Sellainen pyörä, millainen pyöräilijä.

Kun valitset pyörää, mieti ainakin, kuinka pitkiä matkoja ja millaisissa maastoissa pääsääntöisesti ajat. Entä ajatko ympäri vuoden vai oletko visusti kesäpyöräilijä? Koeaja eri pyörätyyppejä ja löydä sopiva.

Retkipyörä on kelpo juhta pidemmilläkin matkoilla. Sen tavaratelineeseen saa esimerkiksi sivulaukkujen avulla kätevästi kiinni isompiakin kuormia. Joissain malleissa on telineet sekä edessä että takana. Kuormasta huolimatta retkipyörä rullaa mukavasti maanteilläkin.

Maastopyörä on nimensä mukaisesti kotonaan maastossa. Maantiellä pyöräily voi sillä olla melko raskasta. Maastopyörässä on leveät renkaat, joissa on hyvä pito haasteellisemmissakin maastoissa. Ajoasento on melko pysty, jotta matkalle mahdollisesti osuviin kiviin, kantoihin ja käpyihin olisi helpompi reagoida. 

Maantiepyörä/kilpapyörä on pitkin hyväkuntoisia asfalttiteitä huristavan pyöräilijän valinta. Pyörätyypin suunnittelun johtolankana on ollut vauhti. Pyörässä on mm. kapeat renkaat ja alaspäin käyristyvä ohjaustanko. Ajoasento on matala, ja lokasuojat ja tavaratila on riisuttu pois. Näin pyörä on mahdollisimman kevyt ja ilmanvastus jää mahdollisimman pieneksi.

Fitness-pyörä on maantiepyörän ja hybridin sekoitus.  Sillä voi ajaa hyväkuntoisilla hiekkateillä, mutta se sopii hyvin myös maanteillä ajoon. Fitness-pyörissä on yleensä kapeat ja kevyet pyörät. Se on suunniteltu kuntoiluun, ei niinkään tavaran kuljetukseen.

Hybridipyörä on sekoitus maastopyörää ja maantiepyörää. Sillä kelpaa ajella erilaisissa maastoissa sekä maantiellä. Monipuolisuutensa vuoksi hybrideista on tullut suosittu pyörätyyppi.

Läskipyörä/fatbike on kehitetty alun perin Alaskan lumikeleihin ja se onkin suosittu talvipyörä myös Suomessa. Pyörässä on paksut ja leveät renkaat, joiden ansioista sillä on helppo ajaa pehmeässä maastossa. Lumen lisäksi esimerkiksi hiekassa ja mudassa.

Taittopyörä on kätevä menopeli kaupungissa, sillä sitä voi helposti kuljettaa kantopussissa myös joukkoliikennevälineissä. Pyörän rungossa on saranat, joten rungon osat voi taittaa kokoon.

Sähköavusteinen pyörä/sähköpyörä sopii erityisen hyvin pidemmille matkoille, mäkisille reiteille tai vastatuuleen polkiessa. Pyörän moottori toimii, kun polkimet pyörivät, ja sähköavustus loppuu, kun nopeutta on yli 25 km/h. Pyörän akku ladataan yleensä laturilla. Sähköpeli on hyvä ratkaisu myös työasiointiin: kokousmatkan taittaa hikoilematta, mutta ulkoilmasta virkistyneenä. Lue vaikka: http://hslsahkopyorakokeilu.blogspot.fi/

Citypyörä on suunniteltu erityisesti kaupunkiajoon. Se sopii hyvin esimerkiksi kauppareissuille ja muille lyhyille matkoille. Citypyörä on useimmiten melko edullinen ja vaivaton huoltaa. Vaihteita löytyy 1-8 ja pyörässä on yleensä jalkajarru. Citypyöräilijä istuu mukavasti pystyasennossa, jolloin selkä ei rasitu.

Sinkulapyörä on yksivaihteinen polkupyörä, jossa on vapaaratas: polkemisen voi lopettaa myös vauhdissa. Sinkulassa kannattaa olla jarru edessä ja takana.

Fiksipyörä on kiinteävälitteinen pyörä eli siinä ei ole vapaaratasta. Pyörää pitää polkea koko ajan, kun sillä ajaa. Fiksi on yksivaihteinen eikä siinä yleensä ole käsijarrua.

Nojapyörä on polkupyörä, jossa istutaan nojatuolimaisessa asennossa tai makuuasennossa. Näin ilmanvastus jää pienemmäksi kuin perinteisessä pyörässä ja nojapyörät kulkevat niitä nopeammin tasaisella pinnalla ja alamäessä.

Tandempyörä on todellisen kimppapyöräilijän valinta. Tandem liikkuu useamman, yleisimmin kahden, polkijan lihasvoimalla. Pyörässä on pidempi runko ja satulat sekä polkimet jokaiselle polkijalle erikseen. Tandemilla ajo vaatii harjoittelua, sillä polkijoiden on tehtävä yhteistyötä.

Tavarapyörä sopii paitsi tavaran myös lasten kuljetukseen. Malleja löytyy monenlaisia, esimerkiksi laatikkopyörä, pitkäperäpyörä ja taakkapyörä.

Peräpyörä on polkupyörän perään kiinnitettävä pyörä lapselle, jossa lapsi pystyy polkemaan. Peräpyörä voi olla myös kaksipyöräinen ja useammalle lapselle. Peräpyörässä on yleensä polkupyörän satula ja polkimet.

Perävaunu tekee hetkessä tavallisesta polkupyörästä tavaran- tai lastenkuljetusvälineen. Perävaunu on kätevä peli, sillä sen voi esimerkiksi jättää lastentarhan pihaan ja polkaista pelkällä pyörällä eteenpäin.

