Svara på enkäten om förslag till biljetter och alternativ till zonmodell

I och med coronapandemin har resvanorna och -behov ändrats, vilket har också skapat efterfrågan på en ny typ av biljetter vid sidan av enkel- och periodbiljetterna. I detta sammanhang är det bra att också granska zonmodellen och principerna för prissättningen: är den nuvarande ABCD-modellen den bästa möjliga eller kunde man hitta en bättre lösning genom att justera den?

Våra centrala principer i serviceutvecklingen är kundorientering och kundernas deltagande. Nu har du en utmärk möjlighet att delta och påverka! Vi bjuder in alla våra kunder och personer som rör sig i regionen att kommentera våra förslag till nya biljetter och zonmodell. Vi har planerat biljetterna och modellerna tillsammans med kunder, intressentgrupper, sakkunniga och beslutsfattare. Vi väntar ivrigt på respons om hur ni ser på de olika modellerna.

Nu har du möjligheten att påverka!
Bekanta dig med förslag till nya biljetter och zoner och svara på enkäterna 28.2–13.3 

vyohykkeet_puntarissa_sini_pinkki.jpg

Nuvarande modell eller en förbättrad version av den, modell med tre zoner ABC eller en enhetlig tariff?

Zonerna (A,B,C,D) ersatte kommungränserna våren 2019. Enligt utredningar och enkäter betjänar denna modell väl regionens invånare men som en del av ett stor projekt Biljettkonto utreder vi också andra alternativ för den nuvarande zonmodellen.

Vårt syfte är att hitta en modell som främjar användning av hållbara färdsätt - promenad, cykling och kollektivtrafik - samt ökar andelen hållbara färdsätt bland alla resor som görs inom HRT-området. Samtidigt ska vi säkerställa att biljettintäkterna inte minskar från den nuvarande nivån så att vi kan hålla servicenivån på minst samma nivå som hittills.

Enligt trafikprognosanalyserna skulle andelen hållbara färdsätt öka mest om priset på biljetter i de yttersta zonerna dvs. i de zoner som ligger längst bort från Helsingfors centrum minskar. Det skulle uppmuntra människor att välja kollektivtrafiken i stället för bilen framförallt på de längre resorna. Om man höjer biljettpriserna inom de inre zonerna, skulle en del av invånarna välja promenad eller cykling i stället för kollektivtrafiken, och då ökar inte användning av personbil på samma sätt som i de yttersta zonerna. Med enkäten vill vi utreda hur personer som rör sig i regionen upplever dessa förändringar i biljettpriserna.

I enkäten presenteras fyra modeller:

  1. en ny version av den nuvarande zonmodellen där zonerna C och D har en gemensam CD-biljett
  2. tre zoners ABC-modell där zonerna C och D slås samman och de bildar tillsammans zon C
  3. tre zoners ABC-modell där zonerna B och C slås samman och de bildar tillsammans zon B. Den nuvarande zonen D blir zon C
  4. en enhetlig tariff: endast ett pris och en biljett som gäller i hela HRT-området.

Vi har räknat ut priser för olika modeller med trafikprognosmodellen. Syftet har varit att biljettintäkterna inte får minska jämfört med den nuvarande ABCD-modellen. De presenterade priserna är alltså kalkylerade och jämförbara med nuvarande biljettpriser. I de alternativa modellerna har vi förenat zoner samt förändrat priser. Biljettpriser har höjts i områden med bättre servicenivå och minskat där servicenivån är lägre.

Seriebiljett, gruppbiljett eller pristak vid sidan av enkelbiljetter

Vi utreder möjligheten att lansera nya biljetter som passar invånare som reser oregelbundet. Vår utgångspunkt är att kunderna kommer att göra 20 resor i månaden med kollektivtrafiken efter coronapandemin. Detta skulle motsvara två eller tre arbetsdagar i veckan som görs på den ordinarie arbetsplatsen. Med seriebiljett och med pristak skulle resandet vara förmånligare än nu om man gör 20 resor i månaden. Vi har också utrett möjligheten att lansera en gruppbiljett. Med gruppbiljetten skulle fyra vuxna resa till priset av två.

Vi önskar att du berättar din åsikt om förnyelserna 

Vi samlar in kommentarer och åsikter om biljetter och zoner för den fortsatta planeringen. På basis av svaren får vi en uppfattning om hur de nya biljetterna och zonmodellen påverkar resandet, biljettintäkterna och kundupplevelsen. Efter att konsekvensbedömningen är klar skickas förslag om de nya biljetterna och zonmodellerna på remiss till våra medlemskommuner i juni 2022. Kommunerna ger sitt utlåtande senast i slutet av augusti. Efter det fattar HRT beslut om nya biljetter och zonmodeller som ska utvecklas vidare. De nya biljetterna lanseras senast 2024 och en eventuell ny zonmodell träder i kraft efter det.

 

Läs mer om Biljettkontoprojekt