Reitit - Usein kysytyt kysymykset ja vastaukset

Millä perusteella pysäkit sijoitetaan bussireittien varsille? 

Kaupunkialueella pysäkit pyritään sijoittamaan niin, että lähimmän linjan pysäkille pääsee kävellen kohtuullisessa ajassa. Kohtuullisena pidettävän matkan pituus riippuu alueesta. Ohjeelliset matkat löytyvät HSL:n joukkoliikenteen suunnitteluohjeesta.

Pysäkkisuunnitteluun vaikuttavat vaihtoyhteyksien toimivuus ja palvelut, kuten sairaalat, palvelutalot ja ostoskeskukset. Saman linjan pysäkkiväli ei saa myöskään olla liian lyhyt, jotta matkanteko ei hidastu tarpeettomasti. Pysäkkien paikkoihin vaikuttavat myös kadun kaarteet ja mäet. Asumiselle aiheutuvat häiriöt pyritään minimoimaan.

Haluan puhelimitse tietoa poikkeusreiteistä. Mikä on numero, mihin aikoihin palvelussa vastataan ja mitä soittaminen maksaa? 

HSL Asiakaspalvelu vastaa numerossa 09 4766 4000 . Henkilökohtaista palvelua  saa ma–pe klo 7–19, la–su klo 9–17. Puhelu maksaa normaalin paikallisverkkomaksun, muita maksuja ei peritä.

Miksi lähipysäkkini poistettiin käytöstä?

HSL:n tavoitteena on nopeuttaa bussiliikennettä. Yksi keino siihen on vähentää pysäkkejä sieltä, missä pysäkkiväli on lyhyt eli alle 200 metriä. Pysäkkejä joudutaan poistamaan käytöstä myös huonon liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden vuoksi. Väliaikaisesti poistoja tehdään esimerkiksi työmaiden takia. HSL-alueen pysäkeistä vastaavat kunnat sekä valtion osalta Uudenmaan ELY-keskus.

 

Takaisin ylös