Spårvagnstrafikens pålitlighet ökar genom praktiska åtgärder

HRT:s färdiga utvecklingsprogram för spårvagnslinjerna 2, 3 och 7 innehåller en del åtgärder som förbättrar spårvagnarnas trafikeringsomgivning och med dessa åtgärder kan man öka trafikens pålitlighet och snabbhet.

För att försäkra spårvagnarnas smidiga gång förutsätter det att spårvagnsbanorna separeras tydligt från annan fordonstrafik och att bilarnas felparkering förebyggs effektivt.

Smidig spårvagnstrafik behöver sitt utrymme

Det är mycket vanligt att bilarna parkerar för nära räl på rutten för spårvagnslinjerna 2, 3 och 7. I planen föreslås att det placeras fysiska hinder i några parkeringsförbudsområden för att försäkra att förbudet följs. Dessutom ska parkeringsplatserna markeras tydligare än nu och parkering ska förbjudas helt i sådana områden där den stör spårvagnstrafiken. Också gatornas vinterunderhåll ska effektiveras eftersom parkeringen förorsakar mest störning just under snörika vintrar.

I spårvagnstrafiken registrerades år 2012 över 700 störningar på grund av felparkerade bilar. Sådana störningar kan minskas uppskattningsvis med 20 procent med utvecklingsprogrammets åtgärder.

Brist på egna filer fördröjer spårvagnstrafiken men andelen av filerna kan inte ökas på grund av brist på gatuutrymme. Avskiljning från andra fordonfiler kan ändå genomföras kostnadseffektivt med kantstensbeläggning. Kantstenslösningarna kan genomföras så att de inte stör annan trafik.

I arbetet framställs också bl.a. åtgärder som förbättrar trafiksäkerheten samt utveckling av trafikljusprioriteringar. Programmet innehåller sammanlagt 36 åtgärder.

Man sparar pengar och restid

Utvecklingsprogrammet för spårvagnslinjerna 2, 3 och 7 har utarbetats i samarbete med Helsingfors stadsplaneringskontor och HST. Information om rutternas problempunkter samlades också från spårvagnsförarna som gav sammanlagt 150 responser.

Genomförandet av åtgärder som presenterades i programmet är samhälls- och företagsekonomiskt lönsamt. Kostnadsberäkningen är 417 000 euro och fördelarna under 20 års räkningsperiod är 2,45 miljoner euro, av vilket andelen av kostnadsbesparingar i trafikeringen är 0,57 miljoner euro.

Utvecklingsprogrammet har också påverkningar som förbättrar kollektivtrafikens servicenivå. Trafikens pålitlighet ökar och restiderna förkortas.

HRT framställer till Helsingfors stad att planering som syftar till genomförandet av utvecklingsprogrammet inleds genast i början av år 2014 och att man förbereder sig på genomförandet i investeringsprogram redan för år 2015.