Runkolinja 560

Mikä runkolinja 560?

Runkolinja 560 on uusi bussiliikenteen poikittainen runkolinja, jonka liikennöinti alkoi 10.8.2015. Linjan reitti kulkee Rastilasta Vuosaaren, Mellunmäen, Kontulan, Malmin aseman, Paloheinän ja Kuninkaantammen kautta Myyrmäkeen. Reitin pituus on noin 28 kilometriä.

Runkolinjan bussit tunnistaa oranssista väristä ja tiheästä vuorovälistä. Bussit ovat uusia, ja niiden matkanteko on nopeaa muun muassa reittijärjestelyjen, Paloheinässä sijaitsevan tunnelin ja liikennevaloetuuksien vuoksi. Lisäksi runkolinjoilla on kiinnitetty erityistä huomiota korkeatasoiseen matkustajainformaatioon: bussin sisällä olevat näytöt esimerkiksi kertovat aina seuraavan pysäkin nimen. Lisäksi runkolinjan bussit pysähtyvät harvemmilla pysäkeillä kuin tavanomaiset bussit.

HSL:n ensimmäinen runkolinja 550 aloitti liikennöinnin elokuussa 2013 aiemmin Jokerilinjana tunnetulla reittiosuudella. Alustavassa suunnitelmassa runkolinjasta 560 on käytetty myös nimitystä Jokeri 2. HSL on päättänyt luopua Jokeri-nimen käytöstä, ja runkolinjat numeroidaan jatkossa normaalin linjanumerokäytännön mukaan. Asiakkaat tarvitsevat linjanumeroa muun muassa sähköisiä aikataulupalveluja käyttäessään.

Runkolinja 560 tekee HSL:n runkolinjoista entistä enemmän verkoston kaltaisen. HSL-alueen runkolinjasto muodostuu metrosta, lähijunaliikenteestä ja runkolinjabusseista, joita on nyt kaksi (550 ja 560).

Runkolinja 560 liikennöi Paloheinäntunnelin kautta

Näin runkolinjalla 560 liikennöidään

Runkolinjan 560 bussit kulkevat joka päivä varhaisaamusta iltamyöhään, arkisin noin puoli viidestä noin yhteen. Vuoroväli on ruuhka-aikoina 8 minuuttia, arkisin ja lauantaisin päiväsaikaan 10 minuuttia ja sunnuntaisin päiväsaikaan 15 minuuttia.

Linjan reittikartta

Linjan aikataulu

Runkolinjaa 560 liikennöi Helsingin bussiliikenne, joka ajaa linjalla uusilla vähäpäästöisillä, Euro 6 -normit täyttävillä, C-tyypin telibusseilla. Niitä saadaan reitille 19 kappaletta, ja lisäksi olemassa on kaksi vara-autoa. Euro 6 -päästönormin bussien päästöt ovat ratkaisevasti vähäisempiä kuin nykyisen kaluston päästöt. Esimerkiksi typen oksidit laskevat viidesosaan ja hiukkaspäästöt puolittuvat verrattuna nykyisiin parhaan päästöluokan busseihin.

Kaikki uudet bussit on varustettu matkustamotilan ilmastoinnilla, alkolukolla, automaattisella palonsammutusjärjestelmällä, ajotavanseurantajärjestelmällä, ajovakaudensäätöjärjestelmällä sekä sivuliukuovilla keskellä ja takana. Kuljettajan työturvallisuutta parannetaan turvaohjaamolla ja kameravalvonnalla.

Runkolinjoilla on avorahastus, mikä tarkoittaa sitä, että bussiin voi nousta etu- ja keskiovista, jos maksaa matkansa matkakortilla. Voimassa olevaa kausilippua ei tarvitse näyttää matkakortin lukijalle. Arvolippu ostetaan matkakortin lukijalta, joita on sekä kuljettajan vieressä että keskiovien kohdalla. Kuljettajalta voi ostaa kertalippuja.

Uusi Paloheinäntunneli nopeuttaa matkantekoa

Runkolinjan 560 erikoisuuksiin kuuluu uusi, 1,2 kilometriä pitkä joukkoliikennetunneli, joka alittaa Keskuspuiston Paloheinän ja Kuninkaantammen välillä. Tunneli nopeuttaa linjan matka-aikaa peräti 15 minuutilla, ja se on toistaiseksi vain uuden runkolinjan käytössä. Tunnelin suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota maisema- ja ympäristönäkökulmiin. Suuaukot ja pelastustiejärjestelyt on suunniteltu niin, että tunnelin vaikutukset Keskuspuistoon jäävät vähäisiksi. Bussiliikennetunnelin on rakennuttanut HKL.

