HRT:s styrelse godkände de nya bussrutterna i Hagalund och Alberga
HRT:s styrelse behandlade planen i sitt möte tisdagen den 8 februari och godkände planen. Nästa steg i planeringen av busslinjerna är att man startar beredningen av förändringarna.
De nya busslinjerna börjar köra när snabbspårvagn 550 startar. Enligt nuvarande uppskattning sker det i början av 2024.
Vad som ändras
Nedan presenterar vi de föreslagna förändringarna med motiveringar i vissa bussrutter. I slutet av denna sida har vi även samlat in de önskemål som vi tyvärr inte för tillfället kan genomföra.
På sidan kan du också hitta information om de förändringar som sker i Hagalund och Alberga på grund av tidigare linjenätsplaner.
I denna plan föreslås det inte förändringar i följande linjer: 116, 117, 119, 121, 124, 125, 164, 200, 201, 201B, 207, 213, 229, 502, 510, 522, 522B, 548 och 549.
Linje 52 kör i fortsättningen rutten Kungseken - Gamlas - Hoplax station - Munkshöjden - Otnäs (M) - Maren. Ändhållplatsen flyttas från Teknologbyn till Maren.
Med förändringen vill vi förbättra förbindelserna från västra Helsingfors mot Maren. Linjen kör i en riktning enligt följande: Teknikvägen - Marvägen - Datavägen. Linjens ändhållplats ligger på Datavägen.
Turtätheten på linjen under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
10 / 10 / 10 / 15
Eftersom rutten för linje 111 bevarades i sin nuvarande form i det första utkastet kunde ruttförändringen för linje 52 inte genomföras på grund av kostnadsskäl.
Linje 104 Drumsö (M) - Westend - Gäddvik läggs ner.
Vi ersätter linjen med ny busslinje 105 som har högre turtäthet och längre trafikeringstider än linje 104.
Dessutom erbjuder den nya linjen 105 anslutningsförbindelser ända till Ängskulla metrostation.
Den nya linjen 105 trafikerar rutten Drumsö (M) - Westend - Gäddvik - Ängskulla - Mankans.
Turtätheten på linje 105 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
15 / 15 / 30 / 30 minuter
Linje 105 ersätter linjerna 104 och 115 som läggs ner. Linjen erbjuder en önskad förbindelse från Gäddvik till Ängskulla metrostation. Linje 105 har högre turtäthet och längre trafikeringstider än linje 104 som läggs ner.
I och med den nya linjen får Westend en anslutningsförbindelse till Drumsö även under veckosluten.
Den nya linjen förbättrar även kollektivtrafikservicen på Kockbyvägen. Från Mankans finns det inte längre en direkt förbindelse till Hagalund men man kan byta från buss 105 till metron vid Ängskulla eller till busslinjer 118, 124 och 125 som kör längs Havsvindsvägen. Också busslinjerna 548 och 549 från Mankansvägen och linje 118 från Mankansdalsvägen kör till Hagalund.
Linje 105 kör i Westend samma rutt som linje 104. I det första utkastet föreslogs att linjens rutt flyttas från Westendgatan till Westendvägen på grund av förändringarna på linje 111. Men eftersom rutten för linje 111 bevaras i den nuvarande planen förändras inte rutten för linje 105.
Rutten för linje 111, Mattby (M) - Gäddvik - Westend - Hagalund (M) - Otnäs (M) ändras inte. I denna plan gör vi inga förändringar i linjens rutt mellan Mattby och Teknologbyn.
Turtätheten på linje 111 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
15 / 15 / 15 / 30 minuter.
Ruttförändring som vi föreslog i den tidigare planen fick kritik så vi beslöt att inte genomföra den. Eftersom rutten för linje 111 förändras inte, kan vi inte fortsätta linje 52 via Norra Hagalund till Hagalund av kostnadsskäl. I fortsättningen slutar linje 52 till Maren.
