HSL-sovelluksen usein kysytyt kysymykset ja vastaukset

Milloin lippu pitää ostaa HSL-sovellukseen?

Sinun pitää ostaa lippu ja sen pitää olla voimassa puhelimessasi, ennen kuin nouset liikennevälineeseen tai siirryt metron tai Suomenlinnan lautan laiturialueelle. Myös ennakkoon ostetun lipun pitää olla voimassa, ennen kuin nouset liikennevälineeseen tai siirryt laiturialueelle. Sinulle voidaan määrätä tarkastusmaksu, jos tilaat lipun vasta liikennevälineessä tai laiturialueella.

Missä HSL-sovelluksen liput kelpaavat?

Liput kelpaavat HSL-alueella kaikissa liikennevälineissä eli busseissa, metrossa, lähijunissa, raitiovaunuissa ja Suomenlinnan lautta sekä U-linjojen busseissa. HSL-alueeseen kuuluvat sen yhdeksän jäsenkuntaa: Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Siuntio ja Tuusula. 

Säilyvätkö lippuni, jos puhelimeni katoaa / jos vaihdan puhelinta / jos poistan sovelluksen ja asennan sen uudelleen?

Kausilippu on mahdollista palauttaa puhelimeen, jos sovelluksen poistaa puhelimesta ja asentaa sen uudelleen. Saat palalutettua kausilipun valitsemalla Liput–osiosta 30 vrk:n kausilipun, minkä jälkeen sinun pitää tunnistautua vahvasti. Onnistuneen tunnistautumisen jälkeen voit siirtää voimassa olevan 30 vrk:n lipun sovellukseen.

Voit palauttaa kausilipun tai siirtää sen myös toiselle laitteelle. Myös tämä tapahtuu tunnistautumalla vahvasti valittuasi Liput–osiosta 30 vrk:n kausilipun. Lippu toimii vain yhdessä laitteessa kerrallaan, joten se lakkaa toimimasta vanhassa laitteessa, jos siirrät sen toiseen puhelimeen.

Kerta- ja vuorokausiliput eivät säily, jos sovelluksen poistaa puhelimesta, eikä niitä voi siirtää toiseen puhelimeen. 

Miten toimin, jos puhelimestani loppuu akku kesken matkan?

Puhelimen akun tulee riittää koko matkan ajaksi. Matkalippujen tarkastajilla on oikeus määrätä tarkastusmaksu, jos lippua ei ole mahdollista tarkastaa puhelimen näytöltä.

Minkälaiseen puhelimeen HSL-sovelluksen voi asentaa?

HSL-sovelluksen voi asentaa puhelimiin, joissa on joko iOS 9.0 tai Android 5.0  tai näitä uudempi käyttöjärjestelmä. Jos puhelimeesi voi päivittää jonkin edellä mainituista tai niitä uudemmista käyttöjärjestelmistä, voit ladata HSL-sovelluksen puhelimeesi. Tieto puhelimesi käyttöjärjestelmästä selviää puhelimesi valmistajan nettisivuilta. Uutta sovellusta ei voi asentaa Windows Phone -puhelimeen. Lue lisää täältä.

Voiko lipun ostaa tabletilla?

Voi ostaa, jos tabletissa on sim-kortti ja mobiilidatayhteys.

Miten voin maksaa sovelluksella ostamani lipun?

Voit maksaa sovelluksessa ostamasi lipun puhelinlaskulla tai korttimaksulla. Maksukorteista kelpaavat VISA, VISA Electron, Mastercard ja Amex. Kun käytät korttimaksua, voit valita, maksatko kortin credit- vai debit-ominaisuudella. Yhdistelmäkorteissa credit-tiedot löytyvät kortin etupuolelta ja debit-tiedot kortin takapuolelta.

Työsuhde-eduista vain Edenred kelpaa toistaiseksi maksuvälineenä. Edenredillä voit maksaa lippuja vain henkilökohtaiseen käyttöösi. Kun ostat kausilipun, saldon pitää riittää koko lipun maksamiseen.

Miksi 30 päivän lippua ei voi maksaa mobiilimaksulla?

EU:n maksupalveludirektiivi (PSD2-asetus) asettaa mobiilimaksulle 50 euron kertaostorajan.

EU-direktiivin johdosta Suomen maksupalvelulaki (290/2010) muuttui 13.1.2018. Keskeinen muutos teletoimialan kannalta on teleyrityspoikkeuksen muutos. Voimaantulonsa jälkeen laki koskee viestintäpalvelulaskulla laskutettavia yli 50 euron määräisiä maksutapahtumia, kun kysymys on digitaalisesta sisällöstä tai ääniperusteisista palveluista, hyväntekeväisyystoiminnasta tai matka-, pysäköinti- tai pääsylippuista tai muista sen kaltaisista lipuista.

