HRT fotograferar kollektivtrafikens kunder och gör en utställning av dem

HRT:s kampanj på hösten lyfter fram kunderna i rampljuset och ger kollektivtrafiken ett ansikte. En av Finlands kändaste fotografer Lauri Eriksson fotograferar kollektivtrafikens användare under en veckas tid fr.o.m. 4.11 vid Pop Up-studior i olika ställen.

Målet är att föreviga så många ansikten som möjligt. Alla vuxna eller under 18-åriga med tillstånd undertecknat av förälder är välkomna till fotograferingen. Invitationer till fotograferingar dyker upp i utomhusreklamer och elektroniska medier fr.o.m. den 1 november.

”Var och en av våra miljon kunder är värd en tavla. Fast vi inte kan fotografera alla våra kunder, så förhoppningsvis så många som möjligt. Varje kund som har varit på fotograferingen får ett unikt fotografi av sig själv och samtidigt bildar fotografierna ett stort och färggrant kollage av kollektivtrafiken användare, där man kan söka sig själv och sina bekanta", säger HRT:s kommunikations- och marknadsföringsdirektör Mari Flink.

Av fotografier samlas en utställning som öppnar på nätet 25.11.  Av fotografier arrangeras också en fysisk utställning som reser omkring Helsingforsregionens köpcentrum och offentliga utrymmen nästa år.

Av projektet genomförs också ett minidokument som presenterar personer i fotografier, reser med dem och frågar deras åsikter om kollektivtrafiken framtid.

Pop Up-fotograferingar
• mån. 4.11 kl. 16-20 Järnvägstationens Posthall
• tis. 5.11 kl. 15-19 Järnvägstationens Posthall
• ons. 6.11 kl. 15-19 Köpcentrum Sello
• tors. 7.11 kl. 15-19 Köpcentrum Sello
• fre. 8.11 kl. 18-22 Järnvägstorgets metrostation, Kompassplanet
• lör. 9.11 kl. 11-15 Järnvägstorgets metrostation, Kompassplanet