HSL-sovelluksen usein kysytyt kysymykset ja vastaukset

Jos puhelimeni katoaa, säilyvätkö lippuni?
Jos vaihdan puhelinta, säilyvätkö lippuni?
Jos poistan sovelluksen ja asennan sen uudelleen, säilyvätkö lippuni?

Kausilippu on mahdollista palauttaa puhelimeen, jos sovelluksen poistaa puhelimesta ja asentaa sen uudelleen. Kausilippu palautetaan valitsemalla Liput –osiosta 30 vrk:n kausilippu, jonka jälkeen tunnistaudutaan vahvasti. Onnistuneen tunnistautumisen jälkeen on mahdollisuus siirtää voimassa oleva 30 vrk:n lippu sovellukseen.

Kausilipun palautus tai sen siirto on mahdollista tehdä toiselle laitteelle. Myös tämä tapahtuu tunnistautumalla vahvasti valittaessa Liput –osiosta 30 vrk:n kausilippu. Lippu toimii vain yhdessä laitteessa kerrallaan, joten se lakkaa toimimasta vanhassa laitteessa jos siirto on tehty toiseen puhelimeen.

Kerta- ja vuorokausiliput eivät säily, jos sovelluksen poistaa puhelimesta.

Kerta- ja vuorokausilippuja ei voi siirtää toiseen puhelimeen. 

Miten toimin, jos puhelimestani loppuu akku kesken matkan?

Voit osoittaa matkustusoikeutesi lipuntarkastajille

  • kerta- ja vuorokausilippujen tapauksessa kertomalla matkapuhelinnumerosi
  • kausilipun tapauksessa todistamalla henkilöllisyytesi

Noustessasi bussiin puhelimen on oltava päällä, jolloin voit esittää kuljettajalle lippunäytön.

Myös lähijunissa puhelimen pitää olla päällä, sillä lähijunien konduktöörit eivät pysty tarkastamaan sovelluksen lippuja sammuneesta puhelimesta.

Minkälaiseen puhelimeen HSL-sovelluksen voi asentaa?

HSL-sovelluksen voi asentaa puhelimiin, joissa on joko iOS 9.0 tai Android 5.0  tai näitä uudempi käyttöjärjestelmä. Jos puhelimeesi voi päivittää jonkin edellä mainituista tai niitä uudemmista käyttöjärjestelmistä, voit ladata HSL-sovelluksen puhelimeesi. Tieto puhelimesi käyttöjärjestelmästä selviää puhelimesi valmistajan nettisivuilta. Uutta sovellusta ei voi asentaa Windows Phone -puhelimeen. Lue lisää täältä.

Miksi voin ostaa vain 30 vuorokauden kausilipun? 

Tarjoamme HSL-sovelluksessa yksinkertaistettua tuotevalikoimaa. 30 vuorokautta on ostetuin kausituotteemme, jonka päivähinta on selvästi edullisempi kuin lyhyemmissä kausissa. Matkakortille on edelleen mahdollista ladata tätä lyhyempiä ja pidempiä kausia.

Voinko kehyskuntalaisena ostaa 30 vuorokauden lipun?

Toistaiseksi vain HSL-kuntalaiset voivat ostaa 30 vuorokauden lipun sovelluksella. HSL-kuntia ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Tuusula ja Siuntio.

Toimiiko Mobiililippu –sovellus edelleen?

Mobiililippu –sovelluksella voi ostaa lippuja 1.9.2018 alkaen ainoastaan puhelimilla, joissa on Windows Phone -käyttöjärjestelmä. Android ja iPhone-puhelimien käyttäjien on ostettava lippunsa HSL-sovelluksesta, joka tarjoaa vanhaa sovellusta selvästi monipuolisemmat palvelut.

Miksi sovelluksen reittioppaassa ei ole kaikkia samoja ominaisuuksia, kuin reittiopas.fi –palvelussa?

Kehitämme sovelluksen reittiopasta jatkuvasti, ja tuomme siihen lähiaikoina lisää ominaisuuksia. Tulevia ominaisuuksia ovat mm. mahdollisuus lisätä osoitteita suosikeiksi.

Voit lukea lisää Reittioppaaseen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia täältä: https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/reittiopas

Miksi sovelluksesta ei voi ostaa opiskelijalippua/lasten kausilippua/eläkeläislippua/muuta alennusryhmälippua?

Tavoitteena on tuoda opiskelijaliput ja lasten kausilippu myöhemmin sovellukseen.