Kuinka voin poistaa luottokorttitietoni HSL-sovelluksesta?

Pystyt poistamaan luottokorttitiedot itse. Polku on lisää -> Asetukset -> Maksukortit.

Mistä löydän kuitit ostamistani lipuista?

Avaa Lippusi-näkymä ja sieltä Ostohistoria. Löydät kaikki kuitit sieltä ja voit lähettää ne pdf-muodossa esimerkiksi haluamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Miksi voin ostaa vain 30 vuorokauden kausilipun? 

Tarjoamme HSL-sovelluksessa yksinkertaistettua tuotevalikoimaa. 30 vuorokautta on ostetuin kausituotteemme, jonka päivähinta on selvästi edullisempi kuin lyhyemmissä kausissa. HSL-kortille on edelleen mahdollista ladata tätä lyhyempiä ja pidempiä kausia.

Voinko kehyskuntalaisena ostaa 30 vuorokauden lipun?

Kyllä voit. Järvenpääläiset voivat ostaa kausilippuja ainoastaan HSL-kortille. Lue lisää kehyskuntien asukkaiden lipuista. >

Voiko sovelluksesta ostaa alennusryhmien lippuja?

Sovelluksesta voi ostaa lasten kerta- ja vuorokausilippuja, opiskelijoiden 30 vuorokauden lippuja sekä Aikuinen 70+ -alennusryhmän kerta- ja lisävyöhykelippuja kello 9-14.

Toimiiko Mobiililippu-sovellus edelleen? Entä SMS-liput?

Mobiililippu-sovellus ja tekstiviestiliput ovat poistuneet käytöstä.

Miksi sovelluksen reittioppaassa ei ole kaikkia samoja ominaisuuksia, kuin reittiopas.fi-palvelussa?

Kehitämme sovelluksen reittiopasta jatkuvasti, ja tuomme siihen lähiaikoina lisää ominaisuuksia.

Voit lukea lisää Reittioppaaseen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia täältä: https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/reittiopas

Miksi en voi muuttaa jälkikäteen matkustusaluetta ostamalleni 30 vuorokauden lipulle? Ostin vahingossa lipun väärälle matkustusalueelle. Saanko rahani takaisin?

Matkustusalueen vaihtaminen jälkikäteen ei ole mahdollista. Voit saada hyvitystä 30 päivän kausilipun virheostosta asioimalla henkilökohtaisesti HSL:n omissa palvelupisteissä Rautatientorilla, Itäkeskuksessa tai  Pasilassa 2 (kahden) arkipäivän aikana ostosta. Voit saada hyvitystä virheostosta, jos olet vahingossa ostanut kausilipun väärille vyöhykkeille tai päivämäärille. Väärille päiville ostettu lippu voidaan hyvittää vain, jos kausilippu ei ole vielä astunut voimaan. Palvelupisteessä virheellinen kausilippu perutaan, maksettu kausi palautetaan kokonaan maksukortillesi ja sinulta peritään maksu käytetyistä päivistä. Ostamiasi korvaavia kertalippuja ei hyvitetä. Hyvityksistä peritään 6 euron käsittelymaksu. Tämän jälkeen voit ostaa haluamasi kausilipun sovelluksella.

Kerta- ja vuorokausilippujen virheostoja ei hyvitetä.

Muissa tapauksissa 30 päivän lippu hyvitetään vain ns. ylivoimaisen esteen (force majeure) tapauksissa. Tämä on kerrottu myös lipun käyttöehdoissa.

Voinko muuttaa 30 vuorokauden lippuni rahaksi?

Rahaksi muuttaminen ei ole mahdollista muussa kuin edellä mainituissa virheostotapauksissa.

Miksi minun pitää tunnistautua ostaessani 30 vuorokauden lippua?

Kausilipun hinta riippuu kotikunnastasi. HSL:n jäsenkunnat tukevat kuntalaistensa kausilippuja verovaroistaan. Tunnistautumisen avulla saamme tiedon kotikunnastasi, ja lippusi hinta määräytyy oikein.

Jos puhelin vaihtuu, rikkoutuu, varastetaan tai katoaa, kausilipun voi siirtää toiseen puhelimeen, jos olet kausilippua ostaessasi tunnistautunut vahvasti. 

Voinko ostaa / miksi en voi ostaa samalla ostokerralla useampaa lippua / lippua itselleni ja lapselleni?

Tavoitteena on tuoda sovellukseen lähitulevaisuudessa ryhmälippu, minkä jälkeen se on mahdollista. Sovelluksella voi jo nyt ostaa useampia kertalippuja eri ostokerroilla.

Miten voin valvoa lapseni mobiililippuostoja?

Sovellukseen on mahdollista asettaa päiväkohtainen ostoraja. Rajan voi asettaa valitsemalla ”Lisää” > ”Asetukset” > ”Ostorajoitukset”.

