Tervetuloa mukaan, Siuntio!

Siuntion joukkoliikenne siirtyy uuteen aikaan 1.1.2018, kun Siuntion kunta liittyy osaksi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymää.

Muutos merkitsee sitä, että Siuntiossa alkavat käydä samat joukkoliikenneliput kuin Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Kauniaisissa, Keravalla, Sipoossa, Kirkkonummella ja Tuusulassa – siis HSL:n liput. Siuntio liittyy osaksi Kirkkonummen lippuvyöhykettä. Näin ollen Siuntion ja Kirkkonummen alueella voi matkustaa HSL:n sisäisellä lipulla. Lähiseutu 2 -lipulla voi matkustaa kaikkialla paitsi Helsingissä ja lähiseutu 3 -lipulla koko HSL-alueella.

Siuntiolaiset voivat ladata matkakorteille edullisempia, subventoituja kausilippuja 1.1.2018 alkaen. Ennen 1.1.2018 siuntiolaiset aikuiset ja alennusryhmiin kuuluvat voivat ladata kehyskuntakausilippua (lisätietoa kehyskuntalipusta: https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/hsl-alueen-joukkoliikenneliput-kehyskuntien-asukkaille) tai ostaa aikuisten kertalippuja matkakortille ladatulla arvolla.

Muutos merkitsee myös sitä, että Siuntion joukkoliikenteestä sekä linjojen aikatauluista ja mahdollisista muutoksista saa tietoa HSL:n verkkosivuilta ja Reittioppaasta. Lisäksi HSL alkaa vastata Siuntio bussipysäkkien ja rautatieaseman matkustajainformaatiosta.

Siuntiolaiset saavat kaksi ruuhka-ajan junavuoroa jo 10.12.2017 alkaen.

Uudet Y-junat Ma-Pe:
Uusi Y-juna Siuntiosta klo 7:49, juna lähtee Kirkkonummelta Helsinkiin klo 8:06 korvaten nykyisen X-junan, saapumisaika Helsinkiin klo 08:41
Uusi Y-juna Helsingistä Siuntioon klo 16:22, saapumisaika Siuntioon klo 17:08.
X-juna Helsingistä klo 15:53 Kirkkonummelle säilyy edelleen.

Ruuhkasuuntaa vasten Siuntion uudet junat ajetaan U-junina (Ma-Pe):
U-juna Helsingistä klo 6:47 aikaistuu minuutilla lähtemään klo 6:46, ja juna alkaa kulkea Siuntioon asti.
U-juna Siuntiosta klo 17:27, juna lähtee Kirkkonummelta Helsinkiin klo 17:36 kuten nykyisin

Avaa lähijunaliikenteen linjakartta

Y-,U-, ja L-junien aikataulut

HSL:n liikenne ei tarkoita siuntiolaisille vain matkalipun muuttumista toisenlaiseksi. Se tarkoittaa myös sitä, että yhdellä lipulla on mahdollista jatkaa matkaansa mihin tahansa HSL-alueella: Siuntiosta Söderkullaan ja Suomenlinnasta Soukkaan.

Tälle sivustolle on koottu kattava paketti uuden aikakauden joukkoliikenteestä Siuntiossa sekä koko joukko usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

Asukastilaisuuden esittelymateriaali 

HSL:n esitykset Siuntion asukasillassa 23.11.2017 löytyvät tästä suomeksi ja ruotsiksi:

asukastilaisuus_siuntio_suomi

invanarkvallen_sjundea_sv.pdf

Takaisin ylös

Kommentit

Edelleen mielestäni vähän hölmöä touhua tämä 190.

190 palvelee 51:n vartta Siuntion lisäksi myös Kirkkonummen puolella pitkän pätkää alueella, jolla ei viikonloppuisin ole muuta julkista liikennettä. Silti sillä ei kelpaa enää vuodenvaihteessa HSL:n liput, koska se olisi päällekkäistä palvelua metron kanssa Matinkylän ja Kampin välillä.

Samaan aikaan esimerkiksi linjalla 346 käy HSL:n liput, vaikka se kulkee lähes koko matkan (vain kahta viimeistä ennen Vihdin rajaa olevaa pysäkkiä lukuun ottamatta) samaa reittiä 345:n kanssa.

Joopa joo...

Milloin tulee junayhteyksiä myös viikonloppuihin??????
Kehnoa palvelua, kun ainoastaan arkipäivien ruuhka-aikoihin kulkee muutama hassu juna.
Enemmän yhteyksiä myös varhaisaamuun (klo 4.00) ja iltaan.

Hei,
kun Siuntio liittyy HSL-alueeseen, ehdotan harkittavaksi myös bussilinjaa Siuntiontietä Evitskogin ja Lapinkylän kautta, jos ei Helsinkiin asti, niin esim. Kauklahden asemalle. Asun Evitskogissa, josta matka Helsinkiin vie kohtuuttomasti aikaa, ja on hankala, kun koululaisbussit ovat ainoa keino päästä junalle Kirkkonummelta tai bussiin Veikkolasta. Siuntiontie työmatkaliikenteestä päätellen kulkijoita olisi pitkin matkaa tälle kuntamme julkisen liikenteen unohtamalle alueelle. Yksikin ruuhka-ajan vuoro kumpaankin suuntaan olisi suuri parannus nykytilanteeseen,
toiveikkain terveisin
Tuire Valomaa

Juuri näin pitäisi olla! Ja lisää vuoroja kannattaa perustaa myös linjoille 181-2. Kilpailutetaanko HSL:n liikennettä paljon? Pienemmät yhtiöt voisivat mieluusti ajella näitä linjoja. Ainakin näin luulisi olevan.

