I planeringen har det framkommit att byggandet av bron kräver betydande förändringar även vid metrostationen i Fiskehamnen. Enligt den nuvarande uppskattningen måste stationen hållas stängd i ungefär ett halvt år före och ett halvt år efter avbrottet i metrotrafiken. Under denna tid skulle metron passera Fiskehamnens metrostation utan att stanna. Tidpunkten för när stationen stängs preciseras i takt med att planeringen fortskrider.
”Plattformarna på stationen är delvis byggda ovanpå den bro som ska förnyas, vilket innebär att plattformarna måste rivas så att brodäcket kan bytas ut. Det är beklagligt men också nödvändigt att stationen måste hållas stängd så länge. I den fortsatta planeringen av projektet försöker vi hitta sätt att förkorta den tid som stationen kommer att vara stängd och avbrottet i metrotrafiken så mycket som möjligt. Entreprenören kommer också att ges incitament för att förkorta avbrottet," säger Antti Nousiainen, chef för egendomsförvaltningsenheten vid Stadstrafik Ab.
Kollektivtrafiken i östra Helsingfors och Fiskehamnen tryggas med ersättningstrafik
Metrotrafiken beräknas vara helt avbruten mellan Hagnäs och Brändö under arbetenas gång. HRT planerar att ordna ersättande busstrafik mellan Hagnäs och Hertonäs under metroavbrottet och flera ordinarie busslinjer kommer också att få tätare trafik. Även om restiderna blir längre, strävar man i alla lägen efter att erbjuda täta och heltäckande förbindelser. Enligt den nuvarande uppskattningen skulle spårvägen Kronbroarna mellan Degerö och Hagnäs redan vara i bruk vid den tidpunkten och skulle för sin del stödja trafiken mot öster.
HRT planerar för närvarande ersättningstrafiken. Förutom att grunda en ersättande busslinje mellan Hagnäs och Hertonäs är tanken också att öka turtätheten för befintliga bussförbindelser, bland annat för de linjer som trafikerar områden nära järnvägen. Förbindelserna planeras förstärkas till exempel mellan Hertonäs och Böle, Östra centrum och Bocksbacka, Östra centrum och Malm samt Mellungsbacka, Gårdsbacka och Malm. Vi kommer att trygga förbindelserna till Fiskehamnen med hjälp av buss- och spårvagnstrafik. Spårvagnarna betjänar också invånarna på Sumparn och Degerö och i Knekten.
Inom spårvagnstrafiken utreds möjligheten att förlänga rutterna för spårvagnarna 12 (Uppby–Hagnäs) och 13 (Västra Böle–Knekten) till Mikaelsgatan vid Järnvägstorget, vilket skulle ge en direkt förbindelse från Fiskehamnen och Degerö till Helsingfors centrum.
”Vi gör allt vi kan tillsammans med Helsingfors stad och Stadstrafik Ab för att säkerställa smidiga resor även under denna undantagssituation. God planering och hårt arbete krävs på grund av att det här är det största undantagsarrangemanget i HRT:s historia,” säger Johanna Wallin, direktör för resultatområdet Trafik vid HRT. HRT har även i år fått erfarenhet av att ordna ersättningstrafik under metroavbrottet i Nordsjö. Resenärerna har i huvudsak gett positiv respons på undantagsarrangemangen.
Sträckan mellan Fiskehamnen och Brändö är den mest populära metrosträckan. De arbeten som nu utförs bidrar till att säkerställa att en av regionens viktigaste stomförbindelser fungerar på ett pålitligt sätt även under kommande årtionden.
Upphandlingen av entreprenaden pågår
Stadstrafiken har inlett en konkurrensutsättning för att hitta en genomförandepartner för projektet. I planeringen som görs tillsammans med den valda partnern kommer trafikavbrottets längd, tidpunkt och projektets kostnadsuppskattning att preciseras. Projektet kommer att innehålla incitament för att minimera trafikavbrottets längd och olägenheterna för passagerarna. Målet är att inleda förberedande byggarbeten för projektet under våren 2026.
Stadstrafik Ab, Helsingfors stad och HRT koordinerar tidsplanen för planering och renovering av Tågvägens metrobro. Projektet samordnas med övriga trafik- och reparationsprojekt för att undvika att effekterna av metroavbrottet förstärks i trafiken. Olika aktörer i området och stadsborna kommer att informeras aktivt om hur planerna och genomförandet fortskrider.