Linje 112 Hagalund (M) – Ängskulla (M) – Gäddvik - Mattby (M) läggs ner.
Trafiken ersätts av linjerna 114 och 105. I fortsättningen erbjuder linje 114 anslutningsförbindelser från Gäddviksstranden till Mattby och Ängskulla med samma turtäthet som den nuvarande linjen 112.
Också den nya busslinjen 105 förbättrar anslutningsförbindelser från Gäddviksgatan till Ängskulla. Mellan Gäddvik och Hagalund kör linje 111 även i fortsättningen som nu.
Linje 113, Hagalund (M) - Bredvik - Frisbacka - Alberga, får ny rutt.
Linjen får ny rutt mellan Bredvik och Alberga. Linjen kör från Bredvik via Torvmossvägen och Torvbanevägen till Frisbackavägen och vidare till Alberga. På grund av förändringen kan vi erbjuda en önskad förbindelse till Bredis.
Turtätheten på linjen under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
15 / 15 / 15 / 30 minuter.
I framtiden trafikeras Bergans av snabbspårvagn och av linjerna 202 eller 203, 212, 213N och 502.
Förbindelserna till Hagalund är med byte. Till Hagalund kan man ta sig genom att i Alberga byta från spårvagn eller buss 202 eller 203 och 502 till den nya busslinjen 523 som går längs Ring I. Du kan ta dig till Hagalund även genom att byta i Otnäs från spårvagn till metro eller stombuss 510.
I södra Bergans och Vermoknuten trafikeras antingen av linje 202 eller 203 beroende på rutten för stombuss 520 norr om Alberga. När de nya busslinjerna startar trafiken, går linje 202 till Vermoknuten.
Vi har också studerat en förlängning av linje 113 från Alberga station till Bergans. Den är dock inte ett alternativ med den nuvarande finansieringen av kollektivtrafiken. Förändringen skulle kräva att man lägger till åtminstone en buss som skulle köra hela dagen. Detta skulle innebära kostnader på flera hundratusentals euro.
Att linje 113 bevaras skulle ta bort den önskade förbindelsen till Bredis. För att säkerställa förbindelser till och från Frisbacka borde man söka andra alternativ som skulle öka kollektivtrafikens kostnader.
Läs mer via Önskemål som vi inte har kunnat tillgodoses.
Ändhållplatsen för linje 114 flyttas från Hagalund till Mattby. Den nya rutten är Mattby (M) - Idrottsparken (M) - Mankans - Kilo - Alberga. Bussen går mellan Alberga och Idrottsparken som nu.
Turtätheten på linje 114 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
15 / 15 / 15 / 15 minuter.
Tack vare förändringen kan vi erbjuda den önskade förbindelsen från Mankans till Mattby. I framtiden är det möjligt att resa med direkta busslinjer 548 och 549 från Mankans till Hagalund.
Förbindelser från Kilo till Hagalund blir med byte. Från Kilo kan man ta sig i riktning mot Hagalund med buss 114 och sedan byta till buss 548 eller 549 i Mankans eller till metro vid Idrottsparken. Linjerna har en hög turtäthet och då är även byten smidiga.
.
Linjan 112 liikenne päättyy. Linjan 114 reittimuutos tarjoaa yhteydet Niittykummun, Haukilahden ja Matinkylän välillä myös tulevaisuudessa.
Linje 115, Hagalund - Mankans, läggs ner.
Kockbyvägen i Mankans trafikeras i fortsättningen av ny busslinje 105. Den nya linjen förbättrar kollektivtrafikservicen på Kockbyvägen.
Från Kockbyvägen finns det inte längre en direkt förbindelse till Hagalund men man kan byta från buss 105 till metron vid Ängskulla eller till busslinjer 118, 124 och 125 som kör längs Havsvindsvägen.
Även busslinjerna 548 och 549 samt linje 118 kör till Hagalund.
Linje 118, Hagalund (M) – Kurängen – Storåkern – Esbo centrum, får ny rutt.
