Med kollektivtrafik till naturen

I huvudstadsregionen finns det tiotals friluftsområden. Mest frågas det av oss efter förbindelser till Sibbo storskogs och Noux nationalparker. Det här är naturligt eftersom nationalparkerna är vida och de har flere "ingångar", så kallade portar. Det är brist på parkeringsplatser i synnerhet under de mest populära tider.

Fördelen med kollektivtrafiken är att det går att planera rutten enkelriktad, med andra ord behöver man inte komma tillbaka till startpunken. Ibland lönar det sig att planera utfärden så att det är bättre förbindelser från det ställe där man slutar. På det viset får man mera flexibilitet om man inte exakt vet hur länge utfärden kommer att ta.

Kuvituskuva

Vi behandlar senare förbindelser till nationalparkerna. Andra friluftsområden hittar man till exempel på Föreningen Nylands friluftsområdens nätplats www.uuvi.fi/sv. Många har goda kollektivtrafikförbindelser, men några är så avsides att det inte finns en jämn efterfrågan för kollektivtrafik, till exempel utanför skoltider.

Rutter och tidtabeller hittar man i Reseplaneraren. Som destination kan man ange områdets namn, portens namn (nedan) eller fast hållplatsnumret. Det lönar sig att prova olika alternativ.

Kom ihåg att ta med dig vatten, något att äta, telefonen (med appen 112 Finland vid sidan om HRT-appen) och ett reservbatteri till den när du skall till skogs. Om du åker ensam berätta gärna åt någon vart du skall och hur länge du tror du skall vara borta. Följ nationalparkens regler.

Sibbo storskogs nationalpark

www.utinaturen.fi/sibbostorskog (Forststyrelsen)

Det finns ett flertal portar till Sibbo storskog. Hanaböle träsk, Landbo och Sottungsby har de bästa kollektivtrafikförbindelserna.

Noux nationalpark

utinaturen/noux (Forststyrelsen)

Det finns en port till Södra Finlands mest kända nationalpark som är populärare än de andra: Naturcentrum Haltia och Haukkalampi. Nackdelen är att under de populäraste tiderna är här mycket människor. Under säsongtider, i synnerhet under veckosluten, lönar det sig att överväga en annan port, till exempel Siknäs.