Lipun osto ei onnistu – mitä teen?

  • Tarkista, ettei sinulla ole WLAN-yhteys päällä.
  • Tarkista, ettei sinulla ole VPN-sovellus päällä.
  • Tarkista, ettei yrityksen oman APN (Acces Point Network) mobiiliyhteyden käyttö estä liittymän tunnistusta ja siten lipputilausta.
  • Kokeile mobiilimaksun sijaan korttimaksua.
  • Tarkista Apple Storesta tai Google Play-kaupasta onko sovelluksesta tarjolla uudempi versio. Päivitä uudempi versio sovelluskaupasta.
  • Myös operaattorin mobiilidataverkossa tai palvelujärjestelmässä voi olla ruuhkaa esim suurissa tapahtumissa. Yritä ostaa lippu myöhemmin uudelleen.

Lippua ei voi näyttää – mitä teen?

  • Tarkista, että mobiilidata on päällä.
  • Tarkista, ettei puhelimen lentotila ole kytketty päälle.
  • Tarkista, että puhelimesi kello on oikeassa. Sovellus vertaa järjestelmän kellonaikaa puhelimesi kellonaikaan. Jos kellonaika on väärässä, esimerkiksi toisen aikavyöhykkeen ajassa, lippua ei voida näyttää. Siirrä puhelimen kellonaika oikeaan aikaan.

Voinko maksaa liityntäpysäköinnissä HSL-sovelluksella?

Valitettavasti tämä ei ole mahdollista. Tavoitteena on tuoda myöhemmin sovellukseen liityntäpysäköintiin liittyviä palveluja.

Jos minulla on tupla-SIM-kortti puhelimessani, vaikuttaako HSL-sovelluksen omissa tiedoissa antamani numero mobiililipun veloitukseen?

HSL-sovelluksen omissa tiedoissa antamasi numero ei vaikuta mobiililipun veloitukseen.  Jos sinulla on tupla-SIM-kortit puhelimessasi, mobiililipun oston veloitus kohdistuu sille kortille, joka on määritelty käytettäväksi PUHELIMEN mobiilidatassa. Voit hallita puhelimen asetusten kautta SIM-kortteja.

Kuinka opiskelija ostaa lisävyöhykelipun HSL-sovelluksella?

Jos sinulla on HSL-sovelluksessa esimerkiksi voimassa oleva opiskelijan AB-kausilippu, ja haluat ostaa lisävyöhykelipun C-vyöhykkeelle, toimi näin:

1. Valitse asiakasryhmäksi opiskelija

2. Valitse C-alue.

3. Sovellus veloittaa sinulta C-alueen lisävyöhykelipun 2,50€.

Opiskelija ei saa opiskelija-alennusta kerta-tai lisävyöhykelipuista, joten kerta- ja lisävyöhykeliput maksavat saman verran kuin aikuisten liput.

Kuinka lipun jatkuvan tilauksen voi lopettaa HSL-sovelluksessa?  

Pääset jatkuvan tilauksen tarkempiin tietoihin ja hallintaan lippunäytön ”Tilauksesi” –painikkeesta.

  • Valitse ”Lopeta tilaus”.
  • Tämän jälkeen HSL-sovellus kertoo, mihin asti lippu on voimassa lopettamisen jälkeen ja milloin viimeinen veloitus on tehty.
  • Jatkuvan tilauksen lopetuksen jälkeen lipusta tulee 30 vuorokauden lippu, joka on voimassa jo veloitetun kauden loppuun.
  • Tilauksen loppumisesta lähtee vahvistus sähköpostiisi.

Voit lopettaa jatkuvan tilauksen milloin tahansa, mutta lippu on voimassa maksetun jakson loppuun asti.

Seuraava 30 päivän jaksoa koskeva veloitus tehdään maksukortiltasi kaksi vuorokautta ennen edellisen 30 päivän jakson päättymistä. Niinpä jos haluat lopettaa jatkuvan tilauksen, se pitää tehdä ennen seuraavaa veloitusta eli viimeistään kaksi vuorokautta ennen jakson päättymistä.

Miten voin ostaa 70+ lisävyöhykelipun voimassaolevaan kausilippuuni?

Asiakasryhmäksi valitaan Aikuinen 70+. Asiakasryhmä vaatii HSL-tunnuksen ja vahvan tunnistautumisen.  Jos 70+ asiakkaana haluat ostaa alennetun lisävyöhykelipun kausilippuusi, tulee sinun ostaa myös kausilippu samalle asiakasryhmälle 70+. Huom. kausilippu 70+ ei ole alennushintainen. 70+ alennus koskee vain kerta- ja lisävyöhykelippuja kello 9-14 välillä.

 

 

 

Takaisin ylös