Tunneliin linjan 560 bussit kulkevat idän suunnasta uutta joukkoliikennekatua pitkin. Sellainen on rakennettu Paloheinän Kuusmiehentien varteen. Joukkoliikennekatu on rakennettu, sillä Kuusmiehentien rakenteet eivät kestä tiheää bussiliikennettä. Lisäksi linjan liikennöinti helpottuu, ja samalla se ei häiritse Kuusmiehentien varressa asuvia.

Muutoksia muihin bussilinjoihin

Linjan 560 liikennöinnin aloittaminen toi muutoksia myös muihin bussireitteihin. Muutoksista merkittävimmät näkyvät Itä-Helsingissä, jossa linja 560 korvaa Rastilan ja Vuosaaren metroaseman aiempia liityntäyhteyksiä. Linjan 560 reitti mukailee itäosassaan linjan 78 reittiä, jonka se myös osin korvasi. Uuden runkolinjan myötä linja 78 muuttui Kontulan ja Malmin välillä liikennöiväksi ruuhka-aikojen linjaksi.

Kun runkolinja 560 aloitti liikennöinnin syksyllä 2015 reitillä Rastila (M)–Vuosaari–Kontula–Malmi–Myyrmäki:

  • Linja 78, Vuosaaren satama–Mellunmäki (M)–Malmi, lakkautettiin. Samalla numerolla alkoi liikennöidä uusi väliaikainen ruuhkalinja, joka kulkee väliä Kontula(M)–Kivikko–Ala-Malmin tori. Bussin liikennöinti lakkaa, kun Kivikon liittymä valmistuu arviolta syksyllä 2016.
  • Linjan 90 reitti muuttui: uusi reitti Vuosaari(M)–Aurinkolahti–Vuosaaren satama. Aiemmin bussi ajoi reittiä Vuosaari(M)–Kallvikintie.
  • Linjan 96 reitti lyheni välille Vuosaari(M)–Porslahdentie, aiemmin bussi ajoi Rastilan metroasemalle asti.
  • Linjan 98 reitti lyheni välille Itäkeskus(M)–Marjaniemi–Rastila(M), aiemmin bussi ajoi Vuosaaren metroasemalle asti.
  • Linja 98A lopetettiin.
  • Linjan 57 reittiä jatketaan Latokartanosta Kivikon kautta Kontulaan, kun Kivikon liittymä valmistuu arviolta syksyllä 2016.
  • Linjaa 818 jatkettiin Mellunmäkeen.

Muutoksia Itä-Helsingin bussilinjoilla

Bussilinjan 43 reittiä on suunniteltu jatkettavaksi Kuninkaantammeen. Myös linjan 66/66A reittiä on tulevaisuudessa suunniteltu jatkettavaksi Paloheinästä tunnelia pitkin Kuninkaantammeen, jotta myös alueen itäosasta on suora yhteys keskustaan. Kuninkaantammen läntistä osaa palvelee bussilinja 474, kun liittymä Hämeenlinnantielle valmistuu.

Kysymyksiä ja vastauksia

Miksi tunneli on tarpeellinen?
Joukkoliikennetunneli lyhentää bussimatkustajien matka-aikaa Vuosaaren ja Myyrmäen välillä. Tunnelin kautta kulkeva runkobussilinja 560 palvelee tuhansia linjan varrella asuvia ja asioivia matkustajia, mukaan lukien Kuninkaantammeen tulevat yli 5000 asukasta. Bussilinja tarjoaa myös vaihtoyhteyden Kehäradalle ja lentoasemalle.
Tunneli säilyttää Keskuspuiston koskemattomana, sillä se sukeltaa sen ali 1,2 kilometrin matkalta.

Miksi uusi runkolinja ajaa juuri Kuusmiehentietä eikä Kehä I:n kautta?
Valitulla reitillä bussi kulkee sujuvammin kuin Kehä I:llä. Lyhentyvän matka-ajan lisäksi reitti palvelee suurempaa matkustajamäärää, sillä sen varrella on runsaasti asutusta ja työpaikkoja, ja monilla linjan käyttäjillä on lyhyt matka pysäkille.

