HRT tävlade i sin klass med kampanjer från Eckerö Line, Kokkikartano, Valio och Vepsäläinen. Jury, som bestod av reklamplanerare samt representanter av medieplanering, undersökning, undervisning och massmedier, uppskattade i synnerhet kampanjernas effektivitet.
HRT erbjöd nykomlingar resekort som var laddat med två veckors resor. HRT fick nästan 34 000 beställningar och levererade ca 28 000 kort.
”Vi fick beställningar från alla kommuner inom HRT-området. Särskilt glädjande var det att två tredjedelar av beställarna var män då en tredjedel av HRT:s stamkunder är kvinnor”, säger HRT:s kommunikations- och marknadsföringsdirektör Mari Flink.
”Förutom en bra fördel fick uppenbarligen möjligheten att beställa kortet på webben kunderna i rörelse. HRT:s kampanjsida fick ca 90 000 besök och 35 procent av dem ledde till en kortbeställning.”
HRT hade före februari 2014 sålt biljetter till kortbeställarna till värde av nästan 1,5 miljoner euro. Nästan 40 procent av kortbeställarna använde kortet fortfarande.
Juryn uppskattade kampanjer också som en del av kampanjdrivarens strategi och helheten av kampanjdrivarens affärsverksamhet. Ta semester från din bil var en del av HRT:s nykundsförvärv där HRT letar efter nya verksamhetsmodeller för att minska privatbilismen och öka användning av kollektivtrafiken.
Kännetecknande för kampanjer som har varit framgångsrika i AdProfit-tävlingen är ett tätt och lyckat samarbete mellan annonsör och reklambyrå. HRT:s partners i bilisternas omvändelse var reklambyrå 358 och mediebyrå Dagmar.
Mer information om Ta semester från din bil-kampanjen:
HRT:s kommunikations- och marknadsföringsdirektör Mari Flink, tfn 040 715 0440
Mer information om AdProfit-tävlingen:
Annonsörernas Förbund, verkställande direktör Ritva Hanski-Pitkäkoski, tfn 040 508 0607
Annonsörernas Förbund, utbildningschef Anneli Seitsonen-Ceder, tfn 040 535 3949
www.adprofit.fi