Kaupunkipyörät rullaavat stadin kaduilla. Ja ensi kesänä myös Espoossa.

Kaupunkipyörä on yhteiskäyttöpyörä, jonka jokainen Helsingissä tai Espoossa liikkuva voi lunastaa käyttöönsä.

Kaupunkipyörien käyttöoikeuden voi ostaa päiväksi, viikoksi tai koko kaudeksi. Kaikkiin vaihtoehtoihin sisältyy jokaisella pyörän käyttökerralla puolen tunnin käyttöaika. Lisämaksusta kaupunkipyörää voi kerralla käyttää pidempäänkin, kuitenkin enintään viisi tuntia. Käytön jälkeen pyörä palautetaan pyöräasemalle. 

Uusi kaupunkipyöräkausi starttaa 2.5.2017. Pyöriä on entistä enemmän entistä isommalla alueella. Helsingissä käytössä on 1 400 kaupunkipyörää ja 140 pyöräasemaa alueella, joka ulottuu kantakaupungista Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan asti. Uutena tulokkaana mukana on Espoo, jossa kaupunkipyöriä kokeillaan Matinkylän-Olarin alueella 10 asemalla ja 100 pyörällä. Hyppää kyytiin!

Tutustu tykättyihin kaupunkipyöriin.

Töihin pyöräily on puhdasta rahaa.

Pyöräily kannattaa. Jo puoli tuntia pyöräilyä päivässä parantaa työkykyä, edistää terveyttä, pitää yllä kuntoa, auttaa painonhallinnassa, parantaa unen laatua ja lievittää stressiä. Tämä tarkoittaa vähemmän sairauspoissaoloja.

On tutkittu, että kuntoliikuntaa vähintään kolme kertaa viikossa harrastavilla on vuosittain 4-6 sairauspäivää vähemmän kuin niillä, jotka liikkuvat vähemmän. Työmatkojen pyöräily siis vähentää sairauspoissaoloja ja säästää selvää rahaa. Taloudellinen hyöty voi näkyä siinäkin, että autopaikkoja tarvitaan vähemmän. Pyöräilyä tukeva yritys myös viestii olevansa edistyksellinen ja vastuullinen. Arvokasta sekin.

Onko teidän työpaikkanne jo pyöräily-ystävällinen?

  • Pääseekö työpaikalle sujuvasti turvallista pyöräreittiä pitkin?
  • Onko pyörällä helppo tulla kiinteistön pihalle ja parkkipaikalle?
  • Onko pyöräpysäköintiin hyvä opastus?  
  • Onko pyöräpysäköintiin varattu riittävästi tilaa?
  • Ovatko pyörätelineet runkolukittavia ja katoksessa?
  • Onko pyöräpysäköinti lähellä sisäänkäyntiä?
  • Onko pyöräilijöiden käytössä jalkapumppu ja työkalusetti pyörän perussäätöjä varten?
  • Onko työntekijöiden käytössä riittävästi suihkuja ja pukukoppeja?
  • Löytyykö pyöräilijöille paikka, jossa säilyttää ja kuivata vaatteita?
  • Osallistuuko työnantaja pyörän huolto- ja tarvikekustannuksiin?
  • Onko työpaikalla yhteiskäyttöisiä pyöriä työasiointimatkoja varten?
  • Onko työntekijällä mahdollisuus saada työsuhdepolkupyörä?

Työsuhdepyörä voi olla innostava etu. Se on edullisempi ja ekologisempi vaihtoehto työsuhdeautosta, mutta toimii samalla periaatteella. Työnantaja maksaa työsuhdepyörän leasing-vuokran, ja työntekijän maksettavaksi jää laskennallinen osa pyörän verotusarvosta. Työsuhdepyöräksi voi valita mieleisensä pyörän kattavasta valikoimasta.

Hankkikaa yritykselle yhteiskäyttöpyöriä. Pyörät voi varustaa yrityksen logolla, jolloin ne tuovat samalla positiivista näkyvyyttä. Kokousmatkoja varten kätevä kulkupeli on sähköpyörä, jolla matkanteko sujuu kevyemmin.

Lue lisää työsuhdepyöristä

Muutama tapa kannustaa pyöräilyyn

  • Järjestäkää pyöräilyaamiainen tai -brunssi.
  • Pitäkää pyörien huoltopäivä tai nastarenkaiden vaihtopäivä.
  • Järjestäkää virkistyspäivänä pyöräretki.
  • Kertokaa työntekijöille pyöräilyä tukevista asioista ja eduista: mistä pyörien pysäköintipaikat, pukuhuoneet ja vaatekaapit löytyvät ja missä lähialueen pyörätarvikeliikkeessä kannattaa asioida.
  • Kootkaa kaikki liikkumiseen liittyvät edut ja ohjeet työpaikan intranetiin. Ohjatkaa hakemaan reittejä ja tietoja osoitteesta: www.pyöräilymetropoli.fi

Osallistukaa kisoihin, kampanjoihin ja teemapäiviin.

Kilometrikisa touko-syyskuussa, www.kilometrikisa.fi

Pyöräilyviikko 6.-14.5.2017, http://www.poljin.fi/fi/toimintaa/pyorailyviikko

Pyörällä töihin -päivä 9.5.2017

Liikkujan viikko 16.-22.9. http://www.liikkujanviikko.fi/

Auton vapaapäivä 22.9.

Talvikilometrikisa tammi-helmikuussa

Winter Bike to Work Day, winterbiketoworkday.org