Kuinka paljon tunneli lisää Paloheinän alueen liikennettä?
Tunnelia saavat käyttää vain HSL:n bussit ja pelastusautot. Liikennettä tulee lisää vain runkolinjan 560 liikennöinnistä.

Onko Paloheinän ulkoilualue käytettävissä rakennustöitten aikana?
Paloheinän ulkoilualueella tehdään parannustöitä syksystä 2013 alkaen syksyyn 2015 asti. Työt rajoittuvat enimmäkseen Paloheinän ulkoilumajan tuntumaan.
Alueet, joita ei ole erikseen merkattu työmaa-alueiksi ovat käytettävissä, mutta rakennustyöt voivat aiheuttaa häiriötä ulkoilijoille. Työmaitten sijainnissa tapahtuu muutoksia, mikä voi rajoittaa ulkoilualueitten käyttöä.

Onko Paloheinän maja auki rakennustöitten aikana?
Paloheinän majalla alkoi LVI-remontti 23.9.2013. Maja on valitettavasti suljettuna vuoden 2014 maaliskuun loppuun asti mutta sen jälkeen käytössä tavalliseen tapaan.

Takaisin ylös

Kommentit

Millä oikeudella linjan 560 kuskit ajelevat Paloheinän tunnelissa törkeitä ylinopeuksia? Suurimmillaan bussien nopeudet ovat olleet lähemmäs 70 km/h ja sallittu rajoitus lienee 40-50 km/h. Valvontaa ei ole ja kuskeiksi otetaan mitä lie opetettuja apinoita joilla on ajokortti. Aikooko HSL jatkaa kelvottomien kuskiensa puolustelemista? Liikenteen vaarantaminen ei ole pikkujuttu ja sitten kun tunnelissa tapahtuu ensimmäinen onnettomuus, repii lehdistö onnettomuudesta juttuja.

Hei!
Kehä I on remontissa ja ruuhkat kovia Leppävaaraan (tai ylipäätään länteen) mentäessä. Olisiko järkevää jatkaa 560 linjaa niin että se ajaisi Myyrmäestä vielä Leppävaaraan saakka? Tällä tavoin saataisiin työmatkalaisia enemmän bussiin ja pois kehältä. Paloheinästä länteen ajettaessa 560 on usein melko tyhjä. Tällä muutoksella linja olisi tasaisemmin käytössä. Olisiko muutos kuinka ison työn takana ja ylipäätään mahdollinen?

minun mielestä se voisi ajaa vielä leppävaarasta lippajärvelle ja siitä Kauniaisten, Kilon, Mankkaan, Olarin, Matinkylän, Länsiväylän ja Kivenlahden kautta Saunalahden koululle.

Olen todella pettynyt 560:n. Odotan bussia aina kouluun mennessäni Merikorttitien pysäkillä. Bussit tulevat hyvin harvoin ajoissa. Yleensä ne ovat pari kolme minuuttia etuajassa, jonka takia myöhästyn niistä hyvin usein. Kerron nyt esimerkin linjan naurettavan huonosta toiminnasta. Olin tänään 12.1. Lähdössä liikkeelle 560:lla. Yritin ehtiä 17.37 vuoroon. Olin vähän matkan päässä pysäkistä klo 17.31, kun näin kahden bussin kulkevan pysäkin (Merikorttitie) ohi. Siinä menivät 17.29 vuoro kaksi minuuttia myöhässä ja minun vuoroni 17.37 VIISI minuuttia etuajssa. No mikäs siinä. Katsoin aikataulusta että seuraavan bussin pitäisi tulla kello 17.45. No tuliko se? Ei tietenkään. Lopulta, odotettuani yhteensä parikymmentä minuuttia 17.53 vuoro tuli kaksi minuuttia etuajassa. Loistavaa. Olisin erittäin tyytyväinen jos 560 voisi painua sinne mistä tulikin. 78 ja 90 takaisin!

560 saa säilyä, mutta muut poistuneet reitit takaisin! muuten teen valituksen HSL:lästä

minun mielestä 560 voisi muuttua samankaltaiseksi kuin jokeri 550, eli tiheät vuorovälit ja pidemmät pysäkkivälit.

