Reseplaneraren förnyas i februari – tjänsten utvecklas utifrån användarnas erfarenheter

Nästa på tur är mobilapplikation och periodbiljett i mobilen.

HRT:s populära Reseplanerare förnyas den 15 februari. Den nya Reseplaneraren är utvecklad för att användas i mobila enheter eftersom största delen av Reseplanerarens 150 000 användare använder tjänsten med en mobil enhet. Tjänsten fungerar med alla enheter. Du kan bekanta dig med testversionen av den nya Reseplaneraren redan nu på adressen beta.reittiopas.fi

Reseplaneraren är den första av HRT:s digitjänster som förnyas. Reseplaneraren ska samtidigt bli en tät del av den nya webbtjänsten HSL.fi och HRT-applikationen.

”Den nya Reseplaneraren är ett gott exempel på tjänsteutveckling där kunderna har varit med ända från början. På så sätt kunde vi säkerställa att tjänsterna blir så nyttiga som möjligt och lätta att använda. Vad gäller utveckling av  mobilapplikationen och biljetterna kommer vi att starta en användargemenskap dit alla intresserade kan anmäla sig på HRT:s webbplats”, säger Mari Flinck, direktör för avdelningen för kundrelationer och försäljning.

Reseplaneraren erbjuder information i realtid

Positionering är nyckeln till nya egenskaper. Med hjälp av platsdelning ser användaren på kartan var hon/han befinner sig, vilka hållplatser som ligger nära och vilka fordon kör via dessa hållplatser och när de avgår. De som regelbundet använder Reseplaneraren behöver inte nödvändigtvis använda ruttsökning. Men också ruttsökningen är nu enkelt eftersom man endast behöver ange destinationen, om man har aktiverat platsdelning.

”Reseplaneraren söker en rutt som är snabb och utan störningar och den filtrerar bort all onödig information”, berättar Jari Honkonen som ansvarar för utveckling av Reseplaneraren i HRT.

Reseplaneraren erbjuder nu olika alternativ – inte bara samma rutt under olika tider. När alla fordon i HRT-trafiken är utrustade med det nya biljett- och informationssystemet erbjuder Reseplaneraren information om alla bussar, närtåg, spårvagnar och metro i HRT-området i realtid.

Under våren kommer Reseplaneraren att visa stadscyklarnas reserveringssituation. Reseplaneraren visar i realtid hur många stadscyklar som finns tillgängliga på varje station och när det är till exempel snabbare att cykla än att åka kollektivtrafik på den valda rutten.

Den nya Reseplaneraren gör sökningarna mer personliga eftersom man kan spara egna favoriter eller välja trafikfordon som man vill använda. Man kan välja till exempel antalet byten, bytestid och gånghastighet, och om man vill så kan man lägga till sträckor som görs med personbil.
Den nya Reseplaneraren har utvecklats tillsammans med Trafikverkets tjänst Matka.fi. I tjänstens kärna finns rutter förutom i Helsingforsregionen också till hela Finland: till exempel från Nybondas till Kittilä.

I den nya Reseplaneraren har man använt färdiga sökningsverktyg som baserar sig på öppen källkod. Kartorna baserar sig på OpenStreetMap-data som producerats i grupparbete. Grupparbete betyder att vem som helst kan delta i uppdatering och underhåll av kartdata. Därför kompletteras t.ex. de svenskspråkiga kartorna efter att den första versionen av Reseplaneraren har lanserats.

”Den nya Reseplaneraren är ett projekt som aldrig blir färdigt. Den utvecklas hela tiden. Vi lyssnar på användarnas respons efter att den första versionen har lanserats och uppdaterar tjänsten i enlighet med kundernas önskemål”, säger Jari Honkonen.

Den nya Reseplaneraren erbjuder också en fungerande plattform för nya digitala tjänster. Vilken aktör som helst, både privat och offentlig, kan använda källkoden och gränssnitten och utveckla nya digitala tjänster. Många aktörer inom MaaS (Mobility as a Service) har blivit intresserade av den nya Reseplaneraren.
Från och med den 15 februari fungerar den nya Reseplaneraren på adressen reittiopas.fi. Den som vill använda den gamla Reseplaneraren hittar den på adressen classic.reittiopas.fi.
 

Biljett och Reseplaneraren i samma paket

”Med nya tjänster vill vi göra användning av kollektivtrafiken ännu smidigare. Kunden hittar alla viktiga tjänster vad gäller resande, betalning och information på samma adress eller i samma applikation”, säger Niko Tynkkynen som ansvarar för kundupplevelsen i HRT:s digitjänster.

HRT:s kund klarar sig också enbart med mobiltelefon när det blir möjligt att köpa periodbiljetter i mobilen.

HRT:s nya digitjänster håller kunden uppdaterad om saker som intresserar just honom/henne. HSL.fi och HRT-applikationen igenkänner vad kunden är intresserad av och berättar vad som händer i kollektivtrafiken till exempel på kundens egna favoritlinjer eller bostadsområde.

HRT erbjuder också nya sätt att ge respons. På så sätt kan HRT snabbare korrigera de fel som finns t.ex. på hållplatser, i trafikfordon eller tjänster.

Nya tjänster planeras tillsammans med kunderna. Kunderna tas med i utvecklingsarbete bland annat med hjälp av intervjuer och användningstester. Kunderna har också möjlighet att använda och kommentera tjänsternas testversioner.

 

 

Lägg till ny kommentar

You can post comments after logging in with your HSL account.