Saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee HSL:n (Helsingin seudun liikenne) verkkopalveluita hsl.fi ja siihen liittyviä palveluita kuten HSL-kortti ja kaupunkipyörät sekä reittiopas.fi. Tämä seloste on laadittu 22.9.2020.

Vastuullisena toimijana HSL on sitoutunut palvelemaan kaikkia asiakasryhmiä ja kiinnitämme uusien digipalveluidemme kehittämisessä huomiota saavutettavuuteen.

 

HSL.fi

Palvelun saavutettavuuden tila

HSL.fi-palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Palvelulle ei ole tehty kokonaisvaltaista saavutettavuusarviota, sillä uudistamme HSL.fi-palvelua parhaillaan.

Ei-saavutettava sisältö

Sivustolla on ei-saavutettavaa sisältöä, jota ei ole vielä muutettu saavutettavaksi.

Kehitämme uutta hsl.fi -palvelua, jossa saavutettavuusvaatimukset on huomioitu. Palvelu tullaan julkaisemaan lokakuussa 2020. Suuri osa nykyisistä sisällöistä löytyy palvelun beta-versiosta, jota voi käyttää osoitteessa uusi.hsl.fi.


HSL-kortti

Palvelun saavutettavuuden tila

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio

Tämä palvelu täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA vaatimukset osittain. Puutteet vaatimusten suhteen ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Seuraavat palvelun osiot tai toiminnot eivät ole täysin saavutettavia joillekin käyttäjäryhmille:

  • Osto- ja käyttöhistorian käyttö ja rajaaminen
  • Tietyt ostotapahtumaan liittyvät räätälöidyt elementit ovat hankalasti käytettäviä ruudunlukijalla (mm. kalenteri, ostettavan arvon valinta sekä ostotapahtumassa eteneminen)

Seuraavat palvelun osiot eivät ole lainkaan saavutettavia joillekin käyttäjäryhmille:

  • Ilmoita kortti kadonneeksi -toiminto

Lisäksi palvelussa on seuraavia yleisiä saavutettavuuspuutteita:

  • HTML-otsikkotasojen käyttö on epäloogista
  • Kielimäärityksessä on puutteita, joka tekee ruudunlukijan käytöstä hankalaa
  • Ruudunlukija ei pysty tulkitsemaan osaa ilmoituksista
  • Kohdistusjärjestys on epälooginen

Palveluun tehdään parhaillaan korjauksia, jotta edellä mainitut saavutettavuuspuutteet saadaan korjattua.


Kaupunkipyörät

Palvelun saavutettavuuden tila

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio

Tämä palvelu täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA vaatimukset melko hyvin, jos otetaan huomioon sivuston ensisijainen käyttäjäryhmä. Palvelun käyttö voi kuitenkin joidenkin käyttäjäryhmien osalta olla mahdotonta. Puutteet vaatimusten suhteen ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Seuraavat palvelun osiot tai toiminnot eivät ole täysin saavutettavia joillekin käyttäjäryhmille:

  • Saatavissa olevien pyörien määrä karttanäkymissä

Seuraavat palvelun osiot eivät ole lainkaan saavutettavia joillekin käyttäjäryhmille:

  • Palveluun rekisteröityminen ruudunlukijaa käyttäen
  • Pyöräilykauden ostaminen ruudunlukijaa käyttäen
  • Ohjeet

Lisäksi palvelussa on seuraavia yleisiä saavutettavuuspuutteita:

  • Tekstin suurentaminen 200 % johtaa visuaalisiin ongelmiin, esim. päällekkäisyyteen (WCAG 1.4.4)
  • Kaikilla elementeillä ei ole näkyvää kohdistusndikaattoria (WCAG 2.4.7)
  • Osa informaatiosta, joka voidaan esittää tekstinä, on esitetty kuvina (WCAG 1.4.5)
  • Sivuston otsikkotasoissa ja maamerkeissä on puutteita, eikä niitä ole merkitty saavutettavasti. (WCAG 1.3.1)

Palvelusta on tekeillä uusi versio, joka lain vaatimukset on huomioitu. Kaupunkipyörien nykyinen verkkopalvelu suljetaan kaupunkipyöräilykauden päätyttyä 30.10.2020 ja uusi lain vaatimuksen huomioon ottava palvelu aukeaa uuden kaupunkipyöräkauden alkaessa keväällä 2021.