Hei,
Olen todella tyrmistynyt siitä että 78 :n reitti kutistettiin torsoksi. Me aikuiset vaihdetaan nyt bussinkäyttäjistä autonkäyttäjiksi, mutta miten meidän lapset, jotka menevät harrastuksiinsa tai kauempana oleviin kouluihin. Nyt Kivikosta on tämän 560 uudistuksen takia yhteydet ihan surkeat aiempaan verrattuna.

Vuoden kuluttua 57 toki vähän muuttaa tilannetta, mutta jos on luottanut tuohon 78:iin ja harrastukset ja koulut sijoitettu sen mukaan, niin on ongelmallinen tilanne. Ette ainakaan saa lisää bussinkäyttäjiä tällä tavalla, vaan bussinkäyttäjistä tulikin nyt vakituinen autonkäyttäjä, valitettavasti.

Kun Kivikon risteys valmistuu, niin tuleehan siihen liittymään turvalliset vaihtopysäkit 57:sta 560:een? Se on edes kohtuullinen uudistus.

Ongelmallista on vaan, että lapsia ei uskalla päästää tuonne kehän varteen seisomaan ja reitit sinne kehän pysäkeille alikulkujen alitse ovat turvattomat eli tytölle ja naiselle vaaralliset.

Kävin tässä muutamana päivänä tutustumassa linjan 560 reittiä astuin bussiin itäväylältä Myyrmäkeen menossa. Oli hupaisaa katsella kun lähdimme Malmilta niin Kirkonkylän tieltä kääntyessämme niin bussissa istui ainoastaan 6 henkilöä eikä loppumatkan aikana tullut yhtään lisämatkustajaa ennen Myyrmäkeen. Kuinka kannattavaa se on kun toisessa päässä taas ei ihmiset pääse edes kunnolla bussiin kun ne ovat täysiä.

Oliko se järkevää ottaa ja poistaa bussi 78 joka palveli matkustajia Vuosaaresta - Malmille kiertäen Kivik.on kautta ja bussit olivat aina melko täysiä. Ei tunnu siltä että HSL haluaa palvella. Tulisiko yksityistää bussi-liikenne?

Olen Columbuksessa klo 16 jälkeen ja odotan kyytiä bussilla 560. Pysäkki on täynnä ihmisiä ja bussia ei vaan kuulu, oletettu aika meni jo. Seuraava bussi tulee, kun pysäkillä on jo mahdottomasti väkeä.Tulee välillä toinenkin metro. Onkohan taas jäänyt yksi bussi väliin?? Näin on käynyt muutamana päivänä. Lisäksi suurin osa ihmisistä jää pois vielä Vuosaaressa.
Eihän tämän näin pitänyt mennä. Miksi meitä näin rankaistaan ja lisäksi matkaa bussipysäkille on lisätty, kun on harvennettu pysäkkejä.
BUSSI 90 TAKAISIN RUUHKA-AIKAAN !!!!!

Ihanan ystävällinen kuljettaja tänään klo 15.15 aikoihin Paloheinässä matkalla Myyrmäen suuntaan. Tervehti sekä sisääntullessa, että kun lähdin ulos. Hymy tuli huulille. Kiitos hänelle!

Nyt ei enää naurata!! Nousen 560 bussiin joka aamu klo.7.30-8.00 Kallvikintieltä, Mustalahdentien kohdalta. TÄNÄ AAMUNA OLI BUSSIA ODOTTAVIA 29 HENKILÖÄ itseni lisäksi! HALOO??? Aamuisin on täysi työ ahtautua tälläkohdin jo täpötäyteen bussiin, matkustajat joutuvat seisomaan koko matkan Columbukselle asti..Olikohan ihan tarkoitus näinkään? Kun joku yrittää änkeytyä Kallvikintiellä ulos bussista, on se miltei mahdoton homma, olenkin joka aamu seurannut jännitysnäytelmää, että ehtiikö henkilö ulos-ennenkuin bussi säntää jo eteenpäin..Tänäkin aamuna poika joutui jatkamaan matkaa Vuosaarentien pysäkiltä Columbukselle, kun kuski ei kuullut (tai välittänyt kuulla), että poika huusi haluavansa ulos! Ovet meni kiinni nenän edessä, ja poika joutuin jatkamaan matkaa kilometrillä..Ns.Lidlin risteyksestä pyrki noin 20 hlöä bussiin, mutta kolme piti jättää pysäkille odottamaan seuraavaa vuoroa-eikä ole mitenkään harvinainen tilanne! Onko tosiaan mahdotonta ottaa linja 90 takaisin edes aamuruuhkaa auttamaan, näin ei voi jatkua!! Olen seurannut tilannetta nyt kuukauden verran, en enää usko selityksiin, että kyllä se tästä rauhoittuu-tasoittuu..JOTAIN TARTTIS TEHDÄ JA PIAN!!! Ja koska saadaan tekstiviesti lippu pelaamaan myös 560.ssä??? Nimim.Todella kyrpiintynyt!!

