissa! Pysäkillä kannattaa asettua valaistun mainostaulun luo ja bussin pysäyttämiseksi kannattaa heiluttaa vaikka matkakorttikotelon heijastavaa pintaa.”

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.