Säsongen startade i april i år i Helsingfors och Esbo. Helsingfors fick 88 nya stationer och 880 nya cyklar samt ett större serviceområde.
I Helsingfors användes varje cykel i genomsnitt till ca sju resor per dag, i Esbo ca tre. Förra året gjordes ca nio resor per cykel per dag i Helsingfors.
”Det är egentligen bra att användningsgraden har minskat något. Det visar att utvidgandet av området och de nya cyklarna har förbättrat tillgängligheten till stadscyklar”, berättar HST:s projektchef Samuli Mäkinen.
”Vi är nöjda med användningsgraden i Esbo. Siffrorna visar att Esboborna använder stadscyklar som en del av trafiksystemet på vardagen”, säger Esbos trafikstyrningschef Johanna Nyberg.
Användarna nöjda
Våren 2019 genomförde HST en internationell jämförelseundersökning enligt vilken stadscyklarna i Helsingfors och Esbo var en av världens populäraste stadscykeltjänst. Att stadscyklarna är så populära beror bland annat på det förmånliga priset samt på att systemet fungerar.
Enligt HRT:s kundenkät är användarna av stadscyklarna i Helsingfors och Esbo ännu mer nöjda med tjänsten. De rimliga och enkla avgifterna, stationernas skick, stationernas placering samt registreringen och köp av abonnemang via stadscykelsidan fick bra betyg.