Miksi en voi muuttaa jälkikäteen matkustusaluetta ostamalleni 30 vuorokauden lipulle? Ostin vahingossa lipun väärälle matkustusalueelle. Saanko rahani takaisin?

Matkustusalueen vaihtaminen jälkikäteen ei ole mahdollista. Virheostot 30 päivän kausilipuilla hyvitetään asioimalla henkilökohtaisesti palvelupisteessä 2 (kahden) arkipäivän aikana ostosta. Virheostohyvitys koskee väärälle vyöhykkeelle ostettuja 30 päivän lippuja ja väärille päivämäärille ostettuja kausilippuja, mikäli kausilippu tässä jälkimmäisessä tapauksessa ei ole vielä astunut voimaan. Virheellinen kausilippu perutaan, maksettu kausi palautetaan kokonaan automaattisesti maksukortillesi ja sinulta peritään maksu käytetyistä päivistä. Ostamiasi korvaavia kertalippuja ei hyvitetä. Hyvityksistä peritään 6 euron käsittelymaksu. Tämän jälkeen voit ostaa korvaavan kausituotteen sovelluksesta. Virheostoja kerta- ja vuorokausilipuilla ei hyvitetä.

Muissa tapauksissa 30 päivän lippu hyvitetään vain ns. ylivoimaisen esteen (force majeure) tapauksissa. Tämä on kerrottu myös lipun käyttöehdoissa.

Voinko muuttaa 30 vuorokauden lippuni rahaksi?

Rahaksi muuttaminen ei ole mahdollista muussa kuin edellä mainituissa virheostotapauksissa.

Miksi minun pitää tunnistautua ostaessani 30 vuorokauden lippua?

Tunnistautumisen avulla saamme tiedon kuntalaisuudesta, joka on yksi lipun hinnoittelutekijä. Tällöin voidaan myöntää mahdollinen kuntien tukema kausilippu.

Jos puhelin vaihtuu, rikkoutuu, varastetaan tai katoaa, tunnistautuminen mahdollistaa, että voimassa olevan kausilipun voi siirtää toiseen puhelimeen.

Voinko ostaa / miksi en voi ostaa samalla ostokerralla useampaa lippua / lippua itselleni ja lapselleni?

Tavoitteena on tuoda sovellukseen lähitulevaisuudessa ryhmälippu, jolloin se on mahdollista. Sovelluksella voi ostaa jo nyt useampia kertalippuja eri ostokerroilla.

Miten voin valvoa lapseni mobiililippuostoja?

Sovellukseen on mahdollista asettaa päiväkohtainen ostoraja. Rajan voi asettaa valitsemalla ”Lisää” > ”Asetukset” > ”Ostorajoitukset”.

Miksi 30 päivän lippua ei voi maksaa mobiilimaksulla?

EU:n maksupalveludirektiivi (PSD2-asetus) asettaa mobiilimaksulle 50 euron kertaostorajan.

EU-direktiivin johdosta Suomen maksupalvelulaki (290/2010) muuttui 13.1.2018. Keskeinen muutos teletoimialan kannalta on teleyrityspoikkeuksen muutos. Voimaantulonsa jälkeen laki koskee viestintäpalvelulaskulla laskutettavia yli 50 euron määräisiä maksutapahtumia, kun kysymys on digitaalisesta sisällöstä tai ääniperusteisista palveluista, hyväntekeväisyystoiminnasta tai matka-, pysäköinti- tai pääsylippuista tai muista sen kaltaisista lipuista.

Mitkä ovat tyypillisiä vikatilanteita?

Mobiilimaksua käytettäessä puhelin ei saa olla Wi-Fi -verkossa, koska liittymän tunnistaminen ei onnistu tällöin. APN/VPN –suojaussovellukset estävät myös mobiilimaksun käytön. Mobiilimaksua käytettäessä P1-luokan lisäarvopalvelut tulee olla sallittuina operaattorilta.

Korttimaksua käytettäessä joillakin pankeilla on rajoituksia verkko-ostoksiin maksukorteillaan. Nämä on syytä tarkistaa tarvittaessa. Credit/debit -yhdistelmäkorttia käytettäessä debit-numero tunnisteineen löytyy maksukortin takaa yhdeltä riviltä.

Voinko maksaa liityntäpysäköinnissä HSL-sovelluksella?

Valitettavasti tämä ei ole sovelluksella mahdollista. Tavoitteena on tuoda myöhemmin sovellukseen liityntäpysäköintiin liittyviä palveluja.

Takaisin ylös