Matkustaminen - Usein kysytyt kysymykset ja vastaukset

Ketkä saavat istua invalidipaikoilla? 

Jos vaunussa on tilaa, invalidipaikat ovat kaikkien matkustajien käytössä. Ne on kuitenkin tarkoitettu ensisijaisesti vanhuksille, vammaisille ja muille sellaisille matkustajille, jotka erityisestä syystä tarvitsevat istumapaikkaa. Merkittyjen invalidipaikkojen tarkoituksena on helpottaa liikuntaesteisten matkustamista ja lisätä turvallisuutta. Terve järki ja hyvät tavat ovat aina paikallaan. Liikennevälineissä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että nuori ja hyväkuntoinen antaa istumapaikan iäkkäälle ja heikkokuntoiselle.

Miksi pitää näyttää pysähtymismerkkiä?

Kun pysäkillä pysähtyy useita busseja tai ratikoita, pysähtymismerkki kannattaa tehdä kädellä vinkkaamalla. Ainoastaan metro ja junat pysähtyvät automaattisesti kaikilla asemilla. Bussien ja ratikoiden pysähtyminen varmuuden vuoksi pysäkillä pidentää matka-aikaa.

Miksi osa kuljettajista kieltäytyy ottamasta vastaan seteleitä? Eikö raha kelpaa HSL:n liikennevälineissä?

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen palvelu- ja myyntiohjeen mukaan kuljettajien tulee huolehtia siitä, että heillä on aina mukana lipunmyyntiä varten kassassa riittävästi vaihtorahaa. Kuljettaja ei kuitenkaan ole velvollinen ottamaan vastaan 20 euroa suurempaa seteliä. Yksi syy tähän on se, että turvallisuussyistä kuljettajan vaihtokassa halutaan pitää kohtuullisen pienenä. Kuljettajalla ei ole myöskään mahdollisuutta varmistaa asiakkaan antaman setelin aitoutta, toisin kuin esim. kaupan kassoilla. Mahdollisimman sopivan rahan varaaminen myös jouduttaa liikenteen sujumista.

Myös kolikkojen suuri määrä hidastaa rahastusta ja viivästyttää bussin kulkua. Kolikkojen enimmäismäärä onkin 50 kolikkoa lippuostosta kohden.

Mikä on pysäkkinumero?

Pysäkeillä on yksilöllinen numero, jonka avulla voi tehdä aikatauluhakuja. Pysäkkinumero löytyy pysäkin reunalistasta, aikatauluista ja HSL:n sähköisistä aikataulupalveluista.

Miksi kantoliinassa oleva lapsi ja äiti ei voi matkustaa ilmaiseksi? 

Ohje lastenvaunujen kuljetuksesta on laadittu lapsen turvallisuutta ajatellen. Rattaiden tai vaunujen kanssa noustaan sisään keskiovesta. Lastenvaunuja kuljettava aikuinen voi matkustaa maksutta,  jotta lasta ei tarvitse jättää yksin vaunuihin tai rattaisiin matkalipun maksamisen ajaksi. 

Kantoliinassa tai rintarepussa oleva lapsi on turvallisesti sylissä tai sidottuna kehoon. Bussiin noustaan tässä tapauksessa etuovesta, jolloin vanhempi voi samalla suorittaa maksamisen ennen istumaan menemistä. Lasta ei näin ollen tarvitse jättää maksamisen vuoksi yksin.

Miksi sain tarkastusmaksun, vaikka olin tilannut kännykkälipun metroasemalla? Lippuviesti ehti puhelimeen vasta kun tulin laiturille. 

Kännykkälippu on asianmukainen matkalippu vasta kun lippuviesti on saapunut puhelimeen. Metrossa matkustajalla pitää olla lippu maksualueella, joka alkaa laituritasolle vievien portaiden yläpäässä matkakortinlukijoiden luona. Maksualueen raja on merkitty lattiaan keltaisella viivalla.

Matkustajan vastuulla on siten tarkistaa, että kännykkälippu on saapunut puhelimeen ennen raitiovaunuun, lähijunaan, bussiin tai lauttaan tai metron maksualueelle siirtymistä. Jos lippu tilataan tai se saapuu vasta liikennevälineessä tai metron laiturialueella, se ei ole asianmukainen ja matkustajalle voidaan määrätä tarkastusmaksu.

Miksi kaikki junat eivät ole matalalattiaisia?

Matalalattiaisia junia ei toistaiseksi riitä kaikille linjoille. Matalalattiaiset junat on pyritty keskittämään Leppävaaran, Vantaankosken ja Keravan kaupunkiradoille, sillä uusia junia ei voida kytkeä yhteen vanhojen kanssa. Kun matalalattiaisia junia saadaan lisää, niitä lisätään pääosin E-juniin. Kirkkonummen suunnalla osa laitureista on vielä matalia, jonka vuoksi matalalattiajunankaan lattia ei olisi samassa tasossa laiturin kanssa.

 

Takaisin ylös