Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjasto uudistuu 12.8.2019!

Infolehti Pohjois-Espoon ja Leppävaaran uudesta bussilinjastosta on julkaistu - tutustu lehden pdf-versioon!

Tule tapaamaan HSL:n asiantuntijoita HSL:n infopisteelle kauppakeskus Selloon (lounge, 2. krs.) to 8.8. klo 15-18 (linkki Facebook-tapahtumaan)

***

On muutoksen aika! Ei ehkä täysin mullistavan, mutta siltikin suurimman sitten vuoden 2002. Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjasto nimittäin uudistuu 12. elokuuta 2019.

Alueen bussilinjastoon on tehty vain pienempiä korjauksia Leppävaaran kaupunkijunien aloittamisen jälkeen. Siitä on kulunut 17 vuotta. Nyt on aika tehdä linjastoon peruskorjaus.

Kuvituskuva

Tiiviimpää liikennettä

Linjastouudistukselle on monta syytä: osalla linjoista matkustajia on ollut varsin vähän, ja toisaalta linjat eivät muodosta keskenään loogisia kokonaisuuksia. Lisäksi Etelä-Espoon joukkoliikenne uudistui täysin viime vuoden alussa, kun bussit siirtyivät ajamaan Matinkylään laajentuneen metron liityntäliikennettä.

HSL:n runkolinjasto on lisäksi vahvistunut ja kasvanut. Runkolinjastoon kuuluvat lähijunat, metro ja oranssista väristä tunnistettavat runkolinjabussit. Lähijunaverkko laajeni viidellä asemalla vuonna 2015 ja metro kahdeksalla asemalla vuonna 2017. Runkobussilinjojen määrä kasvaa tänä vuonna kahdesta neljään, kun uudet linjat 500 (Munkkivuori–Itäkeskus) ja 510 (Westendinasema–Herttoniemi) aloittavat liikenteessä.

Uusi runkolinja: joka päivä, aamusta iltaan, kymmenen minuutin välein

Myös Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjastoon sisältyy runkobussi: linja 200, joka kulkee Elielinaukion ja Espoon keskuksen välillä Leppävaaran, Karakallion ja Jorvin kautta. Vielä 12.8.2019 alkaen linja kuitenkin kulkee tunnuksella 235. Sen numero vaihtuu 200:ksi ja väri oranssiksi, kun linjan reitillä ja pysäkeillä on tehty tarpeellisia runkolinjaparannuksia.

Jo 12.8. alkaen linja 235 kuitenkin alkaa kulkea runkolinjamaisin aikatauluin - varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan, suurimman osan ajasta kymmenen minuutin välein. Siitä tulee rantaradan pohjoispuolisen Espoon tiheimmin kulkeva joukkoliikenneyhteys.

Runkolinjamaisuutta on mukana myös muussa bussilinjastossa. Olemme keskittäneet busseja mahdollisuuksien mukaan yhteisille reittiosuuksille, jolloin yhteiselle osuudelle muodostuu entistä korkeampi palvelutaso ja tiheämpi vuoroväli. Kutsumme tällaisia yhteysvälejä joukkoliikenteen laatukäytäviksi.

Tulevaisuus on melkein täällä

Tulevaisuudessa linjaston suunnittelualuetta sivuaa myös Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettava uusi pikaraitiotie, jonka reitti kulkee 2020-luvun alkupuolella Vermon, Perkkaan ja Leppävaaran aseman kautta.

Sen lisäksi, että tuomme Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjaston nykyaikaan, varaudumme samalla tulevaan – jotta joukkoliikenne palvelisi kasvavalla Helsingin seudulla mahdollisimman monia mahdollisimman hyvin.

Kuvituskuva

Tämä kaikki muuttuu 12.8.2019

  • Leppävaaran ja Espoon keskuksen liityntäbussilinjasto sekä bussiyhteydet Helsingin keskustasta Leppävaaran ja Espoon keskuksen suuntiin uudistuvat. Bussilinjaston uudistus ei kuitenkaan koske Vihdintietä tai Hämeenlinnanväylää kulkevia bussilinjoja.
  • Joidenkin linjojen reitit muuttuvat, joitain uusia linjanumeroita tulee käyttöön ja jotkin linjat lakkautetaan. Lakkautettavien linjojen palvelu kuitenkin korvataan muiden linjojen reittimuutoksilla.
  • Uusi linja 235 (myöhemmin runkolinja 200) tarjoaa kaikkein tiheimmän bussipalvelun Elielinaukio-Meilahti-Pitäjänmäki-Leppävaara-Karakallio-Jorvi-Espoon keskus -reitillä. Se kulkee maanantaista sunnuntaihin varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan kymmenen minuutin vuorovälillä. Myös monen muun linjan vuoroväli tihenee nykyisestä.
  • Joukkoliikenteen laatukäytävät tarjoavat jopa metromaisen tiheitä yhteyksiä eri alueilta tärkeimpiin joukkoliikenteen solmupisteisiin - pohjoisessa Espoossa ennen muuta Espoon keskukseen, Leppävaaraan ja Helsingin kantakaupungin suuntaan.
Takaisin ylös