Nivelbussit palaavat 2000-luvulle päivitettyinä

Haitarit tulevat takaisin: niinkin voi nivelbussien paluusta kertoa. Nivelbussin pitkä runko on ohjattavuuden parantamiseksi jaettu kahteen tai kolmeen osaan. Liitoskohtaa peittää ulkoa päin laskoksilla oleva suojarakenne, joka antoi aikanaan nivelbusseille soittimesta lähtöisin olevan lempinimen.

Helsingin seudun ja samalla koko Suomen ensimmäinen nivelbussi tuli käyttöön vuonna 1969. Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy:n ostama bussi kulki aluksi linjalla 71 Pihlajamäkeen. Myöhemmin bussi kulki Suomen Turistiauto Oy:n linjalla Kaivokselaan.  

Suomen ensimmäisellä nivelbussilla oli pituutta 17 metriä, reilut pari metriä enemmän kuin nykyisillä telibusseilla. Matkustajapaikkoja siinä oli seisomapaikat mukaan lukien peräti sata.

Pääkaupunkiseudulle virtasi 1960-luvulla uusia asukkaita. Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle nousi lähiöitä, ja liikennöitsijät miettivät, kuinka kasvavat asiakasjoukot saataisiin mahtumaan linja-autojen kyytiin. Nivelbussi oli yksi ratkaisu.

Helsingin seudun ensimmäinen nivelbussi tuli liikenteeseen vuonna 1969.
Kuva: Suomen linja-autohistoriallinen seura

Ensimmäiset matalalattiaiset nivelbussit myytiin Puolaan

Nivelbusseja käyttivät aluksi pääkaupunkiseudun yksityiset bussiyhtiöt, ja tavallisin näky ne olivat 1970-luvulla Espoon ruuhkalinjoilla. Helsingin linjoilla nivelbussit tulivat tutuiksi seuraavalla vuosikymmenellä. HKL (Helsingin kaupungin liikennelaitos) hankki ensimmäiset korkealattiaiset nivelbussinsa vuonna 1985 ja viimeiset vuonna 1991. HKL osti kaiken kaikkiaan 80 korkealattiaista nivelbussia.

Korkealattiaiset nivelautot jäivät pois liikenteestä sitä mukaa, kun matalalattiaiset bussit yleistyivät 1990-luvulta lähtien. Helsingissä nivelbussi kuljetti matkustajia viimeisen kerran vuoden 2006 kesäkuussa, jolloin viimeinen HKL:n vuonna 1991 hankkimista nivelautoista jäi eläkkeelle.  

Matala lattia ja nivelrakenne olivat haastava yhdistelmä 1990-luvun tekniikalle. HKL-Bussiliikenne hankki vuonna 1996 kaksi matalalattiaista nivelautoa, mutta ne viettivät enemmän aikaa korjaamolla kuin linjoilla. Busseille aiheuttivat ongelmia etenkin katujen epätasaisuudet. Varsinkin Bulevardin mukulakivien rytkytyksen kerrotaan olleen autojen rakenteelle liikaa. Viiden vuoden taistelun jälkeen HKL-Bussiliikenne myi autot Puolaan.

Helsingin seudun yleisimmäksi bussityypiksi vakiintui matalalattiainen telibussi. Kokeiluja nivelautoilla on kuitenkin tehty vuosien mittaan, YTV muun muassa testasi talvella 2008 Jokeri-linjalla erikoispitkää kaksinivelistä bussia.

Nivelbussit jäivät odottamaan matalalattiatekniikan kehitystä. Ensi vuonna haitarit palaavat uudelle vuosituhannelle päivitettyinä, eli täysmatalina ja sähköllä kulkevina.  

 

 

 

 

 

 

 

HKL:n nivelbussi Erottajalla vuonna 1985. Kuva: HKL