Kajsatunnelns Cykelgarage öppnades måndagen den 1 juli. Det nya garaget har plats för ungefär 900 cyklar och det kommer att avsevärt förbättra utbudet och kvaliteten på cykeltjänsterna i Helsingfors centrum.
Behoven av olika cykeltyper har beaktats i garaget. I garaget finns det till exempel cykelställ med ramlåsning på två nivåer, ett tvätt- och underhållsställe för cyklar och en cykelservicestation som underhålls av en privat serviceproducent.
I pilotskedet har cyklister möjlighet att gratis ladda batterier för elcyklar i garaget. För att kunna ladda din elcykel behöver du en egen laddare.
Till en början är garaget öppet från måndag till fredag klockan 05–23. Tillträde till garaget sker genom att visa upp HRT-kortet för kortläsaren vid dörren. Du kan använda vilket HRT-kort som helst.
Cykelgaraget är avsett endast för cyklar, vilket innebär att man inte får förvara till exempel elsparkcyklar där. Cyklar får förvaras i garaget i högst 10 dagar åt gången. De cyklar som förvaras i garaget över 10 dagar forslas bort av Helsingfors stads parkeringsövervakning.
Kajsatunneln går under Helsingfors centralstations bangård. Helsingfors centralstation är en av de livligaste knutpunkterna i Finlands kollektivtrafik.
Syftet med Cykelgaraget är att göra cykling och kollektivtrafiken mer attraktiv. Garaget erbjuder trygg cykelförvaring nära Helsingfors järnvägsstation.
Cykelgaraget förvaltas av Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab. Mer information (på finska) hittar du på Stadstrafik Ab:s webbplats.
Tjänsterna i Cykelgaraget utvecklas stegvis
Cykelgaraget är ett pilotförsök som utvecklas stegvis av HRT och Stadstrafik Ab. Försöket syftar till att skapa lösningar som i framtiden kan utvidgas till andra anslutningsparkeringar för cyklar.
Från och med hösten måste man registrera sig som användare och koppla sitt HRT-kort till kundkontot för att kunna använda Cykelgaraget. Efter registreringen fungerar HRT-kortet som nyckel till garaget. Kravet att registrera sig som användare kommer att förbättra garagets säkerhet.
Senare blir det möjligt att få tillträde till Cykelgaraget med HSL-appen.
HRT och Stadstrafik Ab följer upp hur garaget används och tjänsten utvecklas på basis av kundrespons.
Cykelgaraget har planerats enligt kundernas önskemål
Våren 2023 utförde Stadstrafik Ab en enkät som kartlade cyklisternas åsikter gällande Cykelgaraget. Över 400 personer besvarade enkäten.
Svararna önskade att det utöver cykelparkering och bevakning också finns ställen där man kan tvätta och underhålla cyklar och fylla vattenflaskan. Säkerheten var också ett viktigt tema för svararna.
Cykelgaragets säkerhet säkerställs med olika åtgärder. Garaget är bevakat samt utrustat med övervakningskameror. I framtiden genomförs även HRT:s passerkontroll där användare måste registrera sig för att få tillträde till garaget.
Stadstrafik Ab utvecklar anslutningsparkeringar för cyklar i Helsingfors
Stadstrafiken ansvarar tillsammans med samarbetspartnerna för utvecklingen och upprätthållandet av anslutningsparkeringar för både bilar och cyklar i Helsingfors.
Majoriteten av Helsingforsborna bor inom några kilometer från en tåg- eller metrostation. I anslutning till stationerna erbjuds anslutningsparkeringstjänster där man kan parkera cykeln och fortsätta resan behändigt med kollektivtrafiken. Under de senaste åren har man gjort betydande satsningar på att utveckla anslutningsparkeringstjänsterna vid stationerna inom spårtrafiken i Helsingfors.
År 2023 förbättrades anslutningsparkeringen för cyklar på Gräsvikens, Igelkottsvägens och Nordsjös metrostationer och på Gamlas, Kottby och Mosabacka järnvägsstationer.
Under de kommande åren kommer man stegvis att förnya och öka antalet cykelställ med ramlåsning vid stationerna. Under våren 2024 har man utfört förbättringsarbeten på Hoplax, Malmgård, Åggelby, Sockenbacka och Parkstad järnvägsstationer och på Gårdsbacka metrostation.
Utvecklingen av anslutningsparkeringstjänsten styrs av Helsingfors stads mål i utvecklingsprogrammet för cykeltrafiken 2020–2025 samt den därefter utarbetade generalplanen och genomförandeprogrammet för cykelparkering 2021–2025 (Helsingfors stad och HRT, 2021).
I programmet presenteras mål och en preliminär tidtabell för utvecklingen av cykelparkeringen för spårtrafiksstationerna för åren 2021–2024 samt ett beräknat behov av platser för år 2030.
Helsingfors stad har som mål att öka andelen cykling som färdsätt till 20 procent senast år 2030. För att möjliggöra denna tillväxt har de tjänster som riktats till cyklisterna en betydande roll.
Mer information om anslutningsparkeringen i Helsingfors hittar du här.