HRT kartlade sibbobornas åsikter om kollektivtrafik i samspel med invånare

HRT använder olika sätt att samspela beroende på
planeringsobjektet.

”Vårt mål i Sibbo var att få mer grundläggande information
som kan användas i planeringen av kollektivtrafiken och uppmuntra
kollektivtrafikanvändare och bilister i Sibbo att berätta om vilka
behov och önskemål de har”, säger kundchef Leena Rautanen-Saari som
samordnade projektet i HRT.

”Gemenskapen genomfördes på nätet och deltagarna tog
ställning till olika frågor som handlade om kollektivtrafik. Till
nätgemenskapen almälde sig 134 sibbobor.”

”En nätgemenskap är ett bra forum för att föra en fruktbar
diskussion och få också statistisk information. HRT använde sig av
nätgemenskapen också när Kyrkslätt blev medlem i HRT.”

Invånarna önskar smidiga bytenDeltagarna i nätgemenskapen
betonade behovet av att förbättra förbindelserna mellan
arbetsplatsen och hemmet. Regiontrafiken var den som väckte mest
diskussion. Dessutom önskades förbättringar i Sibbos interna
trafik.

Diskussioner fördes framförallt kring kollektivtrafikens
pålitlighet och de problem som trafiken orsakar, behovet av
anslutningsförbindelser till Kervo, Korso och Dickursby samt kring
behovet av flera förbindelser vad gäller resandet på fritiden.

Förbättring i tidtabellen för bussarna och tågen önskades så
att bytet mellan tåg och buss skulle ske utan långa väntetider.
Diskussionen var livlig också kring infartsparkeringen, den
anropsstyrda kollektivtrafiken, samåkningen samt kring
biljettsystemet.

Ny blogg om plan över linjenätet i SibboHRT är väldigt
nöjd med nätgemenskapen och resultaten kommer att användas i
planeringen av det nya linjenätet i Sibbo. Planeringsarbetet
startar inom de närmaste veckorna.  Man kan se vad som planeras och
hur planeringen fortskrider genom en blogg. 

Till
bloggen

På bloggen publiceras inlägg där man berättar hur arbetet går
framåt. Genom att kommentera inläggen kan man delta i planeringen.

HRT testar och utvecklar kontinuerligt olika sätt att
samspela. När invånarna aktivt deltar i planeringen och berättar om
sina resbehov och önskemål, har HRT möjligheten att utveckla
kollektivtrafiken så att den bättre stämmer med passagerarnas
resbehov.