Linja- ja pysäkkisuunnittelijoiden kannataisi käydä tutustumassa reittiin ennen pysäkkien sijoittelua ja aikataulutusta. Kuinka paljon matka-aika pitenisi jos 560 pysähtyisi Fallpakankujan pysäkillä??? Nyt on pysäkki, muttei pysähdy yhtään bussia!! Fallpakan alueen asukkaiden lähimmät palvelut ovat Vuosaaressa.

Voiko Tapaninkyläntien pysäkillä nousta kyytiin ja jäädä pois Helsingin sisäisellä lipulla matkustaessa? Esitteessä puhutaan vain läpi matkustamisesta.

Runkolinjalla 560 voi käyttää Helsingin sisäistä lippua, jos matka alkaa Helsingistä ja myös päättyy Helsinkiin. Sama koskee Vantaan sisäisiä lippuja, jos matka alkaa Vantaalta ja päättyy Vantaalle.

Ikävä kyllä vastauksesi ei suoraan vastaa kysymykseeni, mutta vastaustasi tulkiten:

Helsingin puolelta tultaessa pitää olla seutulippu, jos jää pois Tapaninkyläntien pysäkillä koska se on 100 metriä Vantaan puolella? Samaten pitää ostaa Seutulippu, jos pysäkiltä nousee kyytiin ja jää Helsingin puolella pois?

Tulkitsinko vastaustasi oikein?

Pahoitteluni epäselvästä vastauksesta! Onnistuit kuitenkin tulkitsemaan oikein: mainitsemillasi matkoilla tarvitaan seutulippu.

Tuo on aika älytöntä. Toivottavasti uusi vyöhykemalli tuo tohon jotain järkeä. Mutta kiitoksia vastauksista.

Olen tätä kysynyt jo parissa eri ketjussa, mutta jos tämä seutu-sisäinen-jako toimii linjalla 560, miksi se ei toimi kehäradalla? Vai toimiiko sittenkin? Saanko siis matkustaa Helsingin sisäisellä lipulla vaikka Malminkartanosta Puistolaan lentoaseman kautta, jos en nouse kyydistä Vantaan puolella?

Lähtökohtaisesti seutulippu tarvitaan aina, kun liikenneväline kulkee Helsingin ja toisen kunnan alueella - niin myös junassa. Tähän sääntöön on kuitenkin olemassa joitain poikkeuksia, kuten tässä mainittu runkolinja 560 Tapaninkyläntiellä. Samankaltainen poikkeus on myös esimerkiksi linjalla 562 Mellunmäen ja Jakomäen välillä: linjalla käy Helsingin sisäinen lippu, vaikka bussi kulkee Vantaalla sijaitsevien Länsimäen ja Rajakylän kautta. Kehäradan tapauksessa Vantaan kautta kulkeva osuus on kuitenkin niin merkittävä ja pitkä, ettei tällaista poikkeusta ole pidetty perusteltuna.

Mistä ihmeestä tavallinen käyttäjä tuollaiset poikkeukset voi tietää? Ei ainakaan HSL:n sivulta löydy mitään mainintaa tuollaisista, puhumattakaan reittikohtaisista aikatauluista? Olisiko reilua tiedottaa vähän avoimemmin?

huomaa että hän ei ole ehkä ihan tavallinen käyttäjä, kun nimikin on hsl.

Vuosaarelaisena olen tyytyväinen uuteen linjaan. Vihdoin pääsee tuttujen luo Torpparinmäkeen ja Myyrmäkeen suoraan ilman vaihtoja. Myös Malmille pääsee sujuvammin kuin 78:lla.