Se että kunnasta tulee HSL-aluetta ei tarkoita sitä että keskelle metsää pitäisi tai olisi järkevää lisätä tyhjänä kulkevia busseja. Kunta ne joka tapauksessa verprahoistaan lopulta maksaa jos lipputuloja ei saada lisää.

Meitä on useampi Y-junan käyttäjä Virkkalasta (Lohja) ja kuljemme autolla Siuntioon ja sitten junalla Helsinkiin. Se on nopein tapa kulkea Virkkalasta Helsinkiin. Miten meidän lippujen hinnat vuodenvaihteen jälkeen?? Tällä hetkellä 30 päivän lippu 158,70 (eli sama kaikille jotka ostavat lipun Siuntio-Helsinki). Onko se vuodenvaihteesta todellakin meille ulkokuntalaisille 223,60?? Jos niin, niin aikamoinen korotus...

Tietoa kehyskuntalipuista: https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/hsl-alueen-joukkoliikenneliput-kehyskuntien-asukkaille

Eli näyttää siltä, että HSL:llä on Lohjan kanssa sopimus, joka oikeuttaa Lohjalla asuvat ostamaan HSL:n kausilippuja samaan hintaan kuin HSL-alueella asuvat. Jos tuo lista pitää paikkaansa, oikeus on voimassa kuitenkin vain Helsingin, Espoon ja Vantaan sisäisillä lipuilla sekä seutulipulla. Eli Lähiseutu 3 ei ilmeisesti onnistu.

Aika sekavaa, että osa U-junista ajaa Siuntioon ja osa ei. Koko linjatunnuksen pointti romuttuu, mikäli siitä ei voi päätellä mihin asti juna on menossa. Miksei Siuntioon jatkavien junien tunnuksena käytetä vapaata S-kirjainta, joka on ennenkin ollut käytössä Rantaradalla? Kirjain S sointuisikin Siuntion kanssa paremmin kuin U.

Hyvä näkökulma tuo S-tunnuksen käyttö. Perusteluna HSL:ssä on ollut, että U-tunnuksen käyttö on selkeämpää, koska suuri enemmistö matkustajista kulkee Helsingin ja Kirkkonummen välillä, ja siten heidän ei tarvitse opetella uutta linjatunnusta. Siuntiosta/Siuntioon U-junilla tullee olemaan melko vähän matkustajia. Mutta U-ratkaisunhan ei tarvitse olla lopullinen, vaan tuo S-kirjan on tosiaankin tällä hetkellä vapaana.

On sitä aiemmin vaikeampiinkin uusiin linjatunnuksiin tai -numeroihin totuttu! Siuntio tarvitsee myös lisää bussiliikennettä Helsingin suunnasta, edes Kirkkonummelta.

Tuota periaatetta samasta tunnuksesta ei kuitenkaan noudatettu, kun Y-tunnuksen rinnalle otettiin X?

Ihmettelen tuota "Bussien ja junien reitteihin tai aikatauluihin ei tule muutoksia vielä vuoden 2018 alussa."

Vähän aikaa sitten HSL:n alustavassa toiminta- ja taloussuunnitelmassa suunniteltiin näin:

"Siuntion junaliikenteeseen lisätään edestakaiset lähdöt aamuruuhkaan ja iltapäiväruuhkaan. Vuoden 2018 alusta lisätarjonta toteutetaan X- ja Y-junien lähtöjen pidentämisellä Siuntioon/Siuntiosta ja kesästä 2018 alkaen Y-junien lähdöillä, joilla samalla korvataan X-junat."

No mihin tämä lisätarjonta nyt jäi, jos aikatauluihin ei tulekaan muutoksia vielä vuoden 2018 alusta?

Kysytäänpä tähän vielä tarkennuksia Siuntion suunnitteluvastaavalta. Ymmärtääkseni nuo junavuorot on lisätty jo etupainotteisesti.

Tekstiin onkin päivitetty tieto 10.12. alkavista tärkeistä ruuhka-ajan lisävuoroista. Hienoa, hienoa!

Pysyykö linja 190/K Siuntion liittymisen myötä U-linjana myös Länsimetron aloitettua vai päättyykö HSL:n lippujen hyväksyminen ko. linjalla Siuntion liittymisestä huolimatta?

Ainakin jostain luin, että 190 lakkaisi olemasta U-linja eikä HSL:n liput enää kelpaisi. Ja sehän ei johdu Siuntion HSL:ään liittymisestä vaan Länsimetron (viivästyneestä) aloituksesta.

Tiedän kyllä, miksi 190:lta on suunniteltu otettavaksi U-linjat status pois. Tarkoitukseni olikin esittää ajatus, että Siuntion liityttyä HSL:ään 190 palvelisi laajempaa HSL:n lippuja käyttävää asiakaskuntaa kuin nykyään. Siuntiossa ei kulje viikonloppuisin yhtäkään HSL:n lippujärjestelmään kuuluvaa kulkuneuvoa, jos myös 190:lla lakataan hyväksymästä HSL:n lippuja.

On tiettävästi käyty keskusteluja joistakin linja-autovuoroista Siuntion keskustaan viikonloppuisin.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.