Matkakortti - Usein kysytyt kysymykset ja vastaukset

Mitä tietoa minusta kerätään matkakortin avulla? 

Matkakorttijärjestelmän asiakasrekisteriin kerätään asiakkaan yksilöintitiedot ja ne lataus- ja lipunmyyntitapahtumat, joita HSL tarvitsee järjestelmän asiakaspalvelun hoitamiseen.
Yksilöintitietoja ovat nimen lisäksi syntymäaika ja sosiaaliturvatunnus, osoite, kotikunta ja asiakasryhmä (aikuinen, lapsi, eläkeläinen jne.)

Yksilöintitietoja käytetään kun
- muutetaan asiakkaan osoitetietoja ja kuntalaisuutta
- tunnistetaan löytyneen matkakortin omistaja
- asetetaan kadonnut matkakortti sulkulistalle
- vaihdetaan vioittunut matkakortti
- hyvitetään arvoa tai kautta
- selvitetään virhetilanteita
- tarkistetaan asiakkaan pyynnöstä kortin lataustapahtumia ja arvon käyttötapahtumia

Henkilötietoja ei luovuteta ulkopuolisille kuin lain tai viranomaismääräysten velvoittamana.
Asiakastietojen päivitys- ja tarkistusoikeuksia on matkakortin palvelupisteiden toimihenkilöillä, joilla on salassapitovelvollisuus. Näillä henkilöillä on vain asiakkaan pyynnöstä oikeus selailla asiakkaan kortille tallentuneita kauden ja arvon lataustapahtumia sekä arvon käyttötapahtumia puolen vuoden ajalta.

Millaiset ovat matkakortin tekniset ominaisuudet? 

Helsingin seudun uudet matka- ja kertakortit perustuvat ISO 14443 A -standardin mukaiseen etälukutekniikkaan (Radio Frequency Identification RFID). Matkakortit ovat uudelleenladattavia DESFire- teknologiaan perustuvia kortteja. Kertakortit ovat kertakäyttöisiä ja perustuvat Mifare Ultralight- teknologiaan. Kummankin kortin lukuetäisyys liikennevälineissä olevilla lukulaitteilla on 1- 8 cm.

Korttien valinnassa on kiinnitetty erityistä huomiota ympäristöystävällisyyteen sekä kierrätettävyyteen. Matkakorttialustan materiaalina on PET-F. Kertakortti on paperipintainen kortti. Kortit sisältävät etäluvun mahdollistavan sirun sekä antennin, jonka vuoksi niitä ei voi laittaa paperinkeräykseen.

Pitääkö matkakortti, jossa on kautta, näyttää kortinlukijalle myös ratikassa ja junassa? 

Korttia ei tarvitse näyttää kortinlukijalle lähijunissa, raitiovaunuissa eikä runkolinjan 550 bussissa 12.8.2013 alkaen, jos käytetään matkakortille ladattua kautta eikä matkalippua osteta matkakorttiin ladatulla arvolla matkalippua.

Voiko kortinlukija veloittaa kortin arvoa ilman painamista? 

Veloitus ei ole teknisesti mahdollista ilman painikkeen painamista. Lukuisissa suoritetuissa testeissä ei ole onnistuttu saamaan aikaiseksi tilannetta, jossa kortinlukija veloittaisi kortin arvoa ilman painikkeen painamista. Lukija veloittaa aina voimassaolevan tariffin mukaisen arvolipun hinnan riippuen siitä, mitä painiketta painetaan ja mikä asiakasryhmä on kyseessä. Veloitus ei ole teknisesti mahdollista ilman painikkeen painamista.

Kortinlukija lukee kortin 1-5 cm etäisyydeltä lukualueen pinnasta. Korttia ei siten tarvitse eikä kannata laittaa aivan kiinni lukijan lukualueen pintaan. Näin vältetään esim. kortin tai sormen osuminen vahingossa painikkeeseen. Kortinlukijan painikkeet toimivat kosketuspintaan kohdistuvan paineen vaikutuksesta eli reippaalla hipaisulla. Toisin sanoen, jos esim. kortin kulma tai sormi osuu painikkeeseen ja kortti on paikoillaan lukijan lukualueella, veloittaa kortinlukija kortin arvolta arvolipun hinnan. 

Minne voin palauttaa löytämäni matkakortin?

Jos löydät matkakortin, voit joko lähettää sen maksutta osoitteeseen

MATKO
Tunnus: 5018244
00003 VASTAUSLÄHETYS

tai antaa kuljettajalle.

 

Takaisin ylös