Kivikon julkiset kullkuyhteydet nyt surkeat, kun 78 muutti reittiään ja aikatauluaan olipa asiaa sitten Vuosaareen tai Malmille. Yksinpä Kontulaankin meno vaikeutui harvaan liikennöivien bussien vuoksi, jos ei kulje ruuhka-aikaan.
Pienellä linjamuutoksella: 560 Kivikon kautta, tämänkin alueen yhteydet olisivat asianmukaiset ja me kivikkolaisetkin pääsisimme hyötymään uuden, sinänsä hyvän linjan eduista, nyt lähimmälle 560 pysäkille 1,5 km matkaa.

Luulin että tässä kaupungissa halutaan kannustaa ihmisiä käyttämään ennemminkin julkisia kulkuneuvoja kuin yksityisautoilua. Jos tilanne ei muutu, Kivikossa oma auto alkaa olla käytännön sanelema pakko.

Poikittaislinja on erinomainen ajatus, mutta miksi ihmeessä pääväylille vaihdot on unohdettu - kuten hämeenlinnanväylä? Ja jos sinne pysäkki ilmaantuu niin pitääkö ostaan seutulippu ihan sitä varten että pysäkki on 100m vantaan puolella vaikka vaihtaa kohti Helsingin keskustaa? Kummastuttaa tämä tällainen.

Vastaavasti lännestä pohjoiseen vaihtavia vantaalaisia voidaan ajatella suosittavan tällä järjestelyllä.

Helsinkiläisten runkolinja Hämeenlinnanväylälle lienee 550, kuten ennenkin, ja muita linjoja idästä päin ovat 54, 552 ja 554.

Tuomarinkylän kartanon kohdalla on ilmainen pysäköintialue, jossa oikein liikennemerkillä kerrotaan, että alueelle voi jättää auton ja siirtyä bussiin (Tuomarinkartanontie pysäkit 2449 ja 2450).
Runkolinja 560 ajaa siitä ohi pysähtymättä. Miksi?
Eikö olisi senkin järkevää pysähtyä ko pysäkillä, koska vieressä on ilmainen parkkipaikka autoille?

Uuden linjan 614 siirtäminen ajamaan Vanhalle Tuusulantielle näiden pysäkkien kautta järkevöittäisi liityntäpysäköintiä osaltaan.

Vitsi todellakin tämä uusi 560 kun kävelen Fallpakantien pysäkiltä kahden pysäkin väliä itäväylälle päästäkseni Vuosaaren ostokeskukseen asioille niin bussilla ohitamme taas nämä kaksi pysäkkiä Vuosaareen mennessämme niin ei kovin naurata tämä kyyti. Joten minun käyntini lääkärissä ja apteekissa sekä ruokaostoksilla tulivat tosi vaikeaksi,

Hyvä vitsi HSL:ltä tämä 560 uudistus. "Parannetaan" toimintaa mutta bussit senkun ajaa ohi kun ei pysähdy kuin vain valituilla pysäkeillä. Mitä virkaa bussipysäkeistä on jos bussit ei pysähdy niissä?

Tipahti Falpakan alueella liikennöinti puoleen ja vaikeutu hieman kun ensin pitää valita millä bussilla aikoo matkustaa. Ennen riitti kun meni pysäkille odottamaan - joku bussi aina tuli ja pääsi helposti Mellunmäkee tai takaisin Falpakan suuntaan samalta pysäkiltä. Nyt bussi kyllä tulee mutta ei ota kyytiin... Nähtäväksi jää miten 560 tulee operoimaan. Jos samalla "tarkkuudella" ku 78 ennen niin pissii täysin koko uudistus.

Linja 560 poikkeaa lyhyesti Vantaan puolella Tapaninkyläntiellä. Alla olevan HSL:n kehärataa koskevan ohjeistuksen mukaisesti toimittaessa pitää siis esimerkiksi Malmilta Paloheinään matkukstettaessa olla seutulippu. Onko tosiaan näin?

Minkä lipun tarvitsen, jos haluan matkustaa Helsingin Malminkartanosta Helsingin Puistolaan P-junalla?

Tarvitset seutulipun, jos haluat matkustaa P-junalla Malminkartanosta Lentoaseman kautta Puistolaan. Matkan aikana ylität seuturajan, joten tarvitset matkalle seutulipun, vaikket poistuisikaan junasta Vantaan puolella.

Helsingin sisäisellä lipulla pääset, jos matkustat Pasilan kautta.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.