Reittiopas.fi

Palvelun saavutettavuuden tila

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio

Tämä palvelu täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA vaatimukset osittain. Puutteet vaatimusten suhteen ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Seuraavat palvelun osiot tai toiminnot eivät ole täysin saavutettavia joillekin käyttäjäryhmille:

  • Käytetyn kulkumuodon vaihtaminen ennen reittihaun tekemistä (WCAG 2.4.3, 4.1.2)
  • Pysäkkikohtaiset aikataulut (WCAG 2.1.1)
  • Suosikkipaikkojen lisääminen ja muokkaaminen (WCAG 2.4.6)
  • Tarkempien reititysasetusten muuttaminen reittiohjenäkymässä (WCAG 2.4.3, 4.1.2)
  • Linja- ja pysäkkikohtaisten poikkeustiedotteiden tarkasteleminen  (WCAG 2.1.1)
  • Hakukentät (WCAG 2.4.3, 3.2.2, 4.1.2)

Seuraavat palvelun osiot eivät ole lainkaan saavutettavia joillekin käyttäjäryhmille:

  • Lähimpien linjojen ja omien suosikkien tarkasteleminen etusivulla (WCAG 1.3.1, 1.3.4, 2.1.1, 2.1.7, 2.2.2)
  • Poikkeustiedotteiden tarkasteleminen sivuston ylälaidasta avautuvasta Poikkeusinfo-ikkunasta (WCAG  1.3.1, 2.1.1, 2.4.3, 4.1.1)
  • Näkyvien karttatasojen valitseminen (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 4.1.2)
  • Liikennevälineiden reaaliaikainen sijainti (WCAG 4.1.2)
  • Linjakohtaiset aikataulut (WCAG 2.1.1)

Lisäksi palvelussa on seuraavia yleisiä saavutettavuuspuutteita:

  • Tekstin skaalaus 200% aiheuttaa tekstien leikkautumista. (WCAG 1.4.4)
  • Välistyksen muuttaminen aiheuttaa tekstien leikkautumista (WCAG 1.4.12)
  • Sivustolla on tekstejä ja ikoneita, joissa ei ole riittävää kontrastia. (WCAG 1.4.3, 1.4.11)
  • Mikäli uusien tietojen lataamisessa kestää kauan jossain sivun osassa, lataamisen tila ei välity saavutettavasti. (WCAG 4.1.3)
  • Sivuston otsikkotasoissa ja maamerkeissä on puutteita, eikä niitä ole merkitty saavutettavasti. (WCAG 1.3.1)
  • Alasivujen otsikot (title) eivät mainitse palvelun nimeä. (WCAG 2.4.2)
  • Sivustolla on reaaliajasta kertovia vilkkuvia ikoneita, joiden vilkkumista ei voi pysäyttää. (WCAG 2.2.2)

Palvelusta on tekeillä uusi versio, joka lain vaatimukset on huomioitu. Palvelu tullaan julkaisemaan lokakuussa 2020.

 

Palaute ja yhteystiedot

Tarjoamme puhelimitse tukea käyttäjille, joille digipalvelut eivät ole saavutettavissa, asiakaspalvelussamme numerossa 09 4766 4000 (mpm tai pvm).

Huomasitko saavutettavuuspuutteen palvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi. Vastaamme omalla nimellä annettuun palautteeseen 14 päivän sisällä. Nimettömiin palautteisiin emme vastaa, mutta huomioimme palautteen.

Voit lähettää saavutettavuuspalautetta palautelomakkeellamme.


Saavutettavuuskantelun ja -selvityspyynnön tekeminen

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten noudattamista Suomessa. Etelä-Suomen aluehallintoviraston yhteystiedot (linkki avautuu uuteen ikkunaan).