Mobilbiljett

Ladda ner applikationen HRT Mobilbiljett och beställ enkelt HRT:s enkelbiljett eller dygnsbiljett i din mobiltelefon.

Appen HRT Mobilbiljett kan laddas ner gratis till alla Android- och Windows smarttelefoner samt till iPhone-telefoner som har operativsystem iOS 8 eller en nyare version. HRT Mobilbiljetten duger i alla kollektivtrafikmedel och den kan köpas för alla HRT:s reseområden. Du kan betala biljetten med ditt Visa- eller Mastercard-betalkort eller biljetten kan debiteras på din telefonräkning.

Windows 10

Windows Phone 8.1

 

Nu är HRT:s biljettautomat i din ficka!

Med applikationen HRT Mobilbiljett kan du köpa enkelbiljetter eller dygnsbiljetter för intern trafik i Helsingfors, Esbo och Grankulla, Vanda, Kyrkslätt eller Kervo och Sibbo eller välja region-, närregion 2- eller närregion 3-biljetten. Med mobilbiljetten kan du resa med alla bussar, spårvagnar, metro, närtåg och på Sveaborgsfärjan inom HRT-området. Biljetten har fri omstigningsrätt inom biljettens reseområde under biljettens giltighetstid.

Med mobilbiljetten kan man inte betala vid infartsparkeringen.

Mobilbiljetten är förmånligare än en enkelbiljett som köps av chauffören. Priserna för dygnsbiljetter i appen är desamma som för dygnsbiljetter som köps i ett försäljningsställe eller i automaten. Du kan kontrollera priset på den mobilbiljett du behöver med prisräknaren.

Köp din biljett i förväg

Biljetten ska köpas i förväg. Du kan välja själv när din mobilbiljett börjar gälla. Du kan välja om din biljett börjar gälla direkt från köpet eller inom 1-24 timmar vid den valda tiden. Vänligen kontrollera att biljetten är mottagen i applikationen HRT Mobilbiljett innan du stiger ombord på trafikmedel eller går till metrons eller Sveaborgsfärjans perrongområde. Observera att metrons perrongområde börjar vid resekortläsarna vid den övre ingången till rulltrapporna. Plattformsområdet är markerat med ett gult streck på golvet. Om mobilbiljetten beställs eller den kommer till applikationen HRT Mobilbiljett först ombord på fordonet, på metrons plattformsområde eller på Sveaborgsfärjans brygga, kan du få en kontrollavgift.  

Den mobila interna enkelbiljetten, regionbiljetten eller närregion 2-biljetten gäller i 80 minuter från köptillfället. Närregion 3-biljetten gäller i 100 minuter. Dygnsbiljetten kan köpas för 1-7 dygn.

Betalsätt

Du kan betala din mobilbiljett med ditt Visa- eller Mastercard-kort (debet/credit) eller biljetten kan debiteras på din mobilfaktura. Biljetten kan debiteras på din mobilräkning endast om du kan göra inköp med ditt abonnemang, du har Soneras, Elisas, DNA:s eller deras dotterbolags abonnemang och din telefon är ansluten till mobilt nätverk. Om telefonen är ansluten till ett trådlöst nätverk (WLAN), kan du inte använda mobilbetalning. Maxbeloppet för mobilbetalningen är 60 euro.

Under giltighetstiden är mobilbiljetten trefärgad i den senaste appversionen som släpptes 11.9.2017 och grön i den gamla versionen. Båda biljetter är giltiga. När biljettens giltighetstid går ut, blir biljetten rödvit. Du får fullfölja en påbörjad resa på det fordon du reser, även om biljetten slutar att gälla under resans gång, men biljetten berättigar inte längre till omstigning. Huvudfärg på de biljetter som har gått ut är grå. På bussen visa upp biljetten för föraren. På tåget, metron, spårvagnen och på Sveaborgsfärjan ska biljetten visas upp på begäran för biljettkontrollant eller konduktör. Ha applikationen öppen eller igång i bakgrunden så länge du behöver biljetten! Säkerställ också att klockan i din telefon visar rätt tid.

Blev något oklart? Här finner du svar på ofta förekommande frågor

Vid problem kan du ringa till HRT:s kundservice:

HRT Kundservice
09 4766 4000 (lna)
Vardagar kl. 7–19, lö–sö kl. 9–17

  • Mobilbiljett, användning och gottgörelse
  • Kundrespons
  • Kollektivtrafikens rutter, tidtabeller och priser
  • Resekortsrådgivning
  • Borttappade resekort
  • Frågor som gäller kollektivtrafikplaneringen