Rutten ändras mellan Storåkern och Hagalund. I stället för Olarsbäcken kör linjen i fortsättningen via arbetsplatsområdet vid Orion och Idrottsparkens metrostation.
Turtätheten på linjen under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
10 / 15 / 15 / 30 minuter.
Tack vare ruttförändringen är det enklare att resa till exempel från Esbo centrum till Orion och Hagalund idrottspark. Den nya linjen 105 trafikerar Olarsbäcken.
Rutten för linje 202 kommer att ändras två gånger. Först går linjen i Fågeldalen via Vallgatan i stället för Fågelvägen. Linjens rutt är Fågelbergavägen - Vallgatan - Fågeldalsvägen.
Linjen går från Alberga station till Vermoängen rutten Hästskon - Albergagatan - Albergaesplanaden - Säterigatan - Överstegatan - Självstyrelsevägen - Vermogatan.
Linje 202 går via Vallgatan eftersom vi vill säkerställa att gatan med många höghus har bra kollektivtrafikservice när linje 203 får glesare turtäthet.
Linjerna 113 och 206(K) kör från Alberga i riktning mot Frisbacka och Klobbskog.
Eftersom stombuss 520 kör i början via Pajängsvägen, föreslår vi inte att det sker förändringar i turtätheten på linje 202 mellan Alberga och Pärlugglebacken.
Turtätheten på linje 202 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
20 / 20 / 20 / 30 minuter.
Rutten för linje 202 via Vallgatan:
Kun Lintulaaksontien uusi katuyhteys valmistuu, runkolinja 520 siirtyy kulkemaan sen kautta. Samassa yhteydessä tulee jälleen muutoksia myös linjoille 202 ja 203.
Harvennamme linjan 202 vuoroväliä ja linjaa ryhdytään jälleen ajamaan Linnuntien kautta. Päätepysäkki siirtyy Vermonniitystä Leppävaaran asemalle. Yhteydet Leppävaarasta Vermonniittyyn tarjoaa linja 203.
Linjan 202 vuoroväli ruuhka-aikaan / päivällä: 30 / 30 minuuttia. Linjaa ei ajeta viikonloppuisin.
Linja tarjoaa täydentäviä yhteyksiä Helmipöllönmäestä muun muassa Leppävaaran urheilupuistoon ja Monikon koulukeskukseen. Runkolinjan ansiosta Helmipöllönmäen joukkoliikennepalvelu tulee tulevaisuudessa parantumaan merkittävästi.
Linjan 202 reitti Linnuntien kautta:
I början kör linje 203 med glesare turtäthet än nu. Turtätheten under rusningstid / dagtid: 30 / 30 minuter. Ingen trafik under veckosluten.
Att turtätheten blir glesare beror på att stombuss 520 kör via Pajängsvägen. Stombussen blir den nya huvudsakliga kollektivtrafikförbindelsen mellan Nybacka och Pajängen som erbjuder en direkt förbindelse till Myrbacka och via Alberga till Mattby.
Antalet turer ökar dock på alla veckodagar i Nybacka och Pajängen.
Rutten för linje 203 innan gatuförbindelsen via Fågeldalsvägen blir klar:
:
När den nya gatusträckan Fågeldalsgatan blir klar, börjar stombuss 520 köra via den nya gatan. Samtidigt sker det förändringar i linjerna 202 och 203.
Linje 203 får högre turtäthet och linjen trafikerar även under veckosluten. Linjens rutt förlängs via Säterigatan och Självstyrelsevägen till Vermoängen. Ändhållplatsen för linje 202 flyttas till Alberga station.
Turtäthet på linje 203 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
15 / 20 / 20 / 30 minuter.
Rutten för linje 203 innan gatuförbindelsen på Fågeldalsvägen är klar:
Rutten för linje 203 efter att gatuförbindelsen på Fågeldalsvägen är klar:
Ny busslinje 206, Alberga station-Kera, startar. Linjen kör rutten Frisbackavägen - Klobbskogvägen - Knektbrovägen - Karamalsvägen - Karaåkersvägen.
Linjen ersätter busslinje 202 mellan Alberga och Vitikka. Linjen kör via Säterivägen och endast på vardagar. Också linje 114 går via Lansavägen och är i trafik under veckosluten.
Ny busslinje 206K, Alberga station-Kera-Kilo, startar. Linjen kör rutten Knektbrovägen - Lansavägen - Lansabäcksvägen - Kiloparksgatan - Kilogårdsvägen - Kilovägen - Karamalmsvägen.
Turtätheten på linje 206(K) under rusningstid / dagtid : 30 / 30 minuter.
Linje 206K erbjuder förbindelser från Kilo till Karamalmens skola och linjen kör i enlighet med skolans tidtabeller. Linjen går via Kilovägen. Mer information om hållplatslägen senare. De närmaste hållplatserna till skolan är hållplatserna Karaängen och Kälkbacken.
Linje 225K läggs ner. Linje 206K kör inte via Karabacka såsom linje 225K. Från Karabacka kan man ta sig till Karamalmens skola med linjerna 200 och 224.
Linjerna 212 och 213N får ny rutt mellan Bredvik och Bergans.
Den nya rutten för linje 212 är Kampeni - Mejlans - Bergans - Bredvik - Grankulla.
Turtätheten på linje 212 under rusningstid / dagtid: 30 / 60 minuter. Linjen är inte i trafik på lördagar och söndagar.
Den nya rutten för linje 213 är Kampen - Mejlans - Bergans - Bredvik - Södrik - Esbo centrum.
Linje 213N går på kvällar när linje 212 läggs ner.
Linjerna 212 och 213 kör från Bredvik via kollektivtrafikbron vid Impilax till Säteri och vidare via Bergans till Åboleden. Linjerna går i Bredvik från Torvmossvägen via Kirvusvägen till Kronoborgsvägen så att busslinjerna bättre betjänar Bredvik söder om Torvmossvägen.
Rutten för linje 520 mellan Alberga och Myrbacka ändras. Vi planerade först att stombuss ska gå via den nya gatusträckan på Fågeldalsvägen. Eftersom denna gatusträcka inte är klar år 2023, går den tillfälliga rutten via Pajängsvägen.
Turtätheten på linjen under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
10 / 10 / 10 / 15 minuter.
Norr om Alberga finns det två möjliga gatuförbindelser i riktning mot Vichtisleden och västra Vanda. Vi ville planera en tillfällig rutt som går via Pajängsvägen, eftersom den går väldigt nära till den slutgiltiga rutten.
Rutten som går via Fågeldalsvägen skulle ha krävt stora förändringar också för busslinjer i Västra Vanda.
Vårt mål är att erbjuda punktlig och pålitlig trafik, och därför har stomlinjerna färre hållplatser än de övriga busslinjerna. Det innebär att stombuss 520 inte stannar vid hållplatserna Hejkonavägen och Ledåkersvägen.
Ruttversionerna på stombuss 520 orsakar förändringsbehov även för linjerna 202 och 203.
Rutten för stombuss 520 via Pajängsvägen:
Rutten för stombuss 520 efter att Fågeldalsvägen har öppnats för trafik:
Ny busslinje 523, Westendstation - Hagalund - Alberga, startar.
Linjen erbjuder en ny snabb och tät förbindelse från Westendstationen till Hagalund och Alberga.
Turtätheten på linje 523 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
10 / 15 / 15 / 15 minuuttia.
Linjen ersätter stombusslinje 550 som läggs ner när snabbspårvagn 550 börjar trafikera.
Önskemål som inte kunde tillgodoses
Vi fick respons om att vi inte har planerat en direk busslinje från Gäddvik och Westend till Kampen.
Vi förstår att detta är önskemål som många haft och att det känns onödigt att byta till metro när det skulle vara enkelt att resa med en direkt busslinje till Kampen. Med den nuvarande finansieringen är det tyvärr inte möjligt att fortsätta t.ex. linje 105 till Kampen.
Vi fick flera respons om bristande kollektivtrafikförbindelser i Mäkkylä. I samband med denna linjenätsplan föreslår vi att stombuss 520 börjar stanna vid hållplatserna Mäkkylävägen och Vapenbrödravägen.
Vi har inte föreslagit andra ändringar i planen vad gäller förbindelser i Mäkkylä men vi kommer i den nära framtiden att utreda förbindelser vid Ring I.
Dessa trafiklösningar kan också påverka Mäkkylä. Förbindelserna via Ring I behandlas skilt från denna linjenätsplan, eftersom de går utanför planens influensområde.
Vi fick in många kommentarer om de föreslagna förändringarna i rutterna för linjerna 212 och 213N framför allt från invånare i Bredvik. Invånare var oroade för att restiden ökar och linjens kapacitet inte räcker till i och med ruttförändringen.
Enligt våra uppskattningar blir restiden på linjerna 212 och 213N endast några minuter längre jämfört med den nuvarande rutten eftersom ruttens längd ändras med några hundra meter. Tack vare förändringen kommer det att bo flera tusen fler invånare inom gångavstånd från hållplatserna, eftersom linjen betjänar i framtiden också södra Bergans och Säteri.
Planering av linjerna är alltid en kompromiss mellan olika önskemål, antalet passagerare och pengar som finns tillgängliga. Vi anser att den relativt lilla förändringen gör att linjen i fortsättningen betjänar en ännu större kundkrets.
Förutom snabbspårvagnen går även busslinjerna 202/203, 212, 213N och 502 i Bergans. Södra delar av Bergans och Vermoängen trafikeras antingen av linje 202 eller av 203 beroende på vilken rutt stombuss 520 kommer att köra norr om Alberga. När det nya linjenätet tas i bruk, kör buss 202 till Vermoängen.
Linje 202 erbjuder förbindelserna från Vermoängen och Bergans bland annat till skolcentret Monikko och Alberga idrottspark. Man kan också byta från linjen till snabbspårvagn vid hållplatserna Säteri, Vermo eller Alberga.
Linje 502 kör via Majorsgatan även i fortsättningen. Linjerna 212 och 213N går direkt från Bergans till Kampen på vardagar. Linjerna erbjuder också en direkt förbindelse från Helsingfors centrum till arbetsplatsområdena i Säteri och Bergans.
Den nya linjen 523 skulle erbjuda snabba förbindelser från Alberga till Hagalund via Ring I.
Vi har också studerat alternativet att bevara en direkt förbindelse mellan Bergans och Hagalund. Att förlänga linje 113 från Alberga till Bergans var inte möjligt med den nuvarande finansieringen. Förändringen skulle kräva att linjen har få minst en buss som kör på linjen under hela dagen. Detta skulle kosta flera hundratusen euro om året. Alternativt borde man spara dessa kostnader från någon annan linje.
Ett alternativ var att ändra rutten för linjerna 202/203 så att linjernas ändhållplats skulle vara i Alberga terminal och linje 113 förlängs från terminalen till Vermoängen.
Vi har också fått många önskemål om att utveckla förbindelserna kring Alberga. Det kom in önskemål om linjer som kör bland annat via Alberga terminal och som skulle skapa direkta förbindelser t.ex. från Bergans till Alberga idrottspark. Om linjernas rutter skulle ha förändrats på det ovannämnda sättet skulle interna förbindelser i Alberga blivit med byte.
Om linje 113 fortsätter köra den nuvarande rutten, kan vi inte erbjuda den önskade förbindelsen till Bredis. För att kunna säkerställa förbindelserna i Frisbacka borde man tänka också på andra alternativ men dessa skulle öka kollektivtrafikens kostnader.
.