Aikataulut - Usein kysytyt kysymykset ja vastaukset

Miksi bussit eivät noudata pysäkillä olevia aikatauluja? 

Pysäkillä olevat, paperille tulostetut aikataulut kertovat bussin arvioidun ohitusajan. Ne perustuvat keskimääräisiin toteutuneisiin ajoaikoihin. Liikenteen sujuvuus ja mahdolliset ruuhkat vaikuttavat bussien ajoaikoihin, minkä vuoksi pysäkille ei aina ole mahdollista saapua aikataulun mukaisesti. Pitkillä linjoilla on ajantasauspysäkkejä, joita ei ohiteta etuajassa. Ajantasauspysäkit ovat paikoissa, joissa busseilla on tarpeeksi tilaa tasata aikaa.

Mistä saan viimeisimmän aikataulukirjan? 

HSL ei julkaissut aikataulukirjaa syksyksi 2016, sillä länsimetron viivästyminen aiheutti runsaasti viime hetken muutoksia suunniteltuun bussilinjastoon ja aikatauluihin. Yksittäisten linjojen irtoaikatauluja on saatavilla palvelupisteistä. 

Miten löydän netistä tietyllä pysäkillä pysähtyvien bussien aikataulut? 

Pysäkkiaikatauluja voi hakea joko katuosoitteen, pysäkin nimen tai numeron perusteella. Pysäkkiaikataulut löytyvät täältä.    

Miksi bussit ajavat peräkkäin?

Samaa reittiosuutta kulkevien linjojen vuoroväli yritetään saada mahdollisimman tasaiseksi. Jos yhteisiä reittiosuuksia on runsaasti eri linjojen kanssa, tahdistus ei ole mahdollista kaikkien linjojen osalta. Suunnitellusta tasavälisyydestä huolimatta bussit ajautuvat toisinaan lähelle toisiaan, kun etummainen auto kerää taaempana ajavaa autoa enemmän matkustajia ja samalla jää jälkeen aikataulustaan. Tilanne on tyypillinen etenkin tiheävuoroisilla linjoilla.
Jos vuoroväli on vain muutamia minuutteja, bussien tarkka tahdistaminen on käytännössä mahdotonta. Pysäkillä kuluva aika vaihtelee matkustajamäärän mukaan.  Myös liikennevalot aiheuttavat vaihtelua.

Haluaisin suosikkilinjalleni lisää lähtöjä ja/tai paremmat aikataulut

Parannamme linjojen matkustusmukavuutta ja luotettavuutta mahdollisuuksien mukaan. Jos linja on jatkuvasti ylikuormitettu, on tarjontaa mahdollista lisätä. Vuorovälin tihentäminen maksaa, jonka vuoksi lisäykset arvioidaan aina taloudellisen tilanteen mukaan. Lähdön lisääminen ruuhka-aikaan on kalliimpaa, sillä se vaatii useimmiten ylimääräistä kalustoa ja kuljettajan.

Muutaman minuutin muutos yhteen lähtöön voi edellyttää myös muiden saman päivän lähtöjen muuttamista, millä voi olla vaikutusta useiden satojen ihmisten liikkumiseen. Muutos vaikuttaa monesti myös suunniteltuihin vaihtoyhteyksiin. 

Miksi aikataulut eivät aina sovi yhteen koulujen alkamis- ja päättymisaikojen kanssa?

Yleensä saman linjan reitillä on useita eri kouluja ja koulujen alkamis- ja päättymisajat vaihtelevat hieman koulusta riippuen. Kun yhdeltä asuinalueelta kuljetaan useisiin kouluihin, ja vastaavasti yhteen kouluun tullaan useilta eri asuinalueilta, voi olla käytännössä mahdotonta järjestää bussiaikataulut niin, ettei odotusaikaa ennen koulupäivän alkamista tai koulupäivän päätyttyä jäisi lainkaan.

Miksi kesäaikataulut ovat olemassa?

Kesäisin joukkoliikenteessä on vähemmän matkustajia kuin talvella. Kesälomat ja pyöräily houkuttavat matkustajia toisaalle. Kun matkustajia on vähemmän, myös lipputulot jäävät pienemmiksi. Lähtöjä on harvennettu sieltä, missä matkustajia on vähemmän. Toisaalta lisäystä on esimerkiksi Suomenlinnan lautalla, jolla kesäisin on enemmän matkustajia kuin talvella, vuorovälit ovat kesällä lyhyemmät. Harvemmat kesäaikataulut helpottavat myös kuljettajien lomien järjestämistä.

